Hundklubbar
Dethär kanske är en otroligt dum fråga, men jag har verkligen ingen koll. Jag är intresserad av att bli medlem i någon slags hundklubb, där man kan träna tsm osv. Men jag har ingen aning vad som gäller. Får man bli medlem i tex SBK med en blandras? Måste man träna i olika bruksgrenar? Vad finns det för olika klubbar man kan bli medlem i? Vet ni någon klubb man kan bli medlem i med blandras söder om stockholm? Vet att SBK har en klubb i Farsta men ja som sagt har jag inte så mycket koll.
Du får vara med i SBK oavsett vilken ras eller blandras du har (eller om du inte ens har en hund). Det är inga krav på att du måste träna något specifikt eller gå en kurs, däremot kan en grundkurs eller liknande vara bra för att "få in en fot" och känna sig mer hemma, så att säga. Du får även träna vad du vill med en blandras, det KAN vara företräde för renrasiga hundar på brukskurser eftersom blandraser inte får tävla bruks. Jag har dock aldrig stött på det. Undantaget är väl skyddsgrenar, där kan det vara vissa krav på ras etc men det är väl knappast aktuellt ändå med en retrievermix. 😁 De flesta klubbar har en dag i veckan med "Öppen träning", då kan medlemmarna komma och träna på planen mm. Det brukar vara någon/några som är ansvarig/a och samordnar tex en platsliggning och ev skott. De brukar även ställa upp och ta hand om nya medlemmar eller hjälpa till, ge goda råd etc. Planen brukar vara tillgänglig för medlemmarna annars också om det inte pågår en kurs, men då är det ingen som håller i det och tex så kan agilityhindren och annan utrustning vara inlåsta eller undanplockade. Om du är under 25 (tror jag att det är?) så kan du istället vara med i Sveriges Hundungdom vilket är billigare och har mer förmåner. Hänger ihop med SKK/SBK. Det brukar dessutom finnas en del fristående hundklubbar som inte lyder under SBK men de har förstås egna villkor och medlemskap. Eftersom du har en retrievermix så kan det även vara värt att kolla upp SSRK, Svenska Spaniel- och Retrieverklubben. En specialklubb som lyder under SKK och som har bla kurser och tävlingar. Jag vet faktiskt inte hur öppna de är för att ta in blandraser på sina kurser men det går ju att kolla. 👍 🙂 Absolut inga dumma frågor!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tillägg: Med tanke på omständigheterna så funkar det nog väldigt olika på olika klubbar just nu, både med kurser och vanlig träning. Som med allting annat i samhället för närvarande…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tycker Lona fick med det viktigaste! Öppenträningar finns nog inte för tillfället då SKK satt restriktioner så man endast får vistas max 10 pers samtidigt. Har du Facebook så kolla om klubben har någon fb-grupp som du kan gå med i! Min klubbs fb-grupp är väldigt aktiv i alla fall, och ett superbra sätt att kunna knyta lite kontakter om det är svårt att pricka in när folk tränar på klubben.
Johanna - Instagram
Tack snälla för så tydliga och hjälpsamma svar!🙏🏼 Ända jag är lite ”nervös” för är väl att jag inte har någon kontakt där och vet inte exakt hur allihopa går till. Men ni gav bra tips, att gå på en kurs och kolla facebook!
Vad glad jag blir att du startade tråden TS. Jag skaffade själv hund rätt nyligen och har undrar över och varit nervös för samma saker:) så skönt att få lite svar!