Japansk spets
Hej! Jag är en tjej på 19 år som snart har framför mig 5 års av studier (Framförallt pluggande på hemifrån). Jag har alltid drömt om hund men det är först nu det har blivit möjligt då jag kommer att ha tiden en hund kräver. Tycker ni att man kan ha en hund samtidigt som man är studerande? Efter pluggandet får hunden vara på hunddagis över dagen där den får sällskap och aktiveringen den behöver. Jag har alltid varit intresserad av en Japansk Spets, finns det någon som har en och kan berätta lite om den? Vad ska man tänka på? Finns det några andra raser som ni tror kan passa? Helst vill jag ha en gosig hund som inte kräver super mycket aktivering. Men kommer självklart vara ute varje dag och ta långa skogspromenader! Tacksam för alla svar jag kan få! :)
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Att ha hund under pluggtiden kan absolut fungera och många har det (jag bland annat) men jag skulle kanske ändå rekommendera att först plugga en stund utan hund för att både känna in hur det är att plugga men även bygga relationer till klasskompisar då det blir mycket svårare att göra det när man har hund, även om det såklart går. Sen måste man såklart ha koll på hur boendesituationen kommer att se ut och även att man verkligen har råd med en hund. Grejer som är ganska självklart alltså! Tänker du ägna dig åt mental aktivering öht? Eller är det bara promenader och gos som gäller?
#1 Jag tycker att mental aktivering är super kul så den biten ser jag verkligen fram emot! Förstår vad du menar med plugg-delen. Det är svårt att vara lika spontan med nyfunna vänner om man har hund! Jag bor fortfarande hemma, så min familj har lovat att passa den vid enstaka tillfällen så att den aldrig är ensam. Men helst vill jag såklart kunna ta hand om min hund till 100% själv, speciellt om jag ska flytta hemifrån i framtiden!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag pluggar på distans med två hundar, ena fanns innan jag började och andra kom för två månader sen. Det funkar bra men precis som #1 säger så hade jag absolut pluggat iaf en termin utan hund först om jag var i ditt läge! Jag hade ju redan vardagsrutinerna med hund innan jag började. Tänk också på att valp tar otroligt mycket tid, och att skaffa valp i terminen är rätt tufft. Du blir störd hela tiden, måste springa ut med jämna mellanrum, lägga tid på träning för att den ska fungera i vardagen osv. Det går - men det tar tid och energi och det måste man vara beredd på.
Johanna - Instagram
#3 Ja förstår vad ni menar! Tack för all hjälp! Man kanske kan skaffa valpen på ”sommarlovet” när man inte har andra studier just då. Men det låter bäst att gå någon termin först som ni säger! Vilken hundras är det på era hundar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#4 Kan du ordna med jobb/pengar så att du har råd att ta valp på sommarlovet så är det ju perfekt. Att få i alla fall några veckor i början att bara kunna fokusera på valpen är guld värt 😊 Ja - det är skönt att få lite pluggrutin innan. Jag har en sheltie (som jag hade innan jag började plugga) och en border collie som är snart 6mån 😊
Johanna - Instagram
#4 Jag har en Puli som nu är 6 månader. Tidigare hade jag tillsammans med mitt ex en äldre hund som var mer "färdig" men även om man är två och hunden inte behöver lika mycket tid per dag kan det vara svårt att få ihop vardagen. Jag rekommenderar absolut att plugga ett tag själv innan man skaffar hund, speciellt om man inte ska plugga distans då det är en stor omställning från gymnasiet. Tinny, hunden jag har nu, kunde jag bara ta pga covid. Då jag inte pluggar på distans i vanliga fall hade jag inte haft tiden för en valp annars, även om jag nu är hemma hela dagarna kan det vara svårt att hinna med allt man ska göra.
Tack för all hjälp!! ❤️❤️
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#7 Förutom det som redan sagts skulle jag vilja tillägga;
Tänk på att ha en plan B och kanske en plan C för var hunden ska vara efter att du slutat plugga. Det är inte alla hundar som fungerar på/mår bra av att vara på dagis.
Se till att ha en riktigt bra försäkring och pengar för veterinärvård. Det kan bli rejält dyrt att ha hund. Man vet ju aldrig om man kommer få en frisk eller sjuk hund och även den friskaste hund kan behöva vård för eller senare av olika anledningar.
Min ena lilla två kilos tik, Sookie (alltid varit frisk, fick plötsligt kraftiga kramper vid sju års ålder, februari 2019) blev inlagd på djursjukhus under några dygn. Hon var nedsövd under ett dygn av detta ca och behövde intensivvård m.m. Notan slutade på ca 30 000 kr (efter att min försäkring gått in och det är rätt högt "tak" på den). Självrisken och den % man betalar utöver det försäkringen täcker kan ändå bli mycket pengar. Tack och lov har hon återhämtat sig bra, men får nu dagligen medicin 4 ggr/dag.

Återbesök efter min tik mirakulöst återhämtat sig efter sina kramper <3
Vid ett annat tillfälle behövde jag akut (under kvällstid) åka in akut med båda mina hundar (2 kg, Sookie och ca 4 kg, Ianto) för att de eventuellt kunde ha fått i sig medicin de inte skulle ha. De fick kräkmedel och det visade sig tack och lov att ingen av de ätit någon medicin. Notan (innan försäkringen gick in, eftersom det under kvällar osv. inte är möjligt att direktreglera = man får betala hela kostnaden) gick på ca 10 000 kr.
Varför jag skriver mina hundars vikt är för att det är mycket som går på hundens vikt när de får vård = en större hund kan alltså kosta mer. De behöver ju ex. mer mängd medicin osv.
Mvh/Chinesecrestedlover
#8 Tack så jättemycket för tiden du lade ned på att svara! Skönt att din söta hund har återhämtat sig från sina magkramper ❤️ Förstår verkligen vikten av att planera sin ekonomi när det kommer till hund! Man kommer ju att älska det lilla livet något otroligt och det hade varit fruktansvärt om den någonsin skulle behöva veterinärvård som man helt enkelt inte har råd med. Jag ska verkligen se till att spara länge innan jag skaffar hund över huvud taget för att som du säger vet man aldrig vad som kan hända! Better safe than sorry ❤️ När det kommer till hunddagis så ska jag klura på det! Behöver verkligen en annan plan om det är så att det inte skulle fungera. Det kanske finns någon dagmatte nära, vad vet jag 🤷🏼♀️ Men detta är definitivt något jag behöver titta närmre på!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Kul! Det funkar nog jättebra med hund under studierna! Men ur egen erfarenhet som jag upplever nu, det är svårt att bolla valp med att skriva kandidaten! Har fått springa ifrån Zoom-möte för valpen satte sig och bajsade mitt i handledningen, springa och hämta tuggben för att rädda lister osv 😂😅 en sak att tänka på med hunddagis är att det är inte ens säkert att det finns plats! Det kan vara kö, och sen måste hunden ofta kastreras, vara minst 6 månader och funka bra ihop med resten av gruppen! Nu har du ju lite framförhållning såklart:) dessutom så måste man ofta ha hunden på heltid, många dagis låter de inte vara på deltid. vi hade tur och hade en liten hund som slutat på ett av dagisen i närheten, dagiset ville bara ta in små hundar nu efter en hade fått ryggskador…så jag kom precis i rättan tid och vi ska få träffa de i nästa vecka:) min är 4 månader så han kommer garanterat funka med gruppen, sen har jag mycket ledig tid/jobbar skift fram tills jag börjar jobba heltid i mitten på augusti så inskolningen kommer tajma bra med. Men precis som andra skrivit, studenttiden på universitetet är väldigt speciellt och erbjuder en massor av kul som inte finns på gymnasiet etc, och är ju bara en gång i ens liv! Studentfester, sidoprojekt, en massa aktiviteter så det kommer finnas att göra ett tag :)
Jag har en japansk spets. Det varierar mycket inom rasen. Många individer är lugna medan andra är lite stissiga och miljökänsliga - min är det sistnämnda.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#10 Jag förstår precis vad du säger! Jag förstår att man behöver säga upp vissa saker när man skaffar hund, men det känns inte som ett problem då jag drömt om en liten fyrbent vän så länge! ❤️ Men jag ska definitivt göra lite mer research! #11 Jag behöver nog besöka någon med en japansk spets! Får kolla upp uppfödare nära mig, jag har hittat en ny hundras som också verkar super mysig! Keeshond heter den! Men verkar som att en sådan är rätt svårt att få tag på?? Så vi får se helt enkelt! ❤️ Tack för hjälpen!
Med vänliga hälsningar,
Elvira