Magproblem
Misstänker att min tjej har någon typ av magproblem, vet inte om det är just magkatarr eller något annat då det är många symptom som inte stämmer in på henne från iallafall magkatarr men det är det enda som kommer upp då jag googlar. - När hon äter kommer maten ofta upp igen (sura uppstötningar?) men hon kräks inte utan det kommer bara upp, sen sväljer hon igen. - Till och från är hon lös i magen, det brukar gå över av sig självt och jag har aldrig behandlat det mer än att ge extra vatten. Brukar hålla i sig i en dag ungefär, inte ovanligt att avföringen är blandad normal och sen lös också. Just nu har hon varit lös i två dagar, vilket är det längsta hittills. Fick även gå upp inatt och ut med henne vilket inte sker vanligtvis. Hon äter 50% Acana puppy junior och 50% mush adult (tror det är den röda men minns inte säkert). Hon får också kycklinghals, vingar och revben då och då. Sen även anti-plack, laxolja och blodpulver. Som sagt är hon inte lös konstant utan det är bara ibland. Hon är inte allmänpåverkad utan är glad och redo för äventyr hela tiden. Det är inget jätteproblem men hon ska ju inte behöva gå omkring och vara obekväm och behöva akut-ut. Finns det några tips? Mage-tarm från djurapoteket? Standart ph-balans? Annan mush? Vad tror ni det kan bero på? Givetvis ska jag höra av mig till veterinär om magen inte stabiliseras inom tre dagar.
Är det efter alla mål? Hur tätt inpå målet (1 minut, 5 min, en timme?) Har dålig erfarenhet av sånt här, men spontant tänkte jag bara på att vissa hundar inte klarar att blanda torrt och färskt. Beter hon sig såhär även om nu bara ger det ena?
#1 Det är oavsett om det är blandat eller inte och även efter alla mål (hon får två), ska inte säga att det är alltid men det är oftast iallafall. Hon står och äter, tar en paus, uppstötning, fortsätter äta, paus och uppstötning och sen en till uppstötning när hon är klar typ. Det är alltså direkt efter hon ätit eller i samband med det, så inom 10 sekunder iallafall. Sen ibland kan det vara helt random men det är inte lika vanligt. Inte märkt att hon gör det när hon tuggar på ben eller liknande heller utan bara ur skålen. Kom att tänka på avmaskning? Kanske ska ta och göra det igen, sist hon blev avmaskad har jag för mig var vid 12 veckor hos uppfödaren men ska kolla upp när exakt det var. Nu tänker jag öppet här för har ingen aning men tycker inte det här borde påverka: kan det vara "vinkeln" när hon äter? Att skålen ska höjas upp en bit? Hon är ju inte en stor hund så tycker inte att det borde påverka men vad vet jag.😅 Kan också testa att göra så att hon bara får torrt/blött men vad jag minns från då hon bara fick torrt så gjorde hon samma sak, så tror egentligen inte att det är blandningen som är problemet.
Nej, då låter det inte som blandningen tänker jag heller. Isf borde det komma mer en stund efter hon ätit, tänker jag. Tror också på att höja vinkeln eventuellt. Äter hon snabbt? Kan det hjälpa att kanske kasta ut torrfodret på golvet eller så, så att hon får en i taget?
#3 Tycker inte att hon äter överdrivet snabbt men kan testa att ge torrfodret en och en, eller när vi är ute och går. Det är inte alltid att hon äter upp heller så hon inhalerar inte maten utan äter ganska lungt ändå. Ska testa att sätta skålen lite högre och hoppas att det hjälper!
Jag tänker att det borde kunna vara höjden och att lilla söta kanske äter lite för snabbt, du kan ju testa att köpa en sån matskål som gör det klurigt att äta och sätta den högre upp!!
Har köpt pro kolin+ idag som hon får nu för att lindra lite med det akuta och ska fixa slowfeed-matskål och höjd plats under veckan! Får hoppas att det löser sig efter det🤞🏻
#6 Jag håller tummarna för att det hjälper! Annars tänkte jag fråga om en veterinär har kollat hennes hals?
När min hund hade liknande symtom när det gällde att få upp mat igen visade det sig att han hade en rejäl halsinfektion och ibland gjorde det helt enkelt för ont när han svalde så det kom upp igen. Speciellt hårdare saker som hårda godisar och torrfoder. Det var hans enda symtom rätt länge tills det eskalerade rejält en dag och det var då vi åkte in till veterinären. Han är en extremt glupsk hund så jag trodde helt enkelt att det berodde på att han åt för fort och satte i halsen.
Det har ingenting med den dåliga magen att göra utan det förutsätter att dom två sakerna kanske inte hänger ihop, men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna i alla fall. 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#7 Senast hon var hos veterinär var på besiktning innan jag köpte henne för 1.5 månad sen så hon är inte kollad för specifikt halsen. Får hålla ett öga på det, och kolla upp det om hon inte blir bättre med höjd matskål etc. Idag på morgonen kom det fast avföring så pro kolinet verkar ha gjort sitt, hon får det fortsatt i några dagar nu och så hoppas vi att det är löst sen för denna gången!😅