Symtom dåliga höfter o armbågar
Vad tycker ni är symtom för dåliga höfter och armbågar annat än det som står på djursjukhusens hemsidor? Har hört tex typ att de kan sitta annorlunda osv, hur sitter de då?
Tror det är jäkla svårt/omöjligt att säga om man pratar om en ung hund. Har träffat och vet om flera hundar med ordentlig HD som inte just visar nått symptom på det i den åldern man röntgar dem..
#1 förstår det… vår unghund har börjat sitta lite slappt med bakdelen, fick en liten orostanke att det var något fel på hans höfter, men han kanske bara sitter så för att det är bekvämare på något sätt. Vi ska röntga om 5 månader, känns lite segt o vänta tills man vet helt.
Vet inte om jag inbillar mig, men tycker att de just i den där åldern kan vara lite hafsiga och slafsiga och slarviga med armar och ben, om man kan säga så. Lite som mänskliga tonoringar som aldrig sitter rakt upp och ner på en stol.
Så, tror inte det behöver betyda något. 😃
Japp, håller med #4. Min har också suttit som en slashas. Det är bra att träna balansövningar och att sitta mer "strikt" osv, för att bygga upp de musklerna väl! :)
Tack för svaren!! Ni lyckades dämpa min oro haha😄 Som ni säger är det väl antagligen bara unghundskroppen som är lite sladdrig. Vi ska börja göra mer balansövningar för att bygga upp hans muskler ännu mer!
#6 Menade inte att du ska stressa över att bygga muskler heller. Men det är bra för hundar att träna balans, menade jag bara :) Särskilt om man nu vill tex träna lydnad eller så och vill att de ska orka sitta fint!
#7 förstår det!! Det var bara en bra liten påminnelse om att öva balansövningar då jag har glömt bort det på senaste tiden! :)
Det är väldigt individuellt. Min egen erfarenhet är att de kan ligga eller sitta annorlunda. Eller är låghalt.
Hade en hund (detta var 2009) som jag fick ta bort när han var 1,5 år. pga dåliga höfter ( E med benpålagringar) han hade riktigt ont, och han satt och låg jättekonstigt när han var valp. men visade inga tecken på smärta som valp. Det kom efter han hade fyllt 1 år.
Jag har en hanne nu som har C-höfter (bearded collie) han har inga bekymmer över huvudtaget, trots att han är stor, även för att vara Beardis. Jag har dock hållt honom på låg vikt och välmusklad hela tiden. Han väger idag 23.7 kg, och han skall egentligen väga, efter storleken 26-27 kg.
Han är 10 år gammal, och fortfarande beter han sig som en tvååring när han är ute ;)
#9 Härligt att höra! (om den senaste hunden alltså)
Och ärligt talat, så tycker jag väl att den där vikten är vad han faktiskt ska ligga på då! Varför ska nån hund vara tyngre än de behöver vara, egentligen. Så resonerar jag med min 37.5-kilos briardhanne som också har en C-höft. De flesta ligger på 40, många typ 42-43. Men varför då? Min är inte utmärglad, han är stark och pigg, men slimmad.
#10 Men vad jag blev glad över den kommentaren, därför att jag har hört så många gånger att han är AAALLLDELES för mager. Han är nerklippt hela tiden, så man ser formen på honom. Men veterinären säger att han är jättefin i hullet, framförallt med tanke på höfterna, och att han är såpass gammal som han är :)
Speedy är min ögonsten 😍
#11 han ser otroligt fin ut i hullet! Det känns som att det blivit så normaliserat med övervikt hos hundar så att folk tror att det är normalt att man måste trycka för att känna revbenen..
Vi har också fått många kommentarer om att de tycker att Raffe är för smal o hit och dit, vi håller honom bara hälsosam men det förstår ju inte vissa tyvärr!
#12 Jo jag tycker också att han ser bra ut i hullet. Han rör sig smidigt och har inga problem att gå i trappor eller i ojämn terräng.
Jo jag ser många hundar som är jättetjocka så de nästan rullar fram, jag tycker inte det är snyggt. Det ser hemskt ut.
Min Welsh hane har 2 C höfter, han sitter liksom på hela rumpan, också gärna "ut" med bakbenen, men han har även en väldigt snett bäcken, så det spelar ju också in, han ligger gärna också rakt med kroppen Fast med bakbenen ut på sidan, han har liksom aldrig haft ett "riktigt" ligg, lydnadsligg liksom
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#11 :D Fan heller att han är för mager! Nu är det ju inte jättelätt att se på en bild bara sådär, men ärligt så ser det bra ut, och om veterinären dessutom tycker det=super!
Var ska han annars använda några extra kg kan du ju fråga dem isf? Vad får han ut av att få på sig mer fett, eller buffa på sig större muskler för den delen om det inte är funktionellt? Tänk dig en riktig elitfriidrottare i många grenar tex, de är rätt "spinkiga", men inte sjutton är de magra eller undernärda!
Veterinären tyckte faktiskt min är på gränsen till för mager förut när han hade magproblem i omgångar (ja, då var han 1-2 kg för låg pga svårt att få upp en okej giva foder under månader). Men nu ligger han precis på "lägre gränsen av normalhull" typ.
Ärligt så märker man nog rätt bra på hur hunden är bara också. Har den bra ork? Ordentligt med energi? Är pigg ? Inga särskilda fel eller mår dåligt på nått vis? Då är den sannolikt inte undernärd eller för mager.
Fin han var som nerklippt förresten! En helt annan stil än det normala !
Olika diffusa symptom för att en hund har ont i kroppen;
Hoppar inte gärna eller långsamt upp till t.ex soffan eller bilen
Verkar "latare" än de varit förut eller verkar tycka saker är "tråkigare" innan
Sitter på rumpan istället för på bakbenen
Sitter bakåtlutade på rumpan för att inte lägga vikt på frambenen
Bromsar aldrig in kraftigt spontant
Lekbugar inte lika ofta
Slår inte med tassarna i lek längre
Ändrade ligg- eller sittställningar i vila
Passgång
Svänger inte lika tvärt som de gjort innan
Bara för att nämna några.
#16 Pigg är bara förnamnet. Han beter sig som en tvååring ;) Han är dock inte lika snabb nu som när han var yngre, men nog kan han få upp farten fortfarande ;)
Ett tecken på riktigt dåliga höfter kan vara att hunden "gåt som om den har en kjol" typ. Lite bredbent och lite säckande med bakbenen. Riktigt dåliga armbågar kan ju göra hunden halt efter t.ex. aktivitet och liknande. Men nu pratar vi E och 3or. Lägre än så är oftast jättesvårt att se med blotta ögat på en ung hund.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se