Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 692 ggr
Teatibbe
0

Valp som äter pinnar

Ska försöka hålla detta kort, behöver tips om någon har! Min 5,5 månaders tibetanska terrier tjej har senaste dagarna börjat dammsuga vägarna efter pinnar, stora grenar liksom minikvistar, och äter upp dom. Direkt hon gjort sina behov utomhus börjar hon leta och äta kvistar och just nu innan dom sopat gatorna så är det kvistar var 10 cm. Vi brukar variera promenaderna olika vägar och aktivera henne på olika sätt under tiden t.ex. lekstunder med och utan leksak, matsök i gräset, träna lydnad, lättare balansövningar, klättra i snöhögar osv. Vill dock inte att promenaden ska bli synonymt med stress för henne så jobbar även med passivitet t.ex. sitta i parken och ta det lugnt. Tidigare har hon letat upp någon pinne i leksyfte då och då men har lugnt tagit bort pinnen och bytt fokus till något annat (lek/godis) utan några problem eller belöna om hon kommer med pinnen till mig som start för att apportera. Sen det nya beteendet med att äta småpinnar tillkommit har jag testat med att bara ignorera och fortsätta gå men det blir att jag släpar henne och hon fortsätter suga i sig pinnar ändå, testat att säga till och visa att det inte är ”ok”/ta ut ur munnen och till sist testat med byteshandel (som funkar med andra föremål) alltså om hon släpper kvisten får hon sitt absoluta favoritgodis och beröm men hon struntar i det majoriteten av gångerna och äter upp kvisten (om jag inte får ut den snabbt nog).. Även fast beteendet bara varit några dagar börjar jag bli desperat vill verkligen inte att hon ska få någon skada i hals/mage/tarm pga att hon äter detta. :( Hon har tappat nästan alla av valptänderna och är bra på att tugga tuggben inomhus så tror inte det är behovet av att tugga hårt då hon mest går på småkvistar som hon sväljer. Funderar på om det kan vara någon brist i kosten hon har? Hon är lös i magen typ 1 gång varannan dag. Eller om det är någon halsinfektion och det hjälper mot obehaget? Hon behandlas av veterinär för klåda/mjäll sen 3 veckor tillbaka (ospecifik parasit) med stronghold (gjort 2 av 3 doser) om det inte skulle hjälpa ska vi kolla upp om det kan vara någon allergi. Men funderar på att kontakta veterinär innan dess. Är redo att köpa en munkorg bara för att garantera att hon inte skadas men känns fel om det är något annat än min bristande träning som kan orsaka detta? Har någon något tips eller råd? Tacksam för all hjälp 🙏🏼

kinjelooo
0

Min har börjat med detta beteende i samband med sitt första löp. Jag har dock inga tips att komma med, jag låter henne äta pinnar så länge hon inte springer som en galning med dem. Ser ingen fara i det, de kommer ut i andra ändan så att säga :)