Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1237 ggr
Klikken
0

ID-chip slutat fungera

Hej!

Var idag och skulle vaccinera min hund. Visade sig att chipläsaren inte hittade något chip.. Veterinären provade två olika läsare dessutom. Har någon annan erfarenhet av detta? Kan det vara så att chipet fungerar igen om nån månad? 

Kostar ju en slant med nytt chip, nytt pass, nya vaccinationer osv.. Veterinären tyckte i alla fall vi skulle avvakta med det och återkomma igen och hoppas att chipet hittas då istället.

Vore kul att höra om någon annan råkat ut för detta..

Retriever456
0

Aldrig faktist ens hört om att detta har hänt någon. Låter konstigt, men kanske att det ”flyttats” så det är svårt för läsaren att hitta. Skumt.

[134643]
1

Dum fråga kanske, men kikade veterinären även över skulderbladen, halsen, bringan? Jag har hittat chip som vandrat långt i kroppen! Det är sjukt sällsynt att ett chip slutar fungera, speciellt om inte djuret varit med om en ordentlig olycka, men en omöjlighet är det ju inte. Om det är så att det inte fungerar/hittas nästa gång ni testar skulle jag dubbelkolla med Jordbruksverket om vad som gäller. Du kanske har rätt i att det bara är att stoppa i ett nytt, men jag vet att vi hade ett fruktansvärt kinkigt fall i somras på kliniken där vi inte hittade chip på en hund som var på semester i Sverige. Eftersom att ägarna inte kunde bevisa att det var den hunden, fick vi inte bara sätta o ett nytt chip. Enligt Jordbruksverket skulle hunden avlivas, för den var ju i Sverige ”olagligt” i och med att den inte vad chippad… Hoppas det löser sig för er!

Klikken
0

Oj, det lät inge vidare alls..

Ja vi scannade verkligen igenom hela hunden, förde läsaren över hela kroppen iprincip..

Tycker detta känns väldigt knepigt, känns ju som sagt väldigt ovanligt att chipet bara slutat fungera. Fungerade för exakt ett år sedan då vi vaccinerade henne. Och någon olycka har hon inte varit med om

Majken!
1

Det är vanligt att det vandrar iväg i kroppen. Om ni inte hittar det så får du sätta in ett nytt chip, men du behöver ju inga nya vaccinationer. Du kompletterar bara med det nya chipnumret i papperen, det fixar veterinären när dom chippar.

Karmatarerskanise
1

Det kan sluta fungera. Men då lär det inte plötsligt fungera om en månad igen. Nya vaccinationer ska så klart inte göras. Dom försvinner ju inte ;) Kostar inte speciellt mycket att chippa.

koppargaller
0

Är hunden född i Sverige? I Österrike sätts den i bogen.

Skogsväsen
0

Jag tycker det låter obehagligt att chippet kan vandra runt, tänk om det blir skadligt? 😨

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Karmatarerskanise
0

#7 Har aldrig hört att det gjort skada, bara att det vandrat ut ur kroppen eller flyttat på sig.

starcastle
0

Det kan sluta fungera.

Vänner till mig som bor i England var i Tyskland på semester.
På vägen hem fungerade chipet vid gränserna ända tills dom skulle in i England.
Då hade chipet dött helt och hållet.

Dom fick åka tillbaks till Holland där dom hade vänner, hunden fick stanna hos dom, nytt chip, nytt pass och nya vaccinationer. Sen kunde dom ta hem hunden en månad senare ungefär.