Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 845 ggr
Therese_Melberg
0

slår med baktassarna när hon är kall

jag har fått hem en border collie tik förra veckan som jag ska ha på foder är det tänkt. Nu är det så att varje gång vi varit ute och hon har blivit kall om tassarna går hon och stampar med baktassarna när hon går, ser ut lite som en ankaFörvånad Varför gör hon så? Nån som har nån annan hund som gör så? Är det för att få igång blodcirkulationen eller?

Funderar även lite över hur mkt en bc ska väga, hon är rätt rund nu… Nån som vet? Hon är ganska liten för att vara bc.

Ha de bra!

SaraC
0

Kolla om det sitter fast snö eller isklumpar, min hund flaxar runt med bakbenen när han har något som sitter fast.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Misimurf
0

Min systers hund får som kramp i benen och tassarna när det är kallt ute. Men det är oftast om det är riktigt kallt

[Hellas]
0

Hej!
Jag råkade se detta när jag tassade runt på iFokus men normalt sett så är jag inte inne på hundsidan, men hej ändå!
Jag är gammal hundägare och bruksinstruktör så ibland kan jag inte låta bli att öppna munnen.

Trippandet är hundars sätt att hålla värmen, vi människor gör likadant, när det är kallt så stampar vi eller trippar på stället. Ju kortare tid tassarna är i kontakt med det kalla desto bättre för tassarna.
Isklumpar brukar de försöka bita och slicka bort.

[Hellas]
0

OK, nu ser jag att det är efter promenaden on slår och har sigGenerad
men visst är det som du säger, det är för att få igång blodcirkulationen

Therese_Melberg
0

ja, det är alltså när vi kommer in igen som hon tror att hon har blivit en anka (hon kanske har tittat för mkt på änderna =). Hon har inga snö/is klumpar i tassarna utan hon går så ändå, brukar hålla i sig i ca 10 minuter efter att hon kommit in. Blev fundersam för jag har aldrig sett en hund göra så förut, inte ens vår väldigt frusna JR… men jag tror att det måste vara för att få upp värmen fortare, hon har inte ont i tassarna och hon verkar inte störas av det, hon bara går väldigt konstigt, riktigt stampar med baktassarna.

[Hellas]
0

Tja, det kan ju vara hennes stil också "Ler"!

Therese_Melberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lizz aka ankanGlad, ja vfr inte, haha. Vet inte om det är så bra för en blivande vallhund att tro att hon är en anka iof, kan kanske påverka vallningen en aningFörvånad 

bild på ankan