Vallhundar
Måste man valla om man vill ha en ras av vallhundstyp eller kan hunden utveckla problembeteenden om den inte får valla? Menar alltså om man är aktiv i andra typer av träning och hundsporter.
En border collie bör man valla med, eftersom de är den enda rasen vi har kvar som är enbart avlade för just det syftet.
Andra raser behöver man inte valla med, men de behöver andra meningsfulla uppgifter i livet. Även de mest 'sällskapsorienterade' raserna med vallhundsursprung behöver aktivering.
Precis som Fisherling säger så beror det på vilken ras du mer specifikt menar. "Vallhundstyp" är brett - de flesta hundar av vallhundstyp bör absolut inte träffa boskap, både för sin egen och boskapens säkerhet samt välmående.
Jag har en sheltie som aldrig kommer introduceras till får, och en border collie som kommer startas så fort hon har åldern inne. Sheltien kräver sin aktivering han också, men är toknöjd efter ett agilitypass, ett viltspår eller en riktig långpromenad i utmanande terräng tex.
Johanna - Instagram
Vår sheltie vallade barnen istället, supersmidigt att inte ens de mer korkade individerna lyckades lulla från gården 😂 nej men tex sheltie brukar vara väldigt nöjda med vanlig motion och aktivitet medan jag inte träffat en border collie som mått bra av att jobba mindre än åtta timmar per dag och då helst med vallning.
Håller med Fisherling, dock med tillägget att Working Kelpie också är en ras som avlas starkt för det syftet.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Belgisk vallhund behöver t.ex inte valla men dom behöver så mycket annat istället, Sen finns det ju vissa individer som kräver att valla av t.ex aussie, kelpie och andra raser. Men BC tycker jag nästan vallning ska vara krav för att inte förstöra rasen helt enkelt.
Det finns inget rätt svar. Jag har en border collie som inte vallar eller som vallar sporadiskt. Vi hittar på massa kul om dagarna ändå och det finns inget som talar för att hon inte trivs bra med det liv hon har. Problembeteenden kan dom få oavsett om dom vallar eller inte. Uppfostran får du inte gratis bara för att du vallar.
Många av dagens ”vallhundar” har egentligen ingenting i en vallhage att göra, eftersom det är så bortavlat i hundarna och bara orsakar stress på djuren. Hos Border Collien är det mer regel än undantag att de hör hemma i vallhagen, visst klarar sig en hel del utan att valla men de mår som bäst när de får göra det de är framavlade för, samma går för working kelpie.
-
Äkta bordercollies har jag för mig måste klara vallprov innan avel just eftersom man vill bevara dess utpräglade vallegenskaper. Bra uppfödare säljer endast till personer som kommer låta hundarna valla Så jag tycker absolut inte att man skaffar bc om vallning inte är prio. Är inte snällt mot hunden. Dom är aldrig så lyckliga som när dom får jobba med det dom föds till :)
Ja äkta är ju registrerade sådana menar jag :)
#11 Nejdå :)
Jag anser nog inte att man ska ha border collie utan att valla och inte heller aussie om man inte är väldigt investerad i träning. Många gör misstaget att tro att de är födda lydiga och sen får resten av världen stå ut med en helt odräglig hund som ägaren dessutom har lös överallt…
#13 aussie kan man mycket väl ha om man inte ska valla. Men som du även säger, behöver man arbeta med hunden på annat sätt :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur är det med vanlig collie och Bearded Collie?
#4 Working Kelpie skulle även kunna läggas till i mitt inlägg. När det kommer till vallhundar så finns det olika nivåer. Border collie/working kelpie bör man ha intresse och möjlighet att valla med. De andra vallhundsraserna som hör till brukshundraserna bör jobba aktivt med ett utmanande arbete både mentalt och fysiskt. Raser så som Mudi, Face rase/poi long är utmanade raser som behöver en väldigt van hand och mycket aktivering. Men som sagt; även den mest sällskapsorienterade av raser med vallhundsursprung behöver vettig aktivering.
#15 och #16, Sen tycker jag förstås att det är skillnad på till exempel en aussie och en collie. Båda tillhör bruksraserna men medan en bra aussie är en riktig arbetsmyra så skulle jag klassa collien som "brukshund light" numera, möjligen med undantag av vissa bruksavlade linjer.
Collie, Bearded Collie och schapendoes tycker jag ligger ganska lika om man jämför med utpräglade bruksraser som malle, kelpie och aussie.
Att utgå från icke rastypiska individer som border collies som inte gillar att valla blir förstås helt fel om man ska titta på en ras.
Samtidigt har få raser idag samma funktion och kapacitet när det gäller sitt ursprungliga arbetsområde så frågan är om man skall beskriva en ras som den är eller som den borde vara.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14 nu var det bara border collien jag pratade om, aussien menade jag att man ska träna med.
#17 Border Collie är inte en bruksras. Den ligger inte under SBKs avelsansvar :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#17, Jag vet, fast det skrev jag inte heller. Inlägget kunde kanske misstolkas, det tänkte jag inte på. :-)
#20 Aha du menade vanlig Collie! 😅 Nyvaken nattjobbarhjärna snurrade bara bland BC och Aussie
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#21, Sånt som händer! 😁