Hund missköts
Vad gör man när en hund i ens närhet missköts? Det är en blandning mellan vallhund och en retrieverras. Hunden får knappt någon motion. Ibland är personen borta hela dagarna utan att hunden får gå ut. Hunden är inte rumsren, den är 3 år. Den får ingen mental aktivering. Jag brukar passa den och den är väldigt stressad och understimulerad. Jag försöker att ta hunden så ofta jag kan så att den iallafall får lite mer motion och aktivering ibland, men det är inte alltid jag orkar eller har tid.
Finns inte mycket att göra annat än prata med dom. Och anmäla till LS om lagen bryts.
#1 Hur pratar man med personen utan att låta anklagande? Jag har gett förslag om hur hen kan aktivera hunden osv men verkar inte som det blir så mycket gjort. Det är en person som står mig väldigt nära så vill inte att det ska bli någon konflikt om det går att undvika.
#2 Svårt det där. Vet inte om det går att säga utan att ägaren tar illa vid sig.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med tips men kan helt klart förstå hur svår sits du är i!
Har själv lite liknande problem med min ena granne och hennes hund (bordercollie/retriever och har för mig det var nån brukshundsras också typ dobermann i henne). En av hennes "favoritsysslor" är att stå och stirra på min kanin (och skälla som en galning så fort han skuttar utom synhåll).
Har försökt hjälpa till med promenader när jag kunnat och verkar som det även kommit hjälp med aktivering och promenader från annat håll så hunden verkar lite mer lugn och skällandet och sånt har blivit lite bättre.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu