Rätt ras?
Hej Söker en hund (ras) jag kan använda i mitt arbete som väktare samt inom skyddet, IPO. Gillar inte schäfer, funderar på malinois eller holländare. Kanske rottweiler, riesenschnauzer eller ngt annat som annars skulle funka bra? Boxer funderade jag på men allt för sjuka tyvärr. Några som kan ge deras erfarenheter av raserna, uppfödare och olika linjer?
Om du inte gillar schäfer, vad får dig då att gilla mallar eller holländare?
Jag har hört lite från några väktare som gillade mer att använda Riesen än schäfer/malle faktiskt. Om du kontaktar lite uppfödare som föder upp bruks/IPO-linjer så kan du säkert få komma i kontakt med dem.
Har både malle (2 år ska starta IGP) och riesen (IPO3 och FH1 )har du frågor får du gärna skicka ett pm.
Rekommenderar HH då.
och #1 Malle och HH är inte ens lika schäfrar så förstår inte din fråga till TS 😮
#3 Dumt formulerat, menade inte att de är samma eller lika. Snarare var jag ute efter vad som fick honom/henne att rata schäfer men bli intresserad av malle/HH !
Dvs typ "detta gillar jag inte med schäfer men tror jag gillar detta med malle/HH…". Eftersom TS nämnde just de raserna i första hand.
Sen är ju schäfer & malle grymt överrepresenterade bland väktare och polis.. Det gör att man klumpar ihop dem lite när man pratar tycker jag. Så på det sättet blir det ett större "steg" till en Riesen eller Rottis…tex.
#4 Aha då förstår jag men många föredrar malle/hh framför schäfer, schäfrar är större, klumpigare, inte lika reaktiva (inte lika snabba iallafall), ljudar mycket, har oftast osäkerheter, är lite mesiga, stressiga osv osv osv. Alltså Det går att säga samma sak om malle, det är därför jag rekommenderar HH dom är lite mer stabilare än malle och schäfer som är så grovt överavlade för stunden, svårt att hitta bra linjer och rätt hund medans en HH är lite mer tålig och inte lika vek. Har hört det ifrån min killes vars vän jobbar med just samma och valde bort malle för HH och ångrar inte sitt val då hennes malle/mallar varit för veka och HH'n körde på direkt utan några rädslor.
Själv tyckte jag det lät jätte konstigt då jag upplevt malle som väldigt stabila och utan vidare rädslor eller som tar till aggression ist för flykt (vilket man oftast vill ha vid konflikter i sådana jobb, men helst inget av dom). Så det är nog olika för alla och en smaksak, men schäfrar och mallar är inte lika mer än utseendemässigt. Jag själv är kär i schäfer efter min tik men malle är mer min ras liksom. Men sen kan jag tillägga att jag har träffat en hel del schäfrar i mitt liv och det är en liten % jag skulle kunna se klara jobbet, medans de mallar jag träffat så är det en större % som skulle klara jobbet, men det är kanske jag som haft otur med individer också.
Lite OT men om man ser större andel bra mallar än schäfrar så beror det väl till viss del på om man enbart jämför med schäfrar överlag eller med bruksschäfrar, kanske avlade rent mot tjänst. Det finns onekligen fler "blaha-avlade" schäfrar där man avlat på vad som helst än dito mallar även om det naturligtvis också förekommer. Kanske tur det… TS: Det finns väl säkrare kort än andra och det finns förmodligen "mer att välja på" inom tex schäfer och malle än hos riesen. I vilket fall så vänd dig till en riktigt erfaren uppfödare! Det är inte helt ovanligt att unghundar med bra egenskaper finns för omplacering när de gått ur hand på ägaren. En del att styra upp givetvis, men du har fördelen att kunna röntga och L-testa hunden innan köp även om den sannolikt blir dyrare då.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com