Intryck nos och hostar
Vet ni om det är normalt för hundar med intryck nos att börja hosta. Då jag har lagt märke att min systers valp börjar hostar och kan få host attacker när hon dragit för hårt i kopplet och det är kallt ute. Så hon är påväg att kräkas när hon hostar mycket. Hon använder inte sele utan använder halsband och hon snarkar ganska högt. Så jag har försökt se till att hon inte drar allt för hårt eller stannar upp om jag vet att de en situation hon kan dra. Såsom när hon ser andra hundar mm. När hon hostar mycket så fortsätter hon leka och strosa omkring men stannar upp i bland och luft kräker samt hostar. Men när man lyfter upp henne och låter henne varva ner så slutar hon hosta. Så undrar om det är normalt, för jag blir orolig när hon får hostattack och försöker kräkas. Då det påminner mig så mycket som när min kanin sätter mat i halsen.
"Normalt" känns som fel ord att använda, men vanligt är det absolut. Det blir lätt så med hundar som har andningsproblem pga felaktig och osund kroppsbyggnad (det är mer än bara den korta nosen som påverkar).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 Min syster sa att hennes hund har något fel med nosen men det är inte lika allvarligt som det brukar vara hos andra mopsar.
Om dem drar extremt mycket i halsbandet, och speciellt om dem är trubbnosiga, så kan det trycka på luftvägarna i halsen vilket orsakar hostan, det kan dock efter en tid orsaka kroniska skador på halsen/nacken.
Hon borde verkligen skaffa en sele till hunden så det inte blir tryck på halsen vid rastning.
#3 Okej, ska berätta det åt min syster. När hon kommer tillbaks efter semestern och hämtar sin hund. Jag lyfter även upp hunden när det verkar bli allt för mycket dragande men försöker undvika de situationer som kan leda till att hon drar allt för mycket. Tack för svaren :)