Tips om vad man ...
Vi skulle behöva tips om vad man kan låta Viggo dra bakom sig.
För ca. 3 veckor sedan köpte vi en dragsele som planerat, så vi sparkar man han och ska börja små åka skidor. Men vi kom på att på dom vanliga promenaderna låta han dra något bakom sig, men vad? Låter det som en bra idé?

Brukade använda en vanlig barnpulka med lite saker i för att ge den tyngd till labben jag hade
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vad är det för ras på hunden? Ålder?
Jag tycker ett tomt bildäck är jättebra att låta en större hund dra. Men det väger ju en del så man måste ju börja med något lättare.

Drífa fick dra en 1,5 l flaska med vatten nån gång, innan hon blev fullfjädrad draghund och fick hänga med i spannet. Först med 4-hjulingen, men i helgen hade hon premiär på snö med släde.
Som vanligt tjatar jag på att om det är något de drar utan skakel, tänk på att det kan åka på hunden bakifrån och skrämmas.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Använder man en pulka kan man ha ett snöre som man själv håller i också så kan man bromsa/styra pulkan så den inte åker på hunden
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liten fråga bara, eller några kanske…:
* När kan man börja dra med hunden?
* Hur ser ett spårsele ut ?
* Hur "kör man in" hunden?

Det finns en artikel om detta, sök på drag, så hittar du den.
Kort om när, så hänger det på raser. Huskyna som är avlade till det börjar man tidigt med. Vår valpis på nästan 7 mån hänger med på kortare turer nu, uppåt 6 km eller så.
Sällskapshundar som inte är avlade till att arbeta och hålla för det ska avra färdigväxta. Storvuxna raser ska hinna stabilisera sig och ha ett färdigväxt skelett och gärna veterinärkoll på höfter od inann man börjar med drag oxå. Att lära dem sele och att dra 1-2 Kg, eller jogga med tolkbälte kan man dock börja med tidigare.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Han är en jämthund, som blir 1 år den 20/12.
Så typ en 1,5 l flaska eller en barnpulka skulle funka?
Och självklart har vi tänkt på det dära men att saker kan skrämma han :) Tack!