Magnussons?
Eftersom min hund har blivit rekommenderad av vet att äta foder med lågfett pga sina magproblem har han gått på RC Gastrointestinal lowfat nu typ ett halvår.. Det funkar, magen funkar, men jag tycker väl inte kycklingköttmjöl etc (och kanske RC i allmänhet) är det bästa i världen ur andra aspekter att ge honom.
Såg att Magnussons har ett Lightfoder som har 8% fett och består av nötkött/fläskkött (i allmänhet har min hund gått bättre på nöt/fläsk än kyckling). Svenska ingredienser dessutom = jippie?
Nån som har erfarenhet av dem? Vad tycker ni?
Vår labbe åt Magnusson stor del av livet och de senare åren åt hon light foder och hon funkade super på det! Ingen tandsten, superfin i magen, fin päls (trots kastrering) och hon älskade det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Låter bra. Inte så sugen på foderbyte just precis nu med alla omständigheter, men ska nog testa det lite längre fram.
Bytte till Magnussons för ett tag sedan och tycker hon går bättre på det än det gamla fodret (Acana). Började med den ekologiska eftersom det var kyckling precis som i det gamla fodret, men bytte till Vuxen pga slut i butik och det har gått lika bra. Hon har lätt att gå upp i vikt, men håller sig fin på Magnussons Vuxen. Kanske byter till Light vid nästa säckköp. Jag tycker Magnussons har bra foder och jag är väldigt nöjd med det. Inte en superlång lista på ingredienser, det är svenskt och hunden gillar det. En bonus är att det inte är så kostsamt heller :)
Ja, det är typ halva priset mot RC Gastrointestinal lowfat (Skulle kosta typ 400:- mindre i månaden för min hund).
Med tanke på att det verkar bra, och av det jag kan se verkar Magnussons seriösa, så vore det ju klart bra.
Gav magnusson till min malle när han var yngre för det är billigt och verkade så bra, Han fick utslag över hela magen så det vart en kort historia, har inte rekommenderat det till någon sens dess men alla hundar är ju olika.
#6 Nämen! Och det blev bra direkt när du slutade med fodret?
Men visst, det är ju uppenbarligen individuellt. Min fick jobbig diarré direkt av Pondus tex som så många älskar.. :S
#7 Ja precis eller det tog kanske 1 vecka innan det gick bort men det var på grund av magnussons tyvärr.
Åh jag slår ett slag för prima dog aldrig varit så nöjd med ett foder som jag är med den av lax som är spannmålsfri 😃
Min hund blev väldigt lös i magen av Magnussons Grainfree, tyvärr. Hade annars fortsatt på det fodret för det verkar ju bra
Min gillade inte magnusson och blev lite lös i magen samt ENORMT fisig. Men varje hund är ju individ
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Min förra hade slemmiga kräkningar. Kunde komma plötsligt utan förvarning. Flera gånger i veckan. Slutade med fodret o han slutade kräkas. En bekanta hund var dålig i magen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Mina blev också fisiga, lösa i magen osv. Dock av Grain Free, inte Light
Min hund har blivit lös i magen av VoM, Orijen, Pondus, Svensk Hundmat, Mush… Och har andra problem med blodprovsvärden (om än små "felaktigheter", men det är oavsett inte bra). Känns bara jävla trist att gå enbart på RC Gastro nu.
Kan oxå tillägga. Var av spannmålsfria
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Min var oxå grain free
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#13 javisst, det förstår jag ju. Tänkte bara personligen att det kan vara bra att få en mer nyanserad bild av hur folk upplevt det. Ingen vet ju hur din hund reagerar, mna måste ju tyvärr chansa och prova.
#16 Det var inte menat på nått särskilt sätt, bara att olika hundar såklart reagerar olika på olika foder :) Håller helt med dig.
Barfar i vanliga fall men när vi inte hade möjlighet att komma iväg till slakteriet så köpte min mamma magnussons och min hanhund fick vid flera tillfällen i omgångar magproblem under den perioden han åt fodret. Kunde bli väckt 3 ggr mitt i natten av att han stod och hoppa på dörrhantaget och ville ut. Andedräkten var inte heller att leka med. Efter att han sket ner min mans nya skor så förbjöd jag mamma att köpa fodret igen 🤫
Superbra med alla svar och erfarenheter!
Nån som vet om nått alternativt torrfoder som också är lågfett annars? Tycker det är väldigt snålt om såna foder på marknaden (under 10% fett tex).
Granngården har sin original variant med 11% fett.
Eller light varianten med 8%.
Min hund äter premium, och jag är mycket nöjd.
Två andra svenska foder (dock inte enbart svenska råvaror): Halla Lamm och ris samt Doggy Professional Skonsam. Båda har 11% fett. Carrier Light/Senior har 8% fett. Det är relativt mycket spannmål i de här fodren men faktum är att jag tycker att många känsliga hundmagar blir bättre på det. Potatis och diverse baljväxter är mer svårsmält, likaså kan hög proteinhalt vara negativt. Jag tycker väl iofs att även om innehållet i tex RCs och Hill's veterinärfoder ser himla trist ut så kan de funka suveränt för hundar med särskilda behov. Hellre en hund som mår bra på "skitfoder" än en som mår skit på ett "bra foder". Däremot är de ohemult dyra, i synnerhet med tanke på innehållet. Borde gå att hitta ett liknande foder till bättre pris! Det är så knepigt det där med foder, att man ska behöva testa sig fram - i synnerhet när man har en känslig hund!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com