Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1461 ggr
Å.Landström
1

Valp och bebis. Jag blir jätte stressad

Det är med enorm sorg och besvikelse på mig själv som jag skriver här. Jag och min familj köpte en sheltie valp för 2,5 vecka sedan (nu är hon 10,5 vecka). Vi upplevde att vi hade tänkt igenom köpet noggrant och försökt planera detta under fler år. Även försökt tänka på allt vad det skulle innebära med en hund och valp tiden. Jag var den som var mest drivande då jag haft hund som liten och kände att jag saknade detta. Dock inser jag efter att vi har haft henne i 2,5 veckor att vi förskönade valpstadiet, trots allt man läst på om detta. Vi tyckte att det skulle vara perfekt samtidigt som jag var föräldraledig med dottern som nu snart är 6 månader vilket jag nu insett är en enorm utmaning. En utmaning som gjort att jag känner mig deprimerad. Jag gråter och får ångestattacker i stor sett varje dag för att jag upplever att jag inte räcker till för både valpen och barnet. Detta har gjort att jag har tappat all glädje över att ha en hund. Jag får enormt mycket hjälp av både min man och de större barnen när de är hemma men känslan uppstår så fort jag ska vara själv med valp och bebis vilket är 5 tim/dag. Jag känner mig så otroligt låst och stressad. Jag har tappat all matlust och jag sover väldigt dåligt (sov redan dåligt innan nu ännu värre) Valpen vill gärna bita på allt och alla. Skäller så fort hon ser något som är läskigt eller hon vill leka och jaga katten (som absolut inte vill). Detta är fullt normalt hos valpar jag vet. Vi har tränat hennes namn, vi kämpar på med rumsrenheten och vi försöker att avleda när hon biter och vill jaga katten. Vi försöker lugna henne vid situationer där hon skäller för att hon blir rädd (med belöning i form av klapp, lek och godis) men känns inte som hon söker sig till oss för säkerhet utan vill mest springa åt andra hållet. Förstår att vi behöver träna på kontaktövningar men jag känner inte alls glädjen i att ha en hund. Har även försökt lite med ensamhetsträning men där gnäller hon bara och börjar hoppa och försöka riva gallret till det rum som hon är i då. Jag börjar fundera på om hon skulle ha det bättre hos en annan familj där alla kände glädje över att ha henne. Jag har så dåligt samvete för detta då resten av familjen har lyckats skapa ett band med henne medan jag bara känner obehag. Jag har försökt läsa överallt och folk verkar tycka att det ger med sig med tiden. Själv känner jag mig inte så säker. Jag vill helst bara att allt ska bli som innan vi hade valpen. Ska man härda ut eller ska vi kontakta uppfödaren för att se om vi kan hitta ett annat hem till henne? Ska man inte känna glädje över sin valp och inte ångest frustration och ånger?

JoannaLi
3

Att känna ångest och frustration är vanligt när man har valp, och rätt normalt. Men bara du kan känna efter om du står ut med det. Du behöver inte lida igenom något bara för att det är vanligt. Oavsett hur ni känner, så tycker jag definitivt att det här är något som ni bör bolla med er uppfödare! Kan det vars ett alternativ att kolla efter en dagmatte de 5 timmarna du är ensam med valpen? Kanske att dagmatte har valpen varannan dag, och du varannan, så ni kan vänja er vid varann utan att det blir för mycket?

Herveaux
1

Jag har inga barn själv men jag har haft valp (med familjen när jag bodde hemma) och flera unghundar (övertagna omplaceringar) sen jag flyttade hemifrån och de kan rent ut sagt vara förjävliga.
Valptiden (och ibland också unghundstiden) är en prövning för de allra flesta tvåbentingar. Så där är du lååångt ifrån ensam om dina känslor. 🤗

Nu minns jag inte vem här på forumet som skrev det, men det gick något i stil med "Enda anledningen att valpar överlever är att de är så förbaskat söta", skrivet med kärlek förstås men valpar är överlag jobbiga, påfrestande små monster. 😈

Har du kunnat ventilera med resten av familjen hur du känner? 

Jag tycker ni ska kontakta uppfödaren och prata med denne om att lämna tillbaka valpen. Det är bara min åsikt och jag säger inte att jag har rätt eller att oliktänkande har fel här. 
Kan bara föreställa mig hur mycket tid och energi ett litet knytte behöver och att då lägga till en valpis på det låter som ett riktigt elddop. 
Låter också som att det hela sliter ordentligt på ditt mående och hälsa. 

När den första spädbarnstiden är över så kanske ni skulle kunna titta efter en äldre omplacering? Uppfödaren kan ha kontakter, eller t.o.m en hund själv som inte vart det avelsmaterial denne hoppades på eller liknande?

// Harley

Retriever456
1

Tycker som #1, kanske hitta någon som kan avbelasta dig lite? Någon som kan hundar väldigt bra och kan hjälpa till att träna in tex ett tydligt nej, och passivitet osv för att det ska göra det enklare för er i vardagen. Jag förstår att det är jobbigt! Jag förstår faktist inte vissa personer uppmanar till att skaffa valp när man är föräldrarledig me en liten bebis, det blir ju jätte stressigt och svårt. Det är ju svårt i sig att med att bara ha en bebis och att bara ha en valp. Prata med din uppfödare och försök kom fram till något, kanske hen känner någon som kan hjälpa till ibland?

Katti
6

Jag tycker INTE att ni ska blanda in ytterligare ett hem och fler personer i hennes liv som det är nu. Det blir jättekonstigt för en så liten valp, som precis har börjat landa hos er, att dessutom slussas fram och tillbaka mellan två hem där olika saker gäller. Med tanke på hur du mår i den här situationen och vad det innebär för valpen tycker jag att du ska kontakta uppfödaren om en omplacering. Det brukar inte vara några som helst problem i den åldern, och hon är ju av en ras där det är efterfrågan på valpar. 

Om ni ska ha hund i nuläget är det kanske bra att titta efter en vuxen "färdig" hund som är rumsren, grundfostrad och där ni vet vad ni får?!

Hornslandet
2

Jag håller inte med #4. Nog sjutton kan man ha valpvakt några timmar hit eller dit. Särskilt om det är en person som valpen med stor sannolikhet kommer känna även framöver i livet. Det är inte skadligt för en valp att hänga nån timme med en annan person också då och då.

Det kan vara ett rent helvete att ha hand om en valp i början om det är en SÅN valp (been there done that). Det gäller att träna på sin egna stresshantering och sätt att slappna av. Träna framförallt passivitet med en sån valp så du får mer lugn där hemma… men inse att det kan ta några månader innan bitande går över.

Se till att vila och sov så mycket du kan i övrigt själv. Då blir det även lättare att orka med allt det jobbiga med valpen.

hemul
3

Har du övervägt att det kanske inte är valpen i sig som orsakar hur du mår, utan att du fött barn? Det är ju inte helt ovanligt att bli deppig efter förlossning. Har du pratat med någon om det?

[TILLÄGG]
Jag trodde bäbisen också var väldigt ny, men ser nu att det skriver du egentligen inte, så så kanske det inte är.

OlgaMaria
0

Vi har haft vår valp i fem veckor nu, och livssituationen i övrigt är inte så enkelt för oss, men har ingen bebis i alla fall utan lite större barn. Hur som helst så har jag också känt mycket ångest, gråtit och känt mig deprimerad av och till. De senaste två veckorna har varit bättre dock. Min valp är så söt och ger mig energi. Mitt och hennes band är väldigt starkt också. Men det var nog mer efter typ 3 veckor som rollerna blev mer tydliga. I början var det inte så stor skillnad på oss människor i familjen, men sen blev jag mer hennes number one. 

Vill bara skriva att det är nog inte så konstigt att känna som du gör. Det är en sån enorm förändring att ha hund. Lätt att bli rädd för hur man ska klara det under så många år. Samtidigt är det så klart bra att agera snart om ni landar i att ni vill omplacera. Prata med din man, och ta så mycket hjälp du kan från människor i er omgivning. Uppfödaren vi köpte av sa såhär - de först två månaderna är jobbiga, men sen vänder det och blir underbart. Det har jag hållt fast vid. Man kan också känna att det är så överväldigande med det man märker att man behöver öva på… men nu efter fem veckor märks det också så tydligt att vi gör stora framsteg hela tiden, men man måste också ha mycket tålamod. En kram till dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Å.Landström
9

Tack för allas synpunkter och tack för att ni inte har skrivit några elaka kommentarer. Jag har nu kontaktat uppfödaren på mail för att se om hon är villig att ta tillbaka valpen. (hon kan vara lite svår att få tag i per telefon) Så nu väntar jag på återkoppling från henne. Att ha tagit detta beslut var enormt svårt.

DonQuijote
1

Jag var fullt beredd på allt valpbitande, uppväxt med hund och passade en rottisvalp i värsta bitstadiet rätt ofta när jag skaffade min. ÄNDÅ var jag inte redo, alltså det var rent ut sagt ett jävla helvete (ursäkta att jag svär men…) och jag bröt ihop minst en gång varje dag och skulle glatt ha gett bort valpen till vilken främling som helst Gapskrattar Om du verkligen tror att du inte fixar detta (och det förstår jag med en bebis, jag fattar inte hur folk fixar båda samtidigt) så tycker jag det är ett mycket bra beslut att ringa uppfödaren. Men om du ändrar dig så är jag också säker på att det snart kommer kännas mycket bättre och du kommer få in en rutin och vips är den hemska, hemska valptiden förbi.