Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 479 ggr
Hornslandet
0

Torr hud

Hrm. Tror min hund har fått lite torr hud, mer än vanligt. Befarar att det blev värre när jag duschade och schamponerade honom för några veckor sen, för han började klia sig mer ungefär sen dess.

Hade tänkt jag borde tillsätta olja i maten, men han har ju fått ålagt sig att bara äta lågfettkost - hur sjutton rimmar det ihop? Blev lite rädd först att det är nått öronproblem då han bl.a. kliar sig runt dem ibland. Men det är även nacke och sidan.. Och när jag undersöker honom så märker jag att han har en kli-reflex när man kliar på öronsnibben tex också. Men ingen sån reflex eller reaktion inne vid själva örat, som för övrigt ser ut som normalt. Huden (under all päls) ser inte rodnad eller röd ut, så det känns inte som det är nått slags eksemproblem eller så. Inte ens där jag ser att han kliat ser jag nått annat än vanlig hud. Men kanske lite torr/fjällar!

Frågan är vad sjutton man gör om man inte kan tillsätta mer fett/olja i kosten??

[Tismon]
0

Är du säker på att han inte är allergisk? Nu till våren med mer pollen i luften kan de reagera mer. När du schamponerar honom, använder du balsam efteråt? Har själv spray balsam som man sprayar efter tvätten så att päls och hud återfuktas. Annars brukar linfröolja fungera för min hund när han har torra och spruckna trampdynor, men jag märker att besvären lindrats/försvunnit med hans behandling för allergi

Hornslandet
0

Tja, aldrig tänkt på det förr. Men visst är det pollen nu senaste veckorna. Kan det ge kli på huden alltså? 

Det är alltså inget övermycket kliande, men tyckte det blivit lite mer.

Använde balsam, ja. Men jag duschar honom ju väldans sällan. Var säkert ett halvår sen förra gången jag gjorde det rejält, och jag tänker bara hur det är för mig själv ibland, nog kan jag känna mig riktigt torr i huden efter dusch ibland.

Har ni behandlat för allergi? Vad för allergi? Hur?

[Tismon]
0

Ja, det klassiska symptomet på allergi är att hunden kliar en del. Sedan hur mycket beror på hur stark allergin är och hur ofta/mycket hunden utsätts för allergenet. Märkte själv att innan vi fick hjälp kliade min hund som mest kring vår (pollen) och runt vintern (kvalster). Jo fick själv höra från veterinären att ett överdrivet duschande kan göra hunden torr, därav använder jag special schampo och balsam för allergihundar och känslig hy. Men detta är mer ifall du duschar hunden typ varje vecka. Det du säger är inte så mycket :) Det jag märkte var ju att min hund kliade sig väldigt mycket och besökte då veterinären. Förklarade symptomen samt sa att jag själv misstänkte att han var allergisk mot något i omgivningen (atopiker). Man får också fylla i en skala för att se hur mycket hunden påverkas av kliandet. De brukar också vilja lägga hunden på en eliminationsdiet för att utesluta allergi mot något protein i maten. Jag gjorde ett stickprov, man kunde också ta blovprov men det tar längre tid och jag såg ingen vits med det. Det visade sig att han var precis som jag misstänkte, allergisk mot saker i omgivningen. Sedan erbjöds 2 alternativ: antingen behandlar jag allergin med medicin eller "allergen immunterapi". Medicin dämpar endast symptom men tar inte bort det. Allergen immunterapi däremot, om det funkar, tar bort symptomen. Det du gör är att varje månad ge hunden ett vaccin med allergenerna som den reagerar på och efter ett år mer eller mindre (om jag minns rätt) brukar man se resultat ifall det fungerar. Detta är dock en livsslång behandling och skulle man plötsligt sluta så kommer allergin tillbaka inom ett visst antal månader. Jag valde detta och vaccinet ger jag hemma själv. Man beställer nytt via sin veterinär och varje "flaska" håller i 10 månader. Eftersom han endast verkar reagera på våren kanske medicin hade varit mer lämpligt om han visar sig vara allergisk? Min hund är ju smått allergisk året runt då kvalster finns överallt

Hornslandet
0

Ja lite det jag är rädd för. Direkt när man pratar om en hund som kliar sig lite så drar veterinären igång precis ALLA växlar. Vi kommer inte köra nån eliminationsdiet då han har ätit skonkost för magen ett halvår åtminstone nu, och får inte annan mat. Tvärtom tror jag det bidrar till problemet då den är lågfett, och normalt sett ger man olja eller fetare mat för att motverka torr hud och såna här besvär :/

Ska jag vara lite ärlig så är jag tveksam till hur bra stickprover kan visa exakta allergier, då de verkligen inte är exakta alls på det sättet för oss människor. Däremot om det nu finns en medicin ungefär som antihistaminer för människor så är det ju en enkel sak att testa, såklart.

Sugar Mist
0

Har du gett fästingmedel än? Om inte, gör det, de kliar sig värre i en vecka och sen dör eventuella skabbdjur ut. Sen så vet jag inte om din ras fäller, annars är det normalt att de blir torrare/kliar sig mer just nu, eftersom det fäller Något du kan göra annars är att ge Standardts Päls-pulver, det fungerar förvånansvärt bra :)

-