Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1400 ggr
Retriever456
1

Känner mig som en dålig matte

Hej! Jag känner mig ibland lite misslyckad med vår valps uppfostran. Han är jätte duktig när det kommer till allt förutom hantering och hoppande. Han springer iväg såfort vi ska droppa hans ögon med ögondroppar (han är förkyld) och blir livrädd även fast vi kunde göra det när han var yngre, han hatar kloklippning, han springer iväg när vi ska droppa hans öron osv. Han låter oss ta på alla ställena och är heeelt lugn med det men det känns som vi har misslyckats där med att vänja honom med dom obehagliga sakerna, samtidigt vet jag inte riktigt hur vi skulle kunnat vänja honom med öron/ögondroppar när han inte haft problem förut. Samma sak med hoppningen, han hoppar väldigt mycket, kan aldrig ha ljusa kläder på mig när vi ska ut då han geggar ner allt (han är en ca 20 kg retrieverblandis) och håller på att bli ännu större och snart känns det som att han kommer råka putta omkull mig. Asså han är ju hälften flatte och dom är väldigt studsiga och då känns det ännu viktigare att jobba på det. Han hoppar när han är glad och leker och han gillar att använda framtassarna och gillar att ”ställa” sig på en. Hur ska jag vänja bort honom med hoppandet? När han leker och hoppar brukar jag ibland markera lugnt och tydligt ner men sen börjar han igen. Ska även börja belöna honom direkt när han slutar hoppa. Är det rätt sätt? Dethär är vår första valp, och ibland känns det som att jag är lite för hård mot mig själv. Men det är så himla mycket att tänka på, och det visste vi innan och han är exemplarisk när det kommer till allt annat typ. Men jag hakar mig lätt upp på sånadär småsaker, men dom känns ändå viktiga. Vi hade tänkt att börja gå en unghundskurs snart då han ska få lära sig att hälsa fint osv, det kanske hjälper samt att jag kan få lite stöd och höra att ja inte är världens sämsta matte. Kan någon snälla berätta för mig att det är helt normalt att man inte har allt fixat med en 5 månadersvalp😅😅 håller på att bli galen. Oroar mig också som en galning över tonårstiden som kommer snart, men känner mig ganska beredd.

Rafflan
3

Godis tycker jag är bra metod för att göra tråkigt till kul. tex ge 1 godis, ge ögondroppe, och sen 1 godis till. Och samma med örondropparna.
Klorna är klipp 1 klo, 1 godis, 1 klo, 1 godis. Och när hunden tycker det är okej kan man öka till 2 klor, 1 godis, 2 klor, 1 godis. Och till slut kan man kanske köra 1 godis efter varje tass bara :)

När han hoppar gör han nog det för att han är glad och uppspelt, då skulle jag hålla ner honom och klappa honom så han blir lugn när han står, så att han lär sig att man klappar och hälsar på honom när han står, och inte när han hoppar. Skulle inte använda godis då för då finns risken att man lär honom "hoppas jag på matte och sen ner på marken får jag godis"

Med valpar kommer det vara framsteg och bakslag, i allt från hantering till träning, det är normalt, kommer även vara perioder då han kommer vara den perfekta valpen, och perioder då han kommer vara ett monster, haha, det ingår i att vara valp ;)

[Tismon]
0

5 månader? Du är absolut ingen dålig matte! Det är från 5 månader tills ca 2 år, mellan den åldern, som de är som allra jobbigast. Min 30kgs labbe hoppar fortfarande ibland (om väldigt sällan) idag och han är snart 3 år. Det tog mig 2 år att arbeta bort hoppandet som mina föräldrar hade uppmuntrat honom till. När min hund fortfarande utreddes för allergier fick han fruktansvärd öroninflammation i båda öronen och vi visste inget annat än att försöka hålla fast honom vilket har resulterat i att han blir skräckslagen om man ska rensa dem, så jag kan definitivt relatera. Jag tror det allra viktigaste är att låta saker få ta sin tid. Ha inte för stora förväntningar på valpen, särskilt när han befinner sig i sin tonårsfas. Glöm inte att vara snäll mot dig själv också!

Lord Vulcan
0

Absolut inte dålig matte. 5 månader är inte så mycket. Min 2 åriga schäfer är betydligt värre än din, låter det som. Håller med #2. Är i värsta tonårsfasen. När mina hoppar, brukar jag lyfta knäet, så hunden landar där. Beröm när den stannar på marken. Och va SNÄLL mot dej själv. Inte alltid lätt med första hunden.

Retriever456
0

Tack för stödet!! Nu har vi hittat något slags teknik för att klippa klorna iallafall. Men det dyker ju såklart upp nya problem, senaste månaden har ju såklart då selen blivit jätte läskig hahaha?! Han springer iväg me svansen mellan benen varje gång vi tar fram den och vi har kollat så den inte sitter obekvämt så att det skulle skava eller liknande. Det är också jätte läskigt att hoppa in i bilen och det ska alltid hålla på att krångla där med. Jaja, jag antar att det går över, tillslut iallafall…

Changrila
0

Haha, du har en unghund, av rasblandning som är känd för att vara flamsig och studsig hela livet! Vad har du förväntat dig av en som bara är 5 månader? ;)

När min saluki var 5-6 månader gammal så började jag lite smått att träna henne på att gå i koppel. Innan det var det ingen idé, hon var mer som en galen rodeohäst än något annat. Och då är ändå vinthundarna kända för att vara lätta att få att gå fint i koppel…

Tycker han om godis? I så fall kan du testa att kasta godis på marken precis innan han hoppar. Då får han annat att fokusera på och avbryter redan innan han gör det oönskade. Under tiden kan du sätta dig på huk eller annat för att han ska kunna hälsa på dig lite ordentligt men ändå ha tassarna på marken. Och låt inte andra hälsa på honom, åtminstone inte om han inte är lugn. Och när han är lugn, testa att ge godis på marken då också och få mötena med andra så lugna som möjligt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Retriever456
1

#5 haha, jo det är jag fullt medveten om. Egentligen är inte hoppadet största problemet jag var mest ledsen över att vi inte kunde droppa hans ögon då han verkligen behövde det men det börjar bli bättre nu på egen hand. Godis älskar han och det är det sättet vi tränar honom på att inte hoppa, vet inte riktigt om det är någon skillnad än men vi jobbar på det! Tack för tipset! Iallafall vill jag skryta lite hehe! Förra veckan på valpkursen fick vi beröm för att han gick sån bra fot!! Ledaren av kursen sa att han va super duktig och gick som i tävlingslydnad. Satan att ja inte kan tävla me honom så mycket då han är en liten blandis, jaja! Jag blir ändå så glad över att vi lyckats så extremt bra på andra delar. Vi får konstant beröm över att han är så följsam och lyhörd och duktig. Då blir man glad! Som sagt så börjar oxå kloklippningen funka mycket bättre! Jag testade en ny teknik, jag satt honom på en speciell grön filt i hallen på samma plats alltid. Tar fram kloklippen och lägger några köttbullar på rad framför honom, och när jag får lyfta en tass o röra med kloklippen runt eller på tassen så släpper jag tassen och säger varsågod så får han en köttbulle. Och så fortsätter vi så, jag har än sålänge lyckats klippa 1 klo, men jag vill ta det långsamt så vi inte går för fort fram att dethär börjar skrämma honom för jag märkte att han blev lite osäker efter så jag lät bli. Han blir också 6 månader om 9 dagar, tiden går så fort! Men längtar ändå tills han blir lite äldre så vi kan börja träna påriktigt med grejer. Snart ska vi börja en viltspår kurs, det tror jag att han kommer älska!