Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2213 ggr
Kazlou
0

Fästingmedel

Hej! 

Sommaren närmar sig och det gör fästingarna också… Jag skulle vilja höra vad ni använder/gör för att slippa fästingar och hur bra det har funkat osv. Själv har vi tidigare använt fästinghalsband eller droppar men det finns ju förstås för- och nackdelar med allt.  

Vi hämtar valp om en vecka och funderar lite extra igenom vad som skulle passa bäst till den lilla krabaten.

Mesh
0

Följer! Plockade första fästingen på vovven igår 😮 Fästingskydd verkar vara en djungel. Vill i största mån undvika medel och halsband med starka kemikalier som eventuellt kan ge biverkningar eller som hunden inte får bada med. Bärnstenshalsband och sån tic-clip… någon som har erfarenhet av dessa?

Kazlou
0

#1 Ja, precis! Är ute efter något som helst är vänligare mot både hund och miljö men som ändå tar på fästingarna. (Vilket är lite lättare sagt än gjort…)

Hornslandet
0

Fästingarna är redan här, plockat 5-6 st senaste par veckorna.. 

Kör Nexgard som vanligt jag. Överlägset IMO. Han har inte fått några biverkningar alls, fästingarna dör när de sätter sig.. Ja, inget är riskfritt, men det är inte riskfritt att de får ett gäng fästingar heller, och har man en pälsad ras går det bara inte att hitta alla blodsugare i tid.

Halsband körde vi första året. Gav inte skydd (fästingarna satte sig och blev stora), fick inte bada med, tovade pälsen en massa runt halsen… nä. Nexgard ger jag varje eller varannan månad (det räcker längre än 1 månad enl min erfarenhet.

Sugar Mist
0

Kör Nexgard, ungtiken gillar att tugga på hanen rätt frekvent så då går både droppar och halsband bort, och det funkar bra för oss.

-

Lona
0

Scalibor, har kört det i många år utan problem. Till valp vet jag dock inte riktigt om jag skulle använda det. Sist jag hade valp så "ärvde" hon min äldre hunds halsband som varit använt ett tag (gammelhunden fick ett nytt). Det finns ju inget som funkar till ALLA hundar tyvärr, dessutom varierar det en hel del hur mycket fästingar de får. Med min ridgeback räckte det med 1/2 pipett (vilket var 1/4 av doseringen) en gång på våren och en gång i mitten på sommaren. Islandshunden däremot som rörde sig på exakt samma ställen behövde maxdos var tredje vecka. På hästarna har jag märkt att det funkar hyfsat bra om man ger dem extra B-vitamin, tvättar dem regelbundet med Probschampo samt smörjer med 4S/skillingarydsalva på utsatta områden. Har inte haft så stor effekt på hundarna men kan ju vara värt att testa. Salvan hade jag dock inte satt där valpen kommer åt att slicka. Den luktar dessutom en del (tjära).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Får det utskrivet av veterinär. Ges med mat var tredje månad ungefär. Så två på ett halvår (det ingår två i förpackningen) och sedan är det vinter. Får aldrig fästingar längre :)

Retriever456
0

Vi tänkte köra på nexgard på unghunden. Det låter enklast och eftersom han ÄLSKAR att bada så känns det bökigt med halsband och droppar. Det låter även som att det är mest effektivt. På tanten har vi faktist ingenting, hon har aldrig haft några problem me att få fästningar. Jag tror att vi kanske plockat 1-2 fästingar på henne under de 5 åren vi haft henne.

Frenja
0

Har provat många olika medel och grejer mot fästingar och det som varit bäst är Nexgard.

Jojaton
0

Sheltien fick Nexgard sitt första år (enda biverkningen var dålig mage första dagarna, men han åt väldigt dåligt den perioden så tror bara det blev för mycket för magen, aldrig reagerat efter första tabletten) och har sen fått Bravecto. Han har extremt mycket, svart, päls och det är helt omöjligt att gå igenom honom efter varje promenad så känns skönt att veta att de som skulle råka sätta sig dör. Border collie-valpen kommer också få Bravecto, men kommer vänta ytterligare lite tills jag ger henne - har bara hittat en fästing på henne än, medan sheltien haft två som satt sig plus flertalet krypande.

Johanna - Instagram

Kazlou
0

Okej, tack för alla svar! Nexgard verkar ju vara ganska populärt, ska ta och kika mer på det.

#9 Finns det någon orsak till att du bytte till Bravecto? Är det p.g.a. att han blev dålig i magen eller något annat?

Jojaton
0

#10 jag är lat och glömsk, så att slippa ge så ofta var lockande 🤷‍♀️😅 Gav/ger dock varken Nexgard eller Bravecto lika ofta som rekomendationerna säger utan han får en ny när jag märker att fästingarna inte dör längre när de sätter sig.

Johanna - Instagram

S.L
0

Tips är läs på, en bekant fick avliva sin hund efter gett tablett Bravecto.

Hornslandet
1

#12 Det måste vara stora nyheter då. Var kann man läsa mer om fallet och hur Bravecto orsakade hundens död? Länka gärna! Förutsätter att det finns nån slags utredning som visar på orsakssamband, eftersom du är så säker på din sak.

Är också mycket intresserad av att veta hur man även vet att detta då (om det hände så) inte var en udda händelse utan är en såpass hög risk att alla andra som använder läkemedlet bör oroa sig. Vidare undrar jag om data som visar på att fästingbett och medföljande risk för deras sjukdomar är att föredra jämfört med den risken från Bravecto. Eller vad som annars skyddar lika bra mot fästingars sjukdomar men är bevisat fria från alla möjliga bieffekter! Återigen, länka gärna till lite bra källor om det.

Lona
1

#13, Amen! Det finns hundar som reagerat negativt och blivit riktigt dåliga och även avlidit av fästingmedel. Dock är väldigt, väldigt många rapporter av karaktären "Jag hörde att min systers grannes kusins hund…". Ytterst få _konstaterade_ dödsfall har skett till följd av fästingmedel. Då har man ändå haft utökad bevakning vad gäller biverkningar för just Bravecto. Men ni som har hundar som fått biverkningar - ANMÄL DET! Till veterinären, till en farmaceut eller direkt till läkemedelsföretaget (och jo, de tar det på allvar och myglar inte bort det). Själv tar jag definitivt hellre risken med fästingmedel än risken för att hundarna ska bli sjuka i borrelia eller anaplasma. *Med "fästingmedel" menar jag de preparat som räknas som läkemedel och är kontrollerade av Läkemedelsverket. Sen finns det diverse hokus pokusmedel som faktiskt inte är ett dugg säkrare - faktum är att de ofta inte är kontrollerade alls men innehåller en hel del allergener och irriterande ämnen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

S.L
0

14 oja min bekant veterinär anmälde detta vidare och det är inte det ända fallet. 13 efter enkel googlat hitta jag detta https://www.atl.nu/lantbruk/fastingmedel-granskas-efter-larm/ Står längre ner på den sidan: 14 av rapporterna handlar om dödsfall, antingen om missbildade och dödfödda valpar eller om vuxna hundar som avlivats efter att ha blivit svårt sjuka. https://www.atl.nu/skog/nu-slapps-uppgifterna-om-fastingmedlet/ Obs dessa är några år gammla så fler fall bör kommit upp.

Hornslandet
0

#15 Ja, jag har sett den artikeln förr. Har dock inte sett några nya artiklar som du säger "bör finnas" ?

Återigen, artikeln du visar säger alltså inget om hur medlet ska ha orsakat dödsfall eller ens rejäla skador på hälsan på dessa hundar. Det är bara rapporter om hundar som folk tror har blivit påverkade av medlet.

Och ingen här tror nog att det inte kan finnas biverkningar, även allvarliga sådana i sällsynta fall. Men - vad är din poäng? Vilket fästingmedel är lika effektivt men bevisat ännu mindre skadligt tycker du själv? Tror du att fästingsjukdomar är ofarliga för hundar?

Maleficum
0

#15 Visst kan man ha riktig otur och få extrema biverkningar men det är ju en risk man även själv tar när man få mediciner till sig själv (och sina djur).

Har själv fått ha en medicin till mig där en av biverkningarna faktiskt är plötslig död. Men risken är såpass liten att fördelarna ändå väger över (nu tålde jag i slutänden ändå inte den medicinen men är många i världen som äter den utan problem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

S.L
0

17 visst men anser man bör läsa på lite innan så man gärna är med hunden efter man gett dom preparat (vilken man än väljer). 16 du fråga väl om artikel att länka ? Svar nej jag tror fästingsjukdomar kan vara farliga. Skrev 12 Tips är läs på, en bekant fick avliva sin hund efter gett tablett Bravecto. Du verkar blivit stött av att jag ger tips om att man bör läsa på.

aneri
0

Jag vill helst ha ett repellerande fästingmedel till mina whippetar eftersom de ligger i sängen med mig under täcket på nätterna.  Tabletter som Bravecto  dödar när fästingen biter sig fast. Då uppkommer  ett problem: fästingarna kryper över till mig innan de har bitit sig fast på hundarna, eftersom hundarna får mest  fästingar på natten, då jag släpper ut dem på tomten innan  vi kryper till sängs. Kan man använda både tabletter och ett repellerande medel samtidigt?  Eller ska jag använda enbart ett repellerande och  i så fall, vilket kan vara bäst?

Hornslandet
0

#18 Vad menar du med "läsa på lite" ?

Nej, jag frågade för övrigt inte om en artikel från en tidning som skrivit om några iakttagelser. Läs mina inlägg igen?

Spännande att du tycker att jag "har blivit stött", kanske du kan säga varför? Annars kan du ju hålla dig till ämnet, förstås.

#19 Jag förstår dig.. men jag vet ärligt talat inte vad som är ett bra repellerande medel. När jag körde scalibor en säsong så var det ju inte som att fästingarna höll sig borta från hunden. Det lär ju aldrig vara så säkert att ha hundar i sängen under fästingsäsong. Ett tips vore kanske att bara koppelrasta dem innan sänggång så minskar ju risken att de får fästingar på sig precis då?

Jojaton
0

#19 Har du provat att rolla dom med klädroller iom att du har släthåriga hundar? 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

#21 Kan bara tillägga en sak… Klädroller tar inte loss fästingar från min hunds päls, om man inte nu typ "duttar" precis exakt på fästingen, eller har tur. Så det är användbart, men inte nått som känns alldeles för tillförlitligt..

Jojaton
0

##22 Jag har inte provat det själv, men har (också) en långhårig hund. Tänker spontant att det måste vara lättare att få med fästingarna från en slät whippetpäls? Oavsett - skadar inte att prova som ett billigt, giftfritt komplement till tablett. 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

#23 Mycket möjligt! Whippet har väl också ingen just päls alls? Alltså, väldigt korta hårstrån… Då kanske det funkar betydligt bättre!

Och det funkar ju, bara inget säkert kort för oss haha. Det är smidigt när man ska plocka krypare, jag tycker de är svåra att få fatt på, och jag tar helst inte i de äckliga krypen. De fastnar direkt när man håller rollern på dem, och fastnar hårt (kan inte ta sig loss från klistret). Då kan man vika ihop papperet över dem sen och döda dem, slänga skiten… utan att behöva röra vid dem :)

JoannaLi
0

För min labbe funkade Bravecto helt klart repellerande. Trodde att det var ett vanligt fenomen?

Maleficum
0

#25 Såg den effekten på våra två hundar som fick Bravecto också! Var en väldans skillnad på hur många fästingar som ens försökte sig på det! Ena sommaren hade puff/pudeln över 30 fästingar på sig efter en promenad (innan han fick något) och efter han fick Bravecto så tror jag att jag kanske plocka tre fästingar som kröp i hans långa huvudpäls under hela resten av sommaren!

Samma med labben, hon hade kanske max två fästingar på sig under säsongen efter att ha fått Bravecto.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hornslandet
0

Hm, alltså ja, det kanske funkar lite repellerande också. Men iaf med Nexgard jag använder så ser jag relativt ofta krypande fästingar på honom ändå (plockade 4 ikväll och då var vi inte ens riktigt i "skogen" utan gick längs en stig). Det smidiga med min hund är att fästingarna i 95% av fallen söker sig till nos/huvud, så det är liksom nästan alltid där man hittar dem, både krypande och om de sätter sig.