Klippmaskin tips
Tips på klippmaskin för puli? Man borde kunna jämföra hennes päls med pumi och ev barbet eller liknande. Är helt ny på att klippa hund och lämnade in henne till hundfrisör första gången för en dryg månad sedan men vill helst göra det hemma då det blir så otroligt dyrt att lämna in henne en gång i månaden.
Har ingen aning om vilken maskin som skulle passa bäst, har ni något tips?
Gärna så billig som möjligt då det inte verkar bli något sommarjobb för mig pga covid, men såklart vill jag ha en bra maskin som håller och är villig att betala för det!
Några andra tips när det kommer till att frisera hund hemma?
Mitt tips är en maskin med snabbfäste så det är enkelt att byta mellan olika skär.
Till förra hunden (och de hundar jag klippte då) hade jag en Moser Max45 maskin som jag tycker funkade helt okej (använder den till kaninen också) men den är lite tyngre och vibrerar och låter en del så med vår nya pudel så skaffa vi en ny maskin (hon tyckte Mosern var läskig).
Införskaffa en Andis ABCB 2 speed och älskar den! Mycket tystare, mindre vibrationer och framför allt mycket lättare än Mosern!
Sen vilket skär du ska ha beror ju på hur mycket päls som det ska vara kvar.
Lyckliga fåret har test på sin hemsida mellan olika maskiner så det kan vara bra att kolla och se vad som kan passa det man söker.
Sen är ett av de bästa köpen vi gjort till pudeln (förutom ny maskin) är ett trimbord! Så mycket bekvämare att ha hunden uppe på bord när man klipper! Har tidigare bara klippt på golvet och knät när det kommer till hundar och det funkar men man får lätt kramp i ryggen (och det räcker att få kramp när jag klipper kaninen så skönt att slippa det när jag klipper hunden).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu