Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1465 ggr
Alvsas
2

MAS mentalitet?

Jag och min mamma har blivit lite intresserad av rasen miniature american shepherd. Om det finns några MAS ägare här inne skulle det vara guld värt om ni kunde svara på några frågor. 

Passar en MAS som familjehund i ett hushåll där två barn har diagnoser? (ADD och autism lvl 1)

Hur känsliga är MASar för höga ljud så som skrik och smällande i dörrar?

Är en MAS nöjd med att få gå ut på promenader (skogspromenader, aktiva koppelpromenader, miljöträning inne i storstad m.m), köra nosework, trickträning och eventuellt lite agility? Eller behövs det mycket och väldigt ansträngande träning varje dag för att en MAS ska må bra?

Behöver en MAS valla?

Om det är någon som inte äger en MAS men ändå har erfarenhet av rasen på annat sätt får man jättegärna också svara på frågorna🙂

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Fisherling
6

Mentaliteten på MAS lämnar mycket att önska. Jag har hållit koll på BPH-resultat från MAS och i princip alla som testas visar starka tecken på generell passiv oro så fort det blir det minsta jobbigt. Så fort det inte är ägaren som hanterar dem så blir de oroliga eller stänger av, med bara enstaka undantag, majoriteten av undantagen är istället utåtagerande. 

Utöver det lämnar hälsan mycket att önska. När fokuset är storlek och färg så följer helt enkelt inte hälsa och hälsa med. 

För det ni vill ha skulle jag hellre tipsa om Sheltie eller Pudel, för även om det finns svajig mentalitet där med så finns det väldigt många fler mentalitetstestade hundar med bra resultat att välja mellan.

Retriever456
4

Håller helt med #1. Jag tycker ni borde satsa på någon stabilare o tryggare ras. MAS är en såpass ny ras och speciellt i sverige och som #1 också säger så koncentrerar sig aveln mest på utseendet och storleken och det brukar sällan bli särskilt bra.

Jojaton
0

Har inte träffat jättemånga MASar så ska inte uttala mig för mycket - men ang vallningen så skulle jag säga att de enda raserna i grupp 1 som behöver valla är border collie och working kelpie - vissa av de andra raserna kan absolut valla men har inte behovet utan det kan där ersättas med annan aktivering 😊

Johanna - Instagram

Alvsas
3

Tack så mycket för svaren! Vi får helt enkelt överge MAS och fortsätta vårt letande. Vi har funderat på pudel ett tag så ska fortsätta läsa på om dem.  Shelties har väldigt lätt till skall har jag för mig så den rasen är inte aktuell

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Lona
2

ADD och autism kan ju yttra sig på många olika sätt men om det handlar mycket om utåtagerande så tänker jag att det kan vara bra med en ras som är riktigt stabil mentalt. Hundar med vallningsbakgrund är ofta ganska signalkänsliga och mjuka vilket kan vara en nackdel i det läget. Raser som till exempel dvärgschnauzer och en del av terrierna är mer robusta på något sätt. En del av sällskapsraserna kan också vara lite coolare i ett hem med mycket liv och stoj.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Alvsas
1

#5 Låter väldigt klokt. En för signalkänslighund kommer nog tyvärr inte trivas här ;) Vi behöver precis som du säger en mer robust hund, tack!😃

― Bilbo Baggins

tiger tok
0

Det finns ju också en del raser med vall-bakgrund med lite mer skinn på näsan så att säga. Tänker på t.e.x corgi och Lancashire heeler.