Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 806 ggr
BilboLapphund
0

Chesapeake bay retriever?

Jag går i tankarna på att skaffa en till hund (har en finsk lapphund). Jag är lite inne på en spaniel eftersom jag tycker att apportering verkar vara en kul aktivering. Men min man vill ha en vakthund. Chessien verkar både ha vakt och apportering i sig, men den verkar vara rätt krävande. Klarar den av att ha ett par dagar i veckan utan något mer avancerat än promenad, godissök och lite vardagslydnad /trix. Med vår lapphund är vi ute och går ca två timmar per dag, längre några dagar i veckan. Vi kör viltspår 1-2 ggr i veckan. Han har inte jättemycket motor och vill inte träna särskilt mycket. Han älskar dock godissök i alla möjliga varianter : spår, träd, invirat i handduk, kartonger mm. Jag har precis skaffat en kickbike som vi ska börja träna med och vi har oxå börjat med klövjning. Utöver det här är jag alltså intresserad av att börja med apportering. Både på land och i vatten. Vi har nära till både havet och Dalälven. Utöver viltspår tycker jag även att alla möjliga varianter av nosarbete verkar kul, men typ sök utan koppel fungerar inte med vår lapphund som tyvärr är lite väl intresserad av vilt. Är det alldeles för lite aktivering för en chessie? Är det någon här som har en och vill berätta lite om sin hund? Hur den är och vad ni gör? Hur visar sig vakten hos dem?

Retriever456
0

Vad jag har för (små) erfarenheter av chessies är att de kräver att få arbeta varje dag, alltså riktiga träningspass. Kanske någon vilodag men sen börjar de klättra på väggarna. Jag kanske har helt fel men det är min uppfattning. De är definitivt svårare än de andra retrieverraserna också. Annars kan jag rekommendera portugisisk vattenhund! Skulle passa till allt du är sugen på och den har lite vakt i sig. Lite mer motor än finsk lapphund men klarar även av att inte få stimulans ett par dagar, vissa har dom även som rena sällskapshundar, och vissa tävlar me dom.

BilboLapphund
0

#1 Det är lite den uppfattningen jag har fått också. Ska kolla in den portugisiska vattenhunden! Helt okänd ras för mig. 😊

flocken
1

Man får passa sig med portisen. Finns 2 typer. Känner individer från båda. Den ena lugn, lättlärd, ingen jakt. Perfekt familjehund Den andra svår lärd, xtrem jaktinstinkt(allt som rör sig), kräver mkt aktivering, snäll men det är väl allt. Vi brukar säga att han föddes utan hjärna. Han gör saker utan att tänka Så man får passa sig.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering