Vilken hundras är det jag letar efter?
Hej alla hundkunniga! Jag behöver er hjälp med val av ras. Jag skrev ett inlägg på en annan hundsida för ett tag sedan och var inne på att skaffa en brukshund men insåg att det blir lite för mycket hund för mig, i alla fall inom de närmsta åren. Så jag ger detta ett till försök här och efterlyser den perfekta hundrasen.
Jag söker efter en hund som är lugn, lättlärd, korthårig men klarar av kyla bra ändå, ganska liten, helst inte större än en Staffordshire bullterrier men det är inget måste, tystlåten, alltså inte har lätt till skall, inte kräver jätte mycket aktivering, skulle vara bra också om hundrasen har lätt för att komma överens med andra hundar, oavsett kön.
Jag vill aktivera hunden med: Godis/föremålssök, långa promenader, lydnad på enklare nivå, fjällvandringar och parkour. Vi kommer säkert att testa på lite annat också. Det skulle vara kul att testa drag också, men eftersom att jag vill ha en liten ras så får jag nog lägga det på hyllan tills jag skaffar en större ras.
Jag har verkligen suttit ner och gjort en realistisk lista på hur mycket jag kommer kunna aktivera hunden och ja, jag inser ju att en brukshund inte passar. Detta kommer att bli min första hund också.
Jag förstår att jag har ganska många krav på min första hund men det är bara för att jag vill att allting ska bli rätt.
Ha det gott! 🙂
Tänkte kanske Pudel, men så vet jag inte vad du menar med kort päls? Skulle du kunna tänka dig att klippa pälsen? Jag har en dvärgpudel som vi håller kortklippt och det är enklare än vad man tror. De har ganska lätt till skall men kan man träna bort en viss del, men de larmar oftast gärna när någon kommer tex. Annars tror jag en Pudel hade passat super, dom är roliga hundar som vill hänga med på inprincip allt! Kanske någon av Bichon raserna, bichon havanais, Bichon frise? Återigen så blir det att klippa kort då om du vill ha en korthårig hund. Dvärgschnauzer? Har själv inte jätte många erfarenheter av dom men jag tycker att dom har fått en liten feluppfattning hos folk där många bara tänker att det är en pensionärshund men de har den del fart i sig och kommer nog älska att hänga med på dina äventyr!
Skulle du kunna beskriva hur en vanlig vecka skulle se ut? Motion o aktivering?
#1 Att klippa är tyvärr inget jag kan tänka mig, jag får lite panik bara av att tänka tanken på att ha en hund som behöver klippas/trimmas, vet inte varför. Annars så har jag faktiskt tänkt på både dvärgpudel och dvärgschnauzer men de går bort pga. pälsen. 🙂
#3 synd! De är ju så härliga raser annars och passade ju in på det mesta du var ute efter. Men jag fattar, inte alla som tycker det är lika kul att pilla med päls som jag :)
#2 Absolut! Jag tänker att vi går upp tidigt, mellan 06:00 och 07:30, tar en kortare, ibland en längre promenad, går in och äter frukost, sedan så har vi hela dagen till aktivering, mys och bus. Jag är för tillfället arbetslös, har varit länge och vet inte när jag kommer att komma ut i arbetslivet igen. Funderar på att plugga. Planen är nog att jobba med hundar och vill kunna ha med mig hunden på jobbet. Så det är svårt att säga hur en vecka skulle se ut. Men skulle säga att det blir lagom med aktivering nästan varje dag, då lydnad, sök och parkour, hur länge vi kommer att träna varje dag vet jag inte, kanske två timmar sammanlagt? Kan bli både mindre och mer, vill även gå kurser med hunden för att lära mig mer aktivering å så. Vi kommer även att ha vilodagar då vi bara tar det lugnt, självklart med promenader men ingen annan aktivering. 🙂
Hej!
Några saker att ta i beaktande:
1) Pengar, du skriver att du är arbetslös och inte vet något om framtiden…har du råd med hund i detta läge? Kan du betala veterinärvård vid behov t.ex. ?
Tänk på att det kan bli rejält dyrt att ha hund. Man vet ju aldrig om man får en frisk eller sjuk hund, allt kan hända.
Som ett ex. min tidigare friska lilla tik (2 kg, så en större hund skulle vara dyrare med tanke på mer medicin osv.) på (vid det tillfället) sju år (nu är hon åtta) började plötsligt krampa kraftigt och ville inte komma ur det, hon blev nedsövd (under ett dygn) och var även efter det inlagd under flera dygn, krävde intensivvård, konstant övervakning osv. Trots en bra försäkring med högt försäkrings-tak så landade självrisken/den % av kostnaden man står för själv på ca 30 000 kr.
Vid ett annat tillfälle trodde jag att mina två små hundar kunde ha råkat äta medicin de inte skulle ha. Kvällstid = ej möjligt att direktreglera och därmed måste man stå för hela kostnaden. Mina hundar (2 kg och 4 kg) fick kräkmedel och tack och lov hade de ej fått i sig något. Prislapp; ca 10 000 kr (innan försäkringen gick in).
Försäkring är inte heller billigt men definitivt ett måste och med så mycket "täckning" som möjligt.
Även specialkost kan bli rejält kostsamt, allergihund osv. = dyr utgift som återkommer, mediciner kostar också om hunden skulle vara i behov av detta .m.m.
2) Vad gör du under tiden du pluggar i så fall och hur gör du om du inte kan jobba så att du kan ha hunden med dig på jobbet? Inte det lättaste att jobba med och kunna leva på att jobba med hundar och många yrken/företag tillåter inte hundar. Om du tänker hunddagis, tänk på att det är dyrt och att inte alla hundar passar på/mår bra av att vara på dagis.
Vill inte få dig att tro att en hund inte är för dig eller få det att låta supernegativt att skaffa hund…men det kan vara bra att verkligen fundera igenom sina förutsättningar och ha både en plan B och kanske även en plan C för framtiden. Självklart kan man inte veta exakt hur framtiden kommer se ut men det är bra att fundera igenom olika scenarier.
Mvh/Chinesecrestedlover
#6 Hej! Jag har såklart tänkt igenom det här med pengar, jag har sparat en del och kommer att spara ihop ännu mer innan jag skaffar hund. Jag förstår att det är dyrt med hund. Som det ser ut just nu så har jag råd med hund, försäkring och allt. Om jag börjar plugga så vet jag ju dock inte hur det blir, funderar därför på att kanske börja plugga ett tag först för att sedan se om jag har råd.
Jag är nästan helt säker på att jag kommer utbilda mig inom hund och de utbildningar som jag har kollat på så får man ha med sig hunden (om den trivs såklart) och så är mycket av arbetet på distans så kommer vara hemma mycket.
Jag vet dock inte hur jag gör när jag börjar jobba om jag inte får ha med mig hunden, kanske dagmatte? Det måste jag fundera lite mer på.
Tack för att du skrev detta, vill ju att allt ska bli så bra som möjligt med min framtida hund, har lite att fundera på 🙂
Jag puttar upp den här tråden lite… Finns det ingen som har nå tips på hundras? Vill skriva också att med en korthårig hund så funkar det med en ras som har päls som typ en Pomeranian också.
Jag har fastnat lite för Pomeranian men jag tror att den går bort pga. att den har lätt till skall. Men det kanske går att träna bort, vad tror ni? Självklart så får hunden skälla men vill helst inte att hunden skäller när det knackar på dörren. 🙂
Utifrån din beskrivning (minus skall) är raserna i grupp 9 de jag skulle kolla på först. De flesta är ju dock larmande hundar så att få bort skallet helt kan bli svårt. I grupp 9 har du ju papillon som verkar passa det du söker i övrigt. :)
Annars tycker jag både pomeranian och mittel/kleinspitz kan vara ett alternativ men de har ju tyvärr mycket skall.
#8 Av egen erfarenhet av "larmhundar" kan jag säga att det är väldigt svårt att få bort skallet, de är ju liksom avlade för att larma. Det är lite som att försöka få bort vallandet hos en vallhund…minska ner det kan kanske gå…men få bort det…nja…
Jag tror att man liksom "skjuter sig lite i foten" om man köper en "larmhund" men inte står ut med att de skäller (självklart ska de inte skälla konstant men man får räkna med att de skäller och oftast mer än "icke larmraser").
Mina hundar skäller dock absolut inte i tid och otid, men det blir en del skall…ex. när det är djur på tv (min tik = en blandning av TRE "larmhundsraser"…så jag är väl inte allt för förvånad, haha) eller då det ringer på dörren osv.
De säger till att nu händer det grejer helt enkelt😉.
Min hane (som det är TVÅ "larmhundsraser" i) har en konstig vana av att liksom meddela världen att han gått utanför dörren, haha. Alltid några skall då han får gå ut på uteplatsen eller då vi ska gå på promenad.
De skäller dock t.ex. inte på alla mina andra djur (annat än ibland då kaninen stampar till) så jag tycker inte att det är sådär jättestörande med "larmhundar"…förutom då det kommer hem en hantverkare eller dylikt och det inte går att "stänga av larmet" förrän vederbörande (inkräktare enligt hundarna) har gått igen🤪.
Dock kanske jag har en rätt hög tröskel för vad som är störande och inte…jag har ju liksom två papegojor som gillar att skrika i perioder så…ja… det beror kanske på var ens egen gräns går för vad för ljud man orkar med. Är man väldigt känslig så skulle jag nog inte rekommendera "larmhundar" för som sagt de kommer skälla (sen varierar det såklart hur mycket beroende på ras, individ osv.).