Rakad hund - bränner sig i solen?
En av mina daghundar, en ljusgul labbe, rakades på ryggen i samband med en operation i förra veckan. Är det risk att han bränner sig ute? Kan man smörja med vanligt solskydd? Det är inget operationssår där och han kan inte komma åt att slicka sig pga kragen. Grisarna brukade vi smörja på våren men de har ju en helt annan typ av skinn, mer lik människohud.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
När jag var i en riktig nörd-period om mexikansk och peruansk nakenhund så läste jag och hörde från ägare jag träffade att deras hundar smörjdes med vanligt solskydd med hög skyddsfaktor, speciellt på de ljusare områdena för att skydda mot solbränna.
Summa summarum; jag hade smörjt med solskydd tills h*n fått tillbaka lite skyddande päls.
// Harley
Beroende på hur kort, men Arrak (labbe) som helklipptes på 3 mm brände sig aldrig 😀
Nog kan det hända, tror jag absolut. Min är en riktig blekfis i huden, om jag totalrakade honom hade jag lätt trott att han skulle bränna sig rejält i solen. Vet dock inte om det finns särskild kräm för hundar! Man kan ju även försöka hålla sig från att gå solen i huvudsak.
Ja alltså, han är i princip helt utan päls där, det var för en ryggmärgsbedövning. Han har ju väldigt ljus hud och det sitter dumt till ur solskyddssynpunkt så nu har jag smort honom med sf 50. Ska försöka ha honom i skuggan men han lullar runt en del på tomten, där är det mestadels sol.
#4 Ser att du redan fått bra med svar och redan smort in hunden, men vill ändå säga följande: Ja, du kan absolut smörja in en hund med solskydd.
Jag använder mig av produkter tänkta till småbarn (inte en massa parfymer osv.) och med väldigt hög faktor (typ. 50+).
Det har fungerat finfint i alla år och då även på hunden med allergi och väldigt känslig hud (som jag hade tidigare).
Vanligt förekommande med solskydd på hundar…i alla fall min typ av hundar, haha.

Cain, min första hund som tyvärr inte finns längre…men här syns hans väldigt ljusa hud (mellan de mörka fläckarna alltså, haha) och han kunde mycket lätt bränna sig = solskydd och eller tunn t-shirt osv. under sommaren
Mvh/Chinesecrestedlover
Kan du inte sätta på honom nån slags sval "skjorta" så du slipper hålla på och kladda med kräm?
#6, Tror att det är svårt att hitta något som täcker såpass långt ner, åtminstone som håller sig där och inte åker upp. Någon form av body är heller inte nån bra lösning tror jag, det är viktigt att operationssåret luftar ordentligt (sitter på rumpan). Bra idé annars! 👍
Antar att han inte gillar att rulla sig och gnugga ryggen på backen då? Min är tokig i det när det blivit såhär torrt och fint ute.. Det hade ställt till det med både såret och solkräm för oss tror jag om jag släppt honom lös särskilt länge :)
En sval skjorta kanske oavsett kan vara smidigt, då du bara behöver smörja en liten yta isf!