Cykla med hund
Hur vänjer man hund vid att springa bredvid cykeln?
försökt länge men utan resultat.
Går bra när man leder cykeln men sen när man cyklar så springer hon jättemycket åt sidan eller bakom Springer är inget alternativ Det är koppel och sele som gäller
Hade varit kul om hon kunde med i sommar på cykelturer :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jadu… Antar att man måste träna rätt strikt, eller bara ha en hund som gärna lunkar med på sidan. Min vill alltid dra, men jag har lyckats få honom att springa på sidan någorlunda när vi joggar. Men då har jag mycket lättare att styra honom än på cykel.
Annars kanske du får acceptera ödet och försöka köra drag med hunden istället? :P
#1 Nej hon kommer inte få dra :)
plus att nu går hon bara åt sidan eller bakåt.
Blir annars att hon inte får med på cykelturer helt enkelt :)
Har tränat strikt med (Y) Men frågar om råd att träna in på annat sätt. Om det går - annars får hon som sagt vara hemma när vi cyklar helt enkelt.
Eller du får komma över din antipati mot "springer" och skaffa en sån.
#3 Kommer inte skaffa springer. Gillar inte det och fungerar även kasst med barnstol bak. Kommer aldrig införskaffas - hoppar hellre över att cykla med henne.
ALla gillar inte att använda springer helt enkelt
Vad är det som inte funkar? Hur beter hon dig?
Står i första inlägget. Hon springer jättmycket åt sidan eller bakom.
Hon är så liten. Hade stoppat ner henne i en cykelkorg. Finns även speciella för hundar. Sen hade hon fått springa lös när det går. Min Tax jag hade som ung älskade cykelkorg. Sen hade hon en keps o öronen fladdrande.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#5 Står tydligt i inlägget
#7 Nja där behöver jag ha saker och hon njuter inte av att bara sitta där
Då får hon vara hemma när vi cyklar :)
Där vi cyklar kan hon inte vara lös då det är där det är bilar och hus enbart där det cyklas,
OM det inte går att lära henne - får hon vara hemma när vi cyklar helt enkelt
Jag kan inte ha henne famme i korg plus sonen bak plus packning, det fungerar inte. Plus att hon njuter inte av att sitta i korg heller. Så då får hon vara hemma när vi är ute och cyklar helt enkelt. Det är inte ofta det blir ändå hela familjen så :) var mest en tanke som slog mig.
Jag hade oxå problem i början, men fortsatte att cykla o cykla. Min ville gärna gå framför eller bakom, och över på andra sidan. Vilken sida har du hunden på? Är inte heller glad för springer.
#10 Insidan då det är där hunden ska vara :) Så alltså högersidan.
Jag fick tipset att passa på när hunden är trött. Aktivera hunden en hel dag, eller tills den blir tillräckligt utmattad, och då passar du på att träna med cykeln. Då kommer den inte orka, eller vilja, göra annat än att lunka fram.
Tycker hon att cykeln är läskig? Det blir ju lite skillnad mot om hon "bara" springer i fel position. Gillar hon det?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#11 jag cyklar alltid med hundarna på vänster sida. Där dom är vana att gå.
#14 Hundar ska aldrig vara ut mot vägen.
#13 Hon bryr sig inte om cykeln när jag går med den eller när den är still.
Är enbart när jag börjar cykla hon reagerar.
Hon håller avstånd pga att hon inte vill vara nära cykeln när jag trampar
#15 alla jag känner, har hunden på vänster sida. Jag cyklar aldrig på trafikerade vägar. Småvägar eller cykelbanor.
#16 Då hoppas jag att de inte cyklar där det kommer en enda bil
Rätt sida är där hunden inte springer ut mot vägen där bilarna kommer, precis som när man är ute och går.
Kommer aldrig aldrig ha hund ut mot vägen, rädd om henne
#17 är väldigt rädd om min hund oxå.
#18 Säkerhet går först och ha hunden ytterst så är inte säkerhet först
Men , har inget med tråden att göra.
Jag kommer aldrig ha någon hund ut mot tråfiken och kommer aldrig ändra på det :)
Cyklar med mina hundar lösa på byvägen, måste vara extremt orädd om mina 😂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#20 Anser inte att det är ansvarsfullt att ha lösa hundar där det är bilar, men min åsikt. Då kopplar man om det kommer bil
Jag personligen kommer inte ha henne lös, då det är 80 väg plus 70 vägar :)
Ingen mer diskussion nu kring lös hund vs inte lös hund eller vilken sida hunden ska vara på. Hon ska inte vara lös och inte på fel sida cykeln. Så - åter till tråden!
#21 jag anser att man lär sina hundar trafikvett 🤷♀️
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Ja, jo, men förstår inte riktigt problemet? Du har väl en liten hund? Ta kopplet kortare så är ju problemet rätt löst? Spontanbelöna när hon går i rätt position, annars hade jag bara låtit henne vänja sig, om det är viktigt att kunna cykla med henne.
#23 Det står mycket tydligt i inlägget
Fast det hjälper ju inte när hon fortsätter dra åt sidan och bakåt?
Det är ju inte rätt mot henne liksom. det skrämmer ju bara mer istället
inte sagt att det är viktigt. Skrivit att det vore KUL om hon kunde med.
#22 Hundar är hundar - går inte att lära tillräckligt bra enligt mig.
Så jag kommer aldrig ha hundar lösa oavsett lydnad där det är trafik. men mitt val - och diskussionen är fortfarande avslutad