Jaktlabrador uppfödare
Har någon bra koll på jaktlabrador uppfödare? Det är en hel djungel och det är omöjligt att titta på skk’s uppfödarlista då det är så otroligt många, har ingen aning vilka som är bra heller. Det är absolut inte dags för ny hund nu, kanske om 4-5 år, men man kan väl drömma lite.😣 Helst uppfödning med bl.a. bruna labbar, jaktlinjer då!
Kanske har fel nu men det finns väl inte bruna jaktlabradorer?
#1, Det stämmer bra, det finns bara gula och svarta jaktlabbar. Bruna är "vanliga"/utställningsavlade. Möjligen dp men det är ytterst få.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Finns inga bruna jaktlabradorer men rekommenderar Zetastar
Uttryckte mig fel, menade då dp, vill bara inte ha från renavlade utställningslinjer.
Strunta i färgen, har ni rekommendationer på bara jaktlabbeuppfödare? #3 ska titta där!
Tittade runt lite igen, hittade en uppfödning som heter ”Sunziri’s”, det är bruna labradorer med ”arbetslinjer” och uppfödaren jagar me dom och gör jaktprov osv. Är det dp labradorer tror ni? Står inget om det.
#6, Det är en ren utställningskennel, har definitivt inte gjort några jaktprov (åtminstone inte officiella). Skulle inte klassa dem ens som dp.
#7 det är så intressant vad man lär sig ibland alltså. Men, får man ljuga på så som uppfödaren gör? Uppfödaren skriver ” Båda föräldrardjuren skall vara meriterade med minst: - 1:a pris på officiell utställning, eller - 1:a pris på officiellt jaktprov, eller - 2:a pris på officiell utställning och 2:a pris på officiellt jaktprov”. Tack för hjälpen, det är verkligen en hel djungel och det är så otroligt svårt att hitta rätt. Som tur är det långt kvar. Står mellan dp labbe, jaktlabbe eller storpudel.☺️ Men jag hinner väl säkert ändra mig tills det är dags hahahah…
#9 jo självklart, men det står något i form av att hen föder upp bruna Arbetande labradorer och att hen jagar osv med dom, blir lite missvisande.
TS, vad vill du ha hunden till? Många uppfödare av jaktlabbe säljer bara till jakt eller möjligen till jaktprov och apporteringsträning. Andra säljer även till aktiva ägare, som tex satsar på bruks eller för den delen tränar annat med hunden. En jaktlabbe ställer ju upp på det mesta med fart och glädje men det finns inget som går upp mot apportering eller, ännu hellre, riktig jakt. Två kennlar med väldigt trevliga hundar - dock inte jakttypen - är Lorcas och Sångfågelns. De ligger i Västsverige båda två.
#11 Nu är det ju ett tag kvar, ca 4-5 år kanske. Jag tänker såhär, just nu har jag starka intressen i att träna o eventuellt tävla i apportering och viltspår (har ju en retrieverblandis som ja tränar mycket med, han kanske kommer få följa med min bonuspappa på jakt senare i livet). Om jag fortfarande har lika starka intressen och lika mycket tid sen när det är dags igen kommer jag nog skaffa en jaktlabbe, om jag inte har intressen för att komma upp på höga nivåer och inte har jätte mycket tid så kommer jag nog skaffa en storpudel. Både storpudel o jaktlabbe går ju att träna apportering och viltspår i, men kanske på lite olika nivåer, och en Pudel kräver tex inte lika mycket som en jaktlabbe. Det är så mina tankar går just nu, de kanske ändras, kanske inte, vi får se.
#11 tack för tipset av uppfödare, ska checka!