Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1787 ggr
lydisleon
0

Hund stjäl saker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett litet problem med vår unghund: hon stjäl saker. Det händer flera gånger om dagen att hon plockar upp förbjudna föremål som tex. pennor, sladdar, saxar etc. Sen kommer hon och visar dem för oss med busig blick, det är som en rolig lek för henne. Det vi gör just nu för att stoppa henne är alltså att springa efter och ta fast henne (vilket är precis vad hon vill). Ibland brukar vi muta med godis/leksak, med varierande framgång. Oavsett vad så blir hon ju belönad för beteendet. 

Hon har gjort det här rätt länge, flera månader. Vi har ju uppenbarligen hanterat det helt fel från början eftersom hon gör det så mycket… Vi har provat att säga till henne och bli arga, men det har inte funkat alls. Dels är det lite svårt att vara seriös haha, hon är så komisk… Och dels så tar hon liksom inte åt sig. hon blir bara mer lekglad och springer iväg. Vi har testat att spruta vatten på henne precis när hon plockar upp saken, det funkade bra första gången men efter ett tag slutade hon bry sig.  Att ignorera går ju inte heller, då biter hon sönder föremålet vilket både är tråkigt och potentiellt farligt. Hon kan typ kommandot "loss", dvs hon vet vad det betyder, men hon lyssnar inte alls i de här lägena. 

Det är alltså en leonbergertik på snart 1 år. Hon får ca 1-2 h promenad/dag, sedan på det kanske 20 min mental aktivering/träning. Det här beteendet kommer mest kvällstid, oavsett vad vi gjort på dagen.

Vi skulle verkligen behöva hjälp, om inte detta slutar kommer vi snart inte ha nånting kvar. BFU på marodören

Hornslandet
9

Jag skulle tycka att hon kanske behöver lite mer aktivering och LEK. Uppenbarligen är hon ju full av energi och håller sig inte lugn inomhus, utan hittar på såna här upptåg. Sen kan jag ju undra hur hon kommer åt så jädrans mycket föremål inne där hon/ni år? Enklast med detta är att förebygga det genom att inte ha så mycket saker ligga och skräpa - för det är inget beteende jag tror hon kommer hålla på med särskilt mycket när hon är vuxen ändå om jag ska vara ärlig. Inte i en sån här utsträckning.

I övrigt så tycker jag väl detta är ett ypperligt tillfälle att träna apportering/avlämning av föremål. Jag skulle ABSOLUT inte jaga efter henne, inte banna henne, inte spruta vatten, inget sånt. Jag hade helt enkelt kallat på henne och bytt föremålet mot lite godis jag hade sett till att ha i fickan. Visst, det ger ju en belöning för beteendet i viss mån, men å andra sidan ser jag det typ alltid som positivt med en hund som gillar och tycker det är positivt att apportera grejer och komma till en med dem - istället för att springa runt och leka med dem/kanske ha sönder dem osv. 

Min hund var tokig i skor, grejer, allt som liten. Jag städade undan skorna och de flesta smågrejerna. Förstås fick han inte lov att hoppa upp på nån bänk eller dylikt, det hade vi en regel mot sen barnsben..  Men på golven och bord etc låg det inte mycket saker. Men knep han nån grej ändå så började jag med att locka och ge godis, sen började han komma av sig självt. Idag som 3-åring kommer han ibland med mina skor jag glömt framme eller dylikt (men ignorerar sånt oftast ändå), det gör liksom inget. Hellre det än nån slags dum konflikt där jag ska jaga och banna honom för att han undersöker och plockar upp grejer.

Vill ni dessutom träna olika saker med hunden framöver är det TOPPEN att redan från början premiera och belöna apportering av prylar!

[Tismon]
6

#1 håller helt med dig! Tycker det låter konstigt att straffa ett beteende överhuvudtaget, det tar inte tag i roten ur problemet, det lär henne inget sätt som hon *kan* bete sig på. Om hon har ett behov av att bära, varför inte låta leksaker och sådant ligga framme som hon kan plocka upp? Ge henne extra mycket uppmärksamhet när hon bär dem istället och lägg undan alla dessa förbjudna föremål så att hon inte kommer åt dem alls

lydisleon
0

Brukar leka med henne en stund varje promenad, men kan absolut öka på det. Största anledningen till att hon hittar så mkt grejer är väl att hon når upp överallt (hon får inte hoppa upp mot bänkar osv men gör det ändå när ingen är där) Hon går verkligen in för att leta upp saker hon inte får ha, och alltid är det väl nåt som ligger framme. Men visst, att inte ha sakerna framme hade ju varit det enklaste. 

Vi brukar som sagt byta med godis rätt ofta, hon släpper dock inte om man bara erbjuder vanliga godisbitar.. hon vill ha typ tuggpinnar eller köttbullar. Känns inte riktigt hållbart att ge henne det varje gång, men att jaga efter henne är ju definitivt inte en bra lösning heller…det är ju precis det hon vill.

Och ja, håller egentligen med om att det känns konstigt att straffa henne, hon vill ju bara leka. Det var nåt vi läste eller fick som råd tror jag. Har börjat träna in apportering/avlämning faktiskt, ska definitivt fortsätta med det! Och hon har alltid massor av leksaker framme också… vi försöker uppmuntra henne när hon tar dem, men hon har väl lärt sig att det är roligare med andra saker.

Retriever456
1

Tycker också att ni kan ”utnyttja” detta beteende!! Belöna när hon hämtar saker till er istället, se det som något positivt. Snart kanske ni skulle kunna lära henne att hämta speciella föremål som tex kopplet eller en läsk från kylen. Lägg undan de förbjudna föremålen och lägg fram saker hon faktist får hämta till er och belöna att hon kommer och visar dom för er.

Hornslandet
2

#3 Samtidigt tycker jag förstås ni ska kunna ha regler inomhus. Men jag tror det hela blir lättare om ni försöker drilla henne i att inomhus=lugn så gott ni kan. Men då måste hon först få utlopp för sin energi ute! En regel mot att hoppa upp på bänkar tycker jag är självklart för en sån stor hund. Om hon gör det när ni inte är där så får ni väl se till att ha henne i samma rum som er just nu ett tag så ni kan hålla efter det.. :)

Vad är "vanliga godisbitar" ? Det finns säkert gott godis som hon gillar, som samtidigt inte är sjukt onyttigt. Testa er fram. Ett tips är att köpa billiga köttstycken såsom lever, hjärta, njure mm och koka det/tärna i bitar/torka. Billigt, gott, och nyttigt. 

I min värld skulle jag ha belönat henne VARJE gång hon kom med en grej. Och dessutom med riktigt god belöning. Men jag har också sett hur apportering ger möjligheter i det mesta man vill göra med sin hund sen - det är absolut inget man ska försöka "träna bort" eller förbjuda. Snarare styra upp! Hon har ju uppenbarligen föremålsintresse. Och hon går inte och gömmer prylarna eller ligger och samlar på dem, hon kommer ju till er med dem! Se till att ha bra jäkla belöning så hon ser värdet i att ge dem till er!

lydisleon
0

#5 Vanligt godis är väl typ de där torra bitarna man köper i affären. Men nu när jag tänker på det så finns det ju en hel del "icke-onyttigt" som hon gillar, hon gör vad som helst för tex. en bit morot.  Och ja, föremålsintresse har hon ju definitivt… Vi får bli bättre på att belöna henne helt enkelt! Ska försöka inpränta detta hos resten av familjen haha, tack så jättemycket för alla tips :)

[Tismon]
1

#3 Vet inte riktigt hur ert hus ser ut, men ett tips är ju att lägga fjärkontroller, pennor, fotoramar - allt sådant som hon inte får ta - lägg dem högst upp på hyllor, inuti lådor, undertill där hon inte kommer åt osv. Kablar och sådant som måste stå framme kan du skydda med kompostgaller. Är det svårt att hålla saker undangömda kan jag tycka att post-it lappar lite här och var med påminnelser kan underlätta, så glömmer man inte att lägga undan sakerna :) Leksakerna blir ju inte lika spännande när ni reagerar så starkt på de "förbjudna" sakerna. Kanske kan ni försöka ge henne stora reaktioner när hon också tar leksakerna? - och då menar jag verkligen STORA! Spring efter henne när hon tar dem, gör en stor grej utav det. Jag brukar också själv göra saker mer spännande genom att vara lite mystisk av mig och leka med en leksak tyst för mig själv, viska lite, pilla lite, detta är ju hur intressant som helst! Det kommer väcka nyfikenhet och då kan du göra leksakerna mycket mer spännande. När hon kommer och vill investigera, spring iväg med leksaken och behandla den som att det är den mest roligaste saken som finns!

Niklas
1

Jag kan inget om hundar, men råkade hamna här. Har hon tillgång till roliga leksaker? Något hon kan tugga på eller hämta när hon vill leka.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

S.L
2

Börja i en hundkurs detta kan ni njuttja lite på varför inte spåra lr sök. Jag lärde våran ena hund på olika namn på leksaker/saker sen sa jag hämnta vante-pip-nycklar så hämnta hon det. Sen öka jag med gömma 3 saker och hon fick spåra saken. Gick kurs på personsök och kantarell sök körde jag själv in. Men tips är hindkurs berätta lite om henne om vad dom skulle föreslå för kurs/kurser. Hon var jätte fin 😙

lydisleon
0

#8 Jo leksaker har hon allt, men de är inte lika spännande haha. Men vi ska försöka jobba upp det :)

#9 Ja men vi har tänkt gå typ allmänlydnad, sedan kanske nosework eller ngt annat kul, vi får se.. Tack för tipset!

jenmjao
0

Det låter som hon är som min tik och vill bli jagad så kör lite såna lekar med HENNES leksaker och även utomhus, jaga hunden och hon kommer säkert tycka det är svinkul. 
Min hund snor också saker dagligen, mest skräp och jag brukar bara skratta åt henne för hon är så söt när hon vill ha uppmärksamhet.

Aquila-e
0

Jag har inte hund men hamnade här! Jag har tränat en liten del med hundar dock, med hundmöten, inkallningar osv.

Jag har sett denna beteende i Cesar Milans videor :p. Har sett ett antal hundar under åren i hans program samt hans nya youtube kanal, hundar som beteer sig så här, kunde inte hitta så lätt på youtube nu dock.

Men allt som nämnts i tidigare kommenterar stämmer ju. Hon vill bära på saker. Hon vill reta upp er och få uppmärksamhet osv. Och ni får helt enkelt göra det svårare för henne att få ta i sånt, samt se till att lämna kvar sånt som är lämpligt för henne att leka med.  Sen behöver ni adressera problemet också förstås.

Av videon jag sett brukar man träna med hunden, genom att sätta på hunden koppel  medan man har en träningssession, (så den inte springer runt och flamsar och belönas av att ni springer efter), sedan lägger man fram saker som hon brukar sno, när hon tar upp den säger man skarpt och allvarligt nej kanske 1-2 gr och visar med er kroppsspråk att ni vill att hon lägger ifrån sig det. Och väntar tills hon gör det. Detta får ni upprepa och träna med noga under så många sessioner som det behövs tills hon inte associerar objekt med lek och flams. Att ni skrattar och springer efter osv har ju belönat hennes beteende så nu får ni träna bort det, samt erbjuda henne intressanta leksaker.

Det är samma metoder som när det är en hund som snor mat från ens tallrik, matbord etc. Man får lära den att det är ej okej att ta saker som ägaren inte givit tillåtelse till.

Lavin
3

#12 Fast varför vill man neja beteendet? Föremålsintresse och att hunden kommer fram och bjuder in till lek är otroligt bra och viktiga grunder för att träna och variera sina belöningar. För hunden är det ju inte skillnad på att leka med skor eller hundleksak. Jag vill att mina hundar ska associera objekt med lek - genom att korrigera hunden finns det en risk att detta intresse minskar. Det är istället mitt ansvar att uppmuntra rätt ”sorts” lek (för hunden då) och har man en hund som tar både det ena och det andra får man helt enkelt ta bort allt man inte vill att hunden tar. Uppmuntra istället hunden när hon kommer med saker. Jobba med byteshandel och lär in ett släppa-kommando. Lek mycket - att hon kommer in med sakerna till er visar ju att hon bjuder in till lek så ta vara på det! :)

Hornslandet
0

Det som är spännande med övningen du beskriver, dvs att med koppel/under kontrollerade former försöka träna in ett "skarpt nej" genom att lägga fram några förbjudna prylar och då markera mot hunden när den försöker är just att många hundar förstår alldeles utmärkt vad som är en uppstyltad träningssituation och vad som är "vardag". 

Det andra intressanta är att många hundar går igång på ditt "skarpa och allvarliga nej", det i sig blir belönande. Sån är min hund för flera saker. Då har han fått dig att reagera stort = woopie. (nu är han inte intresserad av att springa runt och "sno grejer" hemma, och de få gångerna han gör det har jag tränat som jag sa ovan, jag belönar att han kommer till mig med dem. Det är ingen big deal att han apporterar en sko eller hårborste ibland, det är verkligen inget att hantera genom skrik eller konflikt.

För många hundar är det en mycket bättre metod att visa vad den ska göra, än att försöka ryta i åt den när den gör fel. Jag säger inte att man aldrig får göra det, för det tycker jag man ska kunna. Men i första hand är det ofta bäst att visa vad man vill hunden SKA göra. 

Ta detta exempel:
När min hund var yngre blev han tossig av upphetsning och skulle slita och bita i min jacka, skosnören etc när jag skulle klä på mig inför promenad. Ju mer jag då skulle ryta i eller köra med detta "skarpa nej", desto mer belöning för honom = mer upphetsad hund = sämre situation.

Hur löste vi detta?
Han kunde redan platsligga hyfsat bra. Så varje gång jag klädde på mig så gav jag först kommando för honom att lägga sig ner och ligga plats. Då låg han där och tittade medan jag klädde på mig. Sen friade jag och gav nån liten belöning, godis eller beröm.  Problemet löst!
(Nu när han är lite äldre så ligger han alltid och tittar på mig tills jag är helt påklädd av sig själv, jag måste kalla på honom för att komma sen och gå med ut).