Inomhusaktiviteter
Hur aktiverar ni era hundar inomhus? Min hund har inget intresse av att leka med leksaker inomhus utan ligger helst i soffan om det inte är dags för mat eller promenad. Även om det är skönt med en hund som är lugn inne så är det ju skönt att kunna aktivera dem även inne i värmen. Hon är matorienterad så aktivitetsbollar och aktivitetsbrädan jag har har funkat väldigt bra men det tog inte lång tid innan hon lärde sig att öppna alla luckor på trettio sekunder och jag kan ju inte köpa en ny bräda varje vecka… Har funderat på godissök inomhus, har ni några länkar till instruktioner på hur man ska gå till väga? Som inte kräver att man är två människor. Har ni någon annan inomhuslek som passar en hund som är passiv inomhus?
Vi kör godissök genom att vi stänger i hunden i ett rum sedan går vi och gömmer godis i ett annat. I början blev det lätta gömställen där hunden lätt kunde nå godiset. Numera gömmer vi även på högre ställen (stolar, tom fönsterbräda, soffan), mer svåråtkomliga (under en filt, bakom kuddar) osv så hon verkligen måste använda nosen och tänka till lite. Vi använder "Sök" som start-kommando och berömmer när hon hittat allt så att hon inte alltid går runt och letar godis. Våra katter har också fattat grejen så oftast blir det lite tävling vem som hinner hitta godisarna först
Vet inte om du tänkte på någon annan typ av godissök om du söker instruktioner eller tänker att man måste vara flera personer? :)
Annars lägger vi godisar i tomma kartonger, ihopknycklade toarullar eller liknande. Ibland flera små saker där vissa innehåller godis och andra inte, så hon får använda nosen och lista ut vilka som är värda att öppna. När hon var valp satt vi ibland och kastade ut godisar/torrfoder åt olika håll så hon fick jaga efter det, numera föredrar vi lugnare aktiviteter inomhus.
Sen blir det en del trickträning inomhus också.
//Jessie
När jag gör godissök inomhus så brukar jag bara be henne att sitta i tex köket, gömmer godisar i vardagsrummet medans hon sitter o väntar, och sen säger ja sök, och så avancerar jag det ibland och lägger på nya ställen och kanske gömmer det lite extra och så. Om det inte är ett val att säga sitt till hunden och att den stannar så kan du stänga in den i ett rum och gömma i ett annat precis som #1 sa! Finns det något trick du tänkt att du skulle vilja lära? Jobba på det ett tag tills du får det helt perfekt! Det är jätte kul att lära in nya trix och det får verkligen hunden att tänka och klura ut hur den ska göra. Bygger en fin relation oxå mellan människa hund då man behöver sammarbeta och klura tillsammans. Jag blir lätt ”beroende” när jag lär mina hundar trix och vill bara fortsätta träna och kommer på nya hela tiden och vill bygga på och avancera osv.
#1 Det där jag menade med två personer är att jag vet att vissa väljer att i början visa var de gömmer och min hund kan ännu inte "stanna". Har också funderat på att gömma godis i toarullar och liknande med varit lite orolig att hon skulle börja bita sönder saker på egen hand. Har det varit något problem med dina hundar? Är så glad att hon är så lätt inomhus trots att hon bott i en bur på en gård sina första tre år så vill inte riskera att försämra något🙈 #2 Jag har en tvåa så jag kan stänga in henne :) Jag har försökt lära henne Trix men även om hon snabbt lärt sig saker där den positiva konsekvensen är naturlig (som att hitta godis eller att inte väcka mig när jag sover😅) så är hon så korkad när jag står där med en godis och försöker få henne att sitta. Det är lustigt att hon kan lägga sig ner utan problem när jag behöver att hon är lugn men inte när jag vill att hon ska göra det som ett "trick". Hon var som sagt vuxen när jag fick henne och då helt otränad och tidigare har jag bara tränat hundar jag haft från att de varit valpar/unghundar. Har haft henne i ett halvår och hittills mest fokuserat på att få henne att landa och funka i vardagen.
#3 Ska tillägga att det egentligen inte är min hund, utan min mammas och jag inte längre bor hos henne (men är ju dit lite då och då, sen bodde jag ju där förr så har varit delaktig i skötseln av hunden).
När vi körde godissök första gångerna så gjorde vi lika som nu, alltså att hunden får vara i ett annat rum medan godiset göms. Sen fick hon komma in i rummet, fick kommandot "sök" (vilket hon såklart inte förstod då) och sedan visade jag en av godisarna. Första gångerna pekade jag väldigt tydligt på en godis, när hon förstod det så blev pekandet mer otydligt (i det här området finns en godis) och numera räcker det att hon får veta vilket rum hon ska söka i.
Mamma har en förvaring för papperskartonger och liknande för att hon ibland använder det för att starta elden i kaminen, och hunden kan nå förvaringen men har aldrig tagit något därifrån. När hon var valp bet hon väl sönder lite saker för att det kliade i munnen eller i lek, men sen hon blev vuxen har hon aldrig bitit sönder något hon inte får. Så för henne var det i alla fall inga problem att förstå att hon ibland får kartonger eller liknande som hon får bita sönder, men att det inte innebär att man får ta vad som helst och förstöra. Personligen tror jag alla eller åtminstone dom flesta hundarna kan lära sig att skilja på det
//Jessie
#3 jag brukar gömma mat i kartonger osv men min hund har aldrig haft sönder något av värde (något papper har rykt någon gång men inte värre än så).
Jag gör olika tricks, t.ex gå med tassarna högt, eller sitt fint, eller hoppa över ett ridspö eller gå runt ridspöt, eller mycket annat. Så tricksträning gör vi inomhus och om man följer rätt människor på instagram så tar aldrig inspirationen slut 😃
#6 Åh, några personer du rekommenderar? 😊 (behöver lite inspiration)
Apporteringsträning!! Dvs inte lydnadsapporten, utan att få din hund att kunna apportera olika föremål, stora-små-konstiga-svåra-lätta-jättesvåra… (fantasin sätter stopp). Följ #6 på instagram för inspiration :P
Det knepigaste vi fått till tidigare var nog sovsäcken. Ryggsäckar är omöjliga ännu. Numera brukar min hund får apportera koppel och halsband rätt ofta också när vi ska gå ut.
dogtrainingforthewin & valpjournalen är de två jag hittar sådär snabbt, kan skriva fler när jag hittar alla men dom kör mycket inomhus och har mycket fantasi. Mitt konto är jawberg, min hund kan apportera allt ifrån vinglas till nycklar till skor 😂 Man kan säga att jag lätt blir uttråkad.
Kör lite trix
Aktiveringsspel
Har små hundar, så krypa, hoppa över saker osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.