Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 762 ggr
Lussan20
0

Raser, beskrivningar?

Efter att min sista hund dog och sorgen varit så stor, då har jag kollat mycket på omplaceringshundar. Jag såg en tik som beskrevs som en hund av typ Hound. Jag kan inte hitta rasen och beskrivningar av rasens egenskaper. Hon liknar en jakthund med långa öron, ett uns Bassetutseende. Men då jag är 72 år och har både dålig hälsa och syn så blir det nog bara drömmar om denna lilla Alexa.

Tacksam för svar…Mvh/WL🌺

Jojaton
1

Finns inte en ras som heter hound, utan en mer allmän gruppering av jakthundar (greyhound, bloodhound…) Så mest troligt är hon någon typ av blandning mellan olika (spårande) jakthundar.

Johanna - Instagram

Lussan20
0

Tack!

Ja det stod att hon troligtvis inte passat som spårande hund och dumpats.

Hon liknar min mormors hund av jakttyp, lilla Sippa tröstade ofta mitt barnahjärta.

Jag vill så gärna ha någon att ta hand om igen, men kan inte vara självisk.

Hoppas Alexa får någon som älskar henne…Mvh/WL🌺

Lona
1

Delvis OT men du kanske kan vara dagmatte eller "extrahem" till någon hund? Jag skulle tex jättegärna haft en "snäll tant" (sagt med ett litet leende) när jag jobbade som tog enklare promenader med hundarna, gav dem sällskap och rent allmänt pysslade med dem. Kanske även kunde passa dem om jag åkte på semester eller liknande. Det ger ju en del "hundkänsla" ändå även om det inte är som med en egen hund? Plocka russinen ur kakan med de mysiga bitarna och lämna de tråkigare och huvudansvaret till matte och husse. 😁 Det finns annars kennlar som omplacera äldre avelstikar, när de har gjot sitt så får de flytta. Det kan man väl tycka vad man vill om, men en "medelålders" hund av lämplig ras kanske kan vara värt att kolla efter? Vår gammellabbe skulle älska ett sånt hem; någon som var hemma och gosade med honom nästan hela dagarna, gick promenader och lät honom följa med på lite av varje. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
1

Tack Lona!

Så trösterika ord. Jag har alltid tagit hand om någon❤️, så med famnen tom irrar jag omkring i livet. Jag har tänkt som dig, dagmatte, extraresurs, semestervakt, promenadvärd,extra hem då matte husse är sjuka mm.

Men både hunden och jag fäster oss och den sista Labben vägrade gå hem med ägaren och blev kvar. Jag har ett liv med hundar som gjort att jag har en stor känsla och insikt i hundens natur . Jag brukar säga att jag är född i en hundkorg, det är en sanning med modifikation. Men mamma lade mig i hundkorgen som nyfödd i oktober då mormors stuga var så kall. Där låg jag gosigt med Vappe och hundens doft är bara ren trygghet för mig.

Att min sista hund blev mig så kär var detta symbios och jag har svårt att gå vidare, hon var mitt liv i alla livets situationer och vi delade allt. Jag har haft många hundar, började med renrasiga Collie som egna hundar, sedan omplaceringar. Men denna hund var en ängel på jord. Hon hade bla tre talande sätt att berätta varför husse skulle komma- det är mat- något är inte bra med matte- nu går vi ut-! Klockan på minuten. Men naturligtvis den största gåvan att få en sådan hund.

Älskade Ella vad du fattas mig!

Rädslan för att överge en hund är nog större än min längtan. Delat ägarskap är ju också en tanke, det står i annonsen att Alexa är lättlärd, kan gå fot , sitt bla. Men jag får nog drömma en tid till. Ellas plats ska inte tas än…Tack , så fint att du svarade, Mvh/WL❤️

koppargaller
1

Jag tänker mig hound som beskrivning av olika typer av stövare.

Lussan20
2

Tack!

Kan vara typ Stövarblandning eller Basset inslag. Jag fantiserar om henne. Men troligtvis blir hon aldrig min, drömma är fritt! Mvh/WL🌺