Fungerar elektrisk färsting"medel"?
Jag testade en på min förra hund och märkte ingen effekt av den, tyvärr. Han var en fästingmagnet överlag med lång, vit, fluffig päls som fästingarna verkade älska att hoppa på. Så för oss funkade den tråkigt nog inte. 😕
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#0 Bärnsten lär också fungera, till exempel i form av halsband eller dylikt. Bäst tydligen för korthåriga hundar. Teorin är att bärnstenen genom friktion skapar en svag elektrisk laddning som fästingar inte gillar. Mindre verksam vid väta?
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#1 Typiskt Verkar bara vara gift som fungerar och då går dom ju på hundarna. Önskar det fanns något som gjorde att fästingarna inte ville på hunden alls. #2 De jag känner som provat det har inte märkt någon effekt tyvärr.
#3, Fast mina har ytterst sällan ens fästingar som kryper på dem, de har haft Scalibor i flera år. Det anses väl egentligen inte ha repellerande effekt men jag tror att det funkar lite så också. Man vill förstås inte sätta på sin hund gift men vad sjutton ska man göra?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Det önskar jag också. Jag provade allt jag kunde hitta i alternativ väg på min förra hund (inklusive bärnstenshalsband) innan jag gav upp och körde scalibor. Det funkade bra på honom och det gick bra att ta av och på när han skulle bada.
Nuvarande hund kommer jag testa Bravecto på i år då han är världens kelgris och ska sova i sängen, i soffan, ovanpå en och kramas med allt och alla. 😃
#4 Ja det känns ju lagom kul att sätta på sådant på en 10 veckorsvalp :/ vet ju hur hundar fått krampanfall och så av halsbanden.
#6 Rätta mig om jag har fel, men hundvalpar ska väl inte ha scalibor fästinghalsband? Det var vad vi fick höra om minnet inte sviker, så jag gav Frontline till båda hundarna när dom var valpar.
#7 Ska inte användas på valpar yngre än 7 veckor. https://www.fass.se/m/produkt/20020503000370/vet/tabproduct
#5 Ska kika på bravecto
#8 Jo, det har jag också läst, men vår veterinär rekommenderade att vi väntade med fästinghalsbandet tills hunden var äldre när vi rådfrågade dom. Jag minns inte exakt, det här var 15 år sen, men det sitter kvar någonstans långt bak i huvudet.
Jag tror anledningen kan ha varit något så "harmlöst" som att valpar växer så fort att man kan missa att spänna ut halsbandet så att det stryper åt för hårt. Lämnar man kvar en för stor flärp som hänger utanför spännet kan valpen få tag i den och tugga på den, vilket absolut inte är bra. Lämnar man kvar för lite så att det inte går att spänna ut riskerar man att få slänga halsbandet i förtid då det inte går att spänna ut längre.
Sen får man naturligtvis inte glömma att ta av det om valpen leker med andra valpar som kan bita i eller tugga på halsbandet.
Blir inget halsband med gift eftersom rasen är känd för att vilja vara nära och oftast sover i sängen. Jag har dessutom katter.
Tja, man pratar om gift… Men det fästingarna bär på är fan värre än giftet i halsbanden och tabletterna. Har ännu inte sett nått medel som är "giftfritt" som har i närheten lika bra effekt mot dem.. Vore förstås bra om det fanns. Men tills dess kör jag Nexgard.
Nej har inte provat. Bärnsten har vi haft på en hund men det visa sig vara falskt bärnsten vi köpte tyvärr tror jag många är som vi man ser ingen skillnad utan litar på säljare. Vi fick tillbaka pengarna och halsbanden togs bort kort efter i deras sortiment. Kokosolja ska vara något att testa vi har fel pälstyp på hundarna krullug päls så vi kommer inte testa men hört väldigt bra om kokosolja 😌
Halsband är ju inte aktuellt om man har fler djur som kan tugga eller slicka på det eller om man vill dela säng och vara nära sitt djur.