Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4738 ggr
Xiox
0

Strypkoppel...

Var i skolan här om dagen, gick till kiosken, (det finsn en vanlig affär brevid) jag såg en dam som hade en valp (inge konstigt med det) men det jag reagerade på, det var att den hade strypkoppel på. (inte i metall, men typ " tråd-strypkoppel, eller hur man ska kalla det) tyckte det var lite konstigt, att en valp på 8 högst 9 veckor går runt med strypkoppel..

Va tycker ni? Man ska väl inte ha stryp på en så ung valp? för dom har väl väldig ömma halsar?

lena1
0

jag skulle aldrig sätta på mina valpar eller vuxna hundar strypkoppel över huvud taget……

[Vargnatt-]
0

jag skulle aldrig ha det på en liten valp, helst inte på vuxen hund heller

Xiox
0

Tyckte det var lite konstigt, spec. att hon lämmnade den utanför affären med strypkopplet på, tänk om den hade blivit jätte rädd för nåt och provat springa iväg, och sen strypt sig själv :/

KajsaM
0

Absolut inte på en valp.

kerstinjoh
0

Idiotiskt! Förvånad

SparklingTindra
0

Hujja, jag hade blivit jätteförbannad och skällt ut henne (har lite svårt för att hålla käft). Jag skulle aldrig sätta stryphalsband på en hund, även om den var vuxen..

Karmatarerskanise
0

#6 Hade du skällt ut en främmande människa för att denne inte delar din uppfattning om hur man behandlar en valp?

Det är väl fullt lagligt att ha styp på valpar??

fotoc
0

Stryp på valp tycker jag är fel. Men på vuxna hundar har flera stycken sagt till mig att stryp är mindre skadligt för nacken, då det blir fler ryck med vanligt halsband till hund som drar mycket dvs stryp är skonsammare för nacken. Vet inte själv vad som är bäst men vad tror ni? Själv använder jag halvstryp som är lite stort så det inte stryper åt. Men är lätt att ta av och på

Elvis-Ike
0

jag har hört som #8 att det kan bli mer skadligt för nacken med vanliga halsband än med stryp.. Har stryp på mina hundar men skulle dock aldrig ha det på en valp, men det är inget olagligt.

alla får ju göra som de vill och vill damen ha stryp låt henne ha det så länge hon använder det på rätt sätt så valpen inte får skader från det.

Liss
0

Håller med dem två ovann.. Man får använda precis vad man tycker passar en själv och ens hund, bara de passar in i de tillåtna mallarna. Dock skulle jag inte ha helstryp på en valp. Hade vanligt väldigt länge med ecko, men nu har han stryp och haft ett tag.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

kerstin_70
1

absolut inte på en valp

Karmatarerskanise
0

Jag tycker det beror på hur man använder sig av strypet.
Sen om man ska ha det på valp eller inte är upp till var och en.

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit helt emot stryp hela tiden… Tills för typ en vecka sen=)

Jag har alltid haft Udda i sele och försöker öva att hon inte ska dra när vi är på promenad. Men så hade jag glömt selet hemma en dag och lånade ett helstryp av en kompis. Och vilken ängel till hund jag fick! Hon drar ingenting med helstrypet. Då har jag omprovat mina ståndpunkter och kommit fram till att det är bättre att vi har helstryp när vi är ute och går och hon är kopplad och sele när vi leker eller hon sitter fast någonstans. Det gör henne mycket mer skada att dra med ett sele hela dagarna än att gå med helstryp. Dock har jag alltid selet på henne ifall jag måste binda henne någonstans eller så…

SparklingTindra
1

Okej, skällt ut henne kanske var fel ord, men jag hade definitivt pratat med henne. Jag tycker inte alls att det är fel att säga vad man tycker åt folk man inte känner.

Karmatarerskanise
0

#14 Nä, alla är vi olika. Men jag kan ju säga att om någon hade kommit till mig och gett sin åsikt, så hade jag totalt skitit i vad personen sa. Det är ju trots allt min hund och mina val.

Silenos
0

Strypkoppel på en vuxen hund är faktiskt ett snällt halsband. Det sitter ju löst, och så bara ett snabbt ryck för att korrrigera till skillnad från ett vanligt halsband där hunden blir hängande.

Däremot skulle jag inte sätta strypkoppel på en liten valp, framförallt inte binda upp den i det.

[Sajberlena]
0

Går just nu på kurs i Brukshundsklubben med min hund, och våra kursledare rekommenderar starkt stryphalsband av nylon som glider lätt under träning. Detta just för att det är skonsammare mot nacke och rygg. Enligt dem har väldigt många hundar stora problem med just nacke och rygg p g a ryck i koppel. 

Jag vet inte i vilken mån det är riktigt, men för mig låter det logiskt..

Har man en hund som klarar att gå linföring med slakt koppel finns det knappast någon anledning att skaffa ett, men har man en hund som drar iväg kan det bli ganska jobbigt i längden.

greta97
0

Jag tycker att det är dumt att ha strypkoppel på valpa..Men sen när den är vuxen och om den är lite olydig kan man ha det..

Kleverin
0

ok, skäll inte på mig nu, ärlig fråga. kan det vara så att om man har ett stryp när valpen börjar dra, så lär den sig att inte dra och man kan byta koppel när den lärt sig det?

känns lite som att när man har problem med att hunden drar som vuxen borde man inte börjat korrigera det så fort problemet uppstod?

Kleverin
0

ok, skäll inte på mig nu, ärlig fråga. kan det vara så att om man har ett stryp när valpen börjar dra, så lär den sig att inte dra och man kan byta koppel när den lärt sig det?

känns lite som att när man har problem med att hunden drar som vuxen borde man inte börjat korrigera det så fort problemet uppstod?

Elvis-Ike
0

helt sant #19 så gjorde vi med vår vita sak :)

han drog som valp och han var en stor valp när vi fick han. så det var stryp på nästan direkt för att få kontroll över dragandet men det tog ett bra tag innan han förstod att drar man sitter det åt om halsen och går man fint och snällt så sitter det löst.

vi har haft stryp sedan dess men enbart för att han inte kommit ur sin trots och kan dra när han känner för det men så fort han hör klickandet av strypet så slappnar han av och går fint.

Peppe
0

hur länge räknas de som valpar? vart går gränsen innan ni kan sätta på ett stryp?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Benke
0

Ett annat perspektiv är att det som var mest konstigt var att en 8-9 veckors valp hade ett koppel. En sådan liten hund bör inte promeneras alls. Enda motion som behövs är spontanleken hemma i stunderna mellan sömn och mat.

Våra hundar har aldrig haft andra koppel än stryp (de få gånger de är kopplade). Tidig positiv förstärkning och ett mjukt handlag med kopplet ger en trevlig linföring även på en valp runt 3-6 mån. Det som lockas och belönas fram i tidig ålder eliminerar risk för idiotiska ryck och korrigering i trotsåldern…

Zebben
0

Är emot stryp på de allra flesta hundar oavsett ålder. Det går att träna bort dragandet på hundar utan att behöva sätta på dem stryp. Dragandet är oftast bara en symptom på ett annat problem.

Tillåter inte stryphalsband på kurser jag har, om det inte är av godtagbar anledning.

lena1
0

24,jag är av samma inställning som dig zebben,lägger man tillräckligt med energi på att dom inte ska dra när dom växer upp så gör dom inte det oavsett halbandet dom har på sig,senare i livet,använder själv inte stryp…och absolut inte på en valp unghund.

Nicki
0

Tror ni att alla som har strypkoppel på sina hundar, har det för att de dras så mycket?

Så kankse det är i många fall.
Men en hund som drar som en idiot, gör ju även detta med stryp, vilket deras ägare snart märker.

Jag har för tillfäller inte stryp till Arras, men ska köpa ett.
Inte för att han drar som en dåre,
utan helt enkelt för att jag tycker det är bra när man tränar lydnad och är så smidigt att sätta på.

Och för att svara ts.
Nej! Jag tycker inte man ska ha stryp på valpar.

Zebben
0

#26 Absolut inte. Jag har liten dubbelmoral där FundersamSkrattande Har själv endast stryp till mina hundar. Men det är för att enda gången de är kopplade är när vi tävlar och då är dressyrlänken väldigt enkel att ta på och av. Men under tävling så har vi inte något moment som går ut på att dra och jag har dessutom kopplet fäst i icke stryp ringen.

Som valpar har jag haft antingen sele eller brett läderhalsband när vi tränade koppelträning, men även här så har jag till 95% av tiden haft mina valpar lösa från 8 v ålder.

Så som svar på ts så ska man absolut inte ha stryp på valpar. Ska man ha stryp på en hund så ska det vara på en hund som går jättefint i koppel och då behövs ju inte strypet. Glad

Benke
0

Fortsättning #23: Ett retriever/jakt/dressyrkoppel utan metalllänk(per definition ett strypkoppel) är nästan det enda som används för alla som håller på med retrieverjaktprov. Fast de hundarna drar inte i kopplet.

Fördelarna är: skonsamt mot pälsen, tyst hantering, lätt vikt och tar liten plats i fickan, tydlig signalering (med mjuk fingertoppskänsla).

Jag skulle aldrig använda ett stryp för att lära en bångstyrig hund att sluta dra. Tvärtom så använde jag istället sele på en omplacerad amstaff som hade svårt att gå fot (understatement). Det tog 20 minuter att gå 500 meter varje promenad den första veckan med 180 graders kursbyte varje gång kopplet till selen sträcktes kombinerat med omedelbar belöning när kursen lades om utan sträckt koppel.

Att racka ned på, och dra alla strypkoppelanvändare över en kam är väl lite fördomsfullt? Det finns ingen koppling mellan "hårda metoder" och strypkoppel. Jag är själv en "mjukis" som gått kurser hos både traditionella brukstränare och IMMI-instruktörer. Ingen har lagt någon vikt vid vilket koppel som används - det är viktigare HUR man använder koppel.

Att koppelträna en valp med sitt framtida vanliga jaktkoppel ser jag som självklart. Fast både jag och mina hundar trivs förstås allra bäst utan koppel…

Flört