Är det okej?
Nu vet jag inte vilken grupp denna ska vara i men chansar. Tycker ni att det är ok att köpa hund på blocket. Jag försöker ju få mina föräldrar att skaffa hund/katt men på katter iFokus så är det många som inte tipsar om blocket utan tycker det är dåligt. Sedan har vi ju också problemet med att katter måste ha stamtavla och man inte ska stödja blandras aveln. Men ni här inne på hundar då? Vad tycker ni? Tacksam för svar på en ganska random fråga:)
När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)
Menar inget illa om någon nu tänker uppfatta det så
Oavsett vart man köper hund (eller annat djur) måste man göra sin egen hemläxa. Det finns fantastiska hundar på blocket och det finns fruktansvärt oseriöst avlade hundar utannonserade på uppfödares hemsidor.
Vart du hittar en annons betyder ingenting när det kommer till god hälsa och mentalitet hos hunden som är till salu.
Jag kan tänka mig att många avråder från Blocket och liknande då seriösa, duktiga uppfödare ofta får sina kullar sålda utan att annonsera utanför sina egna hundkretsar så att säga.
// Harley
Har bara haft blocket djur. Hundar, kaniner, marsvin, häst.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#2 problemet med uppfödare är att det tyvärr är jättesvårt att hitta aktiva uppfödare där jag bor :(
#0 Jag har (och har haft) massor med "blocketdjur" av olika arter och även mina nuvarande hundar hittade jag via blocket.
Som andra skrivit, var man hittar annonsen spelar ingen roll, det är att säljaren bakom är seriös och att djuret man köper inte smugglats in osv. som man får hålla koll på.
Mitt råd är ställ en massa frågor och gör egen efterforskning m.m.
Det viktiga är som sagt inte var man hittar annonsen utan att man försöker ta reda på så mycket som möjligt för att undvika att "gå på en nit".
Jag har dock (trots allt) alldeles nyss lyckats bli lurad av en person som kallade sig "uppfödare" (gällde en kanin) och som verkade seriös till en början…men som sedan efter att jag tingat och betalat halva köpesumman plötsligt inte längre gick att nå. Fick efter flera mer och mer desperata mail, meddelanden och sms tillslut (efter runt två MÅNADER) svar häromdagen att kaninen tingats av någon annan m.m. Så se upp, man kan bli lurad fast man tycker att man gör allt för att undvika det, dock har jag köpt djur många, många gånger utan några som helst problem…men ibland råkar man ut för de oseriösa tyvärr (det gäller dock oavsett var man hittat djuret i fråga).
Mvh/Chinesecrestedlover
Man får kolla säljaren helt enkelt, finns både bra och dåliga där.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Man kan inte räkna med att hitta rätt uppfödare precis där man bor. Man får räkna med att resa en del, tycker jag. Har man inte bil så kan man åka tåg och buss också, jag hämtade min valp ~70 mil bort på det viset :)
#7 jag skulle kunna åka runt i Sverige för en hund (eller katt) men tyvärr håller mina föräldrar inte med mig om den punkten. Jag tror att de bara skulle kunna vara här i Stockholm och kanske Uppsala, Eskilstuna och alla andra städer i närheten. För mina fåglar åkte vi 1 och en halv timme till Åkersberga för att hämta dem.