Ny hund i familjen
Hej!
Jag har för några dagar sedan adopterat en ny hund. Min hund sedan tidigare, Todo, är en väldigt försiktig och rädd kille. Den nya, Bob, är raka motsatsen, pigg och helt orädd. Todo är stor och 5 år. Bob är liten och 3 år.
Tredje dagen då Bob varit hos oss så tog jag fram två leksaker och dom blev snabbt osams då Bob bara tar Todos leksaker, hela tiden. Todo får inte ha nåt utan att Bob springer fram och tar det. Även om Todo morrar så morrar Bob mer och Bob vinner, alltid. Då Todo är både större, äldre, och har varit här längre, så tycker jag att den lille borde respektera honom mer.
Min fråga är, när ska jag ingripa?? Ska jag bara låta Todo bli utan leksaker för alltid?Jag har verkligen försökt hålla mig utanför och låta dom sköta det sinsemellan men idag kunde jag inte hålla mig och sa åt Bob på skarpen.
Tack!
Jag hade gått in och förstärkt Todos signaler, ja. Risken är annars att du snart har ett slagsmål på händerna. Men det har inget med storlek, ålder eller vem som var där "först" (det vet ju inte Bob) att göra, utan he lt enkelt att alla ska respekteras och få sina signaler hörda. 😀
Jag skulle lägga bort leksaker under den första perioden, tills den nya hunden landat ordentligt, och ni fått en relation med varandra. Att ha hundar som är helt olika, kan ibland vara oerhört jobbigt, särskilt då de ofta leker på olika sätt. Jag har tidgare haft 4 hundar, 1 liten tjej från Portugal, 1 liten tjej och en lite större kille från Spanien, och en svensk staffe. De lekte helt olika, det märkte jag speciellt mycket sedan mina fd gatuhundar gick över regnbågsbron och kvar fanns bara staffen. Jag skaffade en staffe till, och de leker på precis samma sätt. Nu upptäckte jag att staffen aldrig fått leka på sitt sätt tidigare, med de andra hundarna, för de ställde inte upp på brottningslekar. Mina staffar funkar superbra ihop, aldrig någonsin några problem. De tänker lika. MEN, leksaker släpper jag inte ner hur som helst, utan lekarna med leksaker styr Jag. Och, när de får ben att tugga, håller jag dem åtskilda. Funkar hur bra som helst.
Hade oxå plockat bort leksakerna. Iaf tills den nya har hittat sin plats. Sen har jag alltid samma rutin som jag följer: Hundarna får mat, går in/ut, egentid osv, i samma ordning, alltid. Dvs hunden som funnits längst får först, hunden som är nyast får sist. Aldrig haft problem.
Tack så jättemycket för era svar!! Dom är till stor hjälp.
JoannaLi, du tror inte det finns en risk att jag bara förminskar Todos självkänsla genom att föra hans talan, så att säga? Men håller helt med, viktigast är att allas röster blir hörda!
Maja2, wow fyra stycken! Vilket jobb, men måste vara otroligt också. Och ja dessa två är ju väldigt olika till sättet men jag hoppas med tiden att dom ska kunna ha glädje av just det. Den piggare kan få igång den lugnare och den lugnare kan tagga ner den pigga osv.
Jag har nu tagit undan leksakerna och ska låta dom lära känna varandra ordentligt först. Hade nog lite bråttom där.
Lord Vulcan, Den äldre får alltid mat först men har inte tänkt på det mer än så. Bra tips!
Jag hade här förstärkt lite den osäkra. Låtit den hunden växa och få visa jag talar tydligt utan att "gå för långt". Att låta den svaga växa lite i sin självkänsla. Att ha fler hundar i leken märks snabbs. Vi har med en "ger mig" utan att hon inte vill det så gåt hon inte över skador för en leksak ben osv men att bli överkörd för det är unte okej. Sen har vi en som kom senare. I livet utan fått rester av gottis i rangordningen till jag fick denna å fan ta den som rör MIN sak. Till okej matte får flytta den och jag får den. Ägandet vart mindre. I lek. Vi får leka med våra lite på var för sig träna var för sig lite för låta dom få egen tid men även att vi får egen tid med denna hund. Vi gör olika saker med våra hundar även samna grenar men ger dom mer egen tid för att lysa utan att någon av dom andra avbryter.
#4 nej det som förminskar är att inte bli hörd av den andra hunden. Dessutom kan han ju då känna sig trygg med att han har ditt stöd it ryggen, och kanske vågar ta i mer.
#4 Tvärtom! Om du tänker efter har du kanske själv varit i en liknande situation där du sagt något som ignorerats, men där någon annan kommit och hållt dig om ryggen - inte blir du mindre benägen att uttrycka din åsikt nästa gång? Snarare får du en självförtroendeboost av att du faktiskt hade rätt 😊
Johanna - Instagram