Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1251 ggr
SparklingTindra
0

Uppblött eller torrt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ger ni era hundar uppblött foder eller torrt?

Tindra får foder som har fått ligga och svälla i vatten under natten, p.g.a att hon dricker för lite vatten för att få det torrt. Men hon tycker inte att det är lika gott..

Karmatarerskanise
0

Vår har alltid fått det torrt. Han spydde när han fick det uppblött.

ingann
0

min kille gillade inte heller uppblötta torrisar så jag fick ett tips av min mamma att blöta upp det med kött, kyckling eller fiskbuljong… nu är det favoritmaten här hemma Skrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zebben
0

Alltid torrt, fast så får de också kött i sin mat.

Men måste Du lägga maten i blöt så länge då? Äter hon inte om Du bara häller i lite vatten över maten och serverar direkt. Hur mycket vatten dricker hon om dagen?

Glad

Benke
0

Uppblött torrfoder passar nog bäst för valpar eller om det finns något problem med tänder, strupe eller matsmältning.

Däremot är det bra att servera torrfodret i vatten (ingen blötläggning). Då får tänderna lite gratisputsning, magen arbeta, strupen lite smörjning och käkmusklerna lite motion…

Sara87
0

Uppblött i välling, fil eller vatten när han va valp.

Nu alltid torrt, det behövs för tänderna.

SaraC
0

Torrt eller också med lite vatten över precis innan serveringen :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

HannaM
0

blött två gånger och torrt en gång.. håller på att sakta sakta gå över till torrt…

KajsaM
0

Torrt :)

AnneN
0

Spolar vatten över torrfodret just innan jag ställer fram det

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Torrt ska det vara säger Alfons!

Missy
0

Jag utfodrar med uppblött torrfoder pga i största möjliga mån undvika faktorer som bidrar till magsäcksomvidning. Angående tänderna så har hon alltid tillgång till ben.

kerstinjoh
0

# 11 hur menar du?

Karmatarerskanise
0

#11 Vad menar du?.

kerstinjoh
0

# 13 "faktorer som bidrar till magsäcksomvidning". Det var det jag undrade över. Om hon menar att magsäcken blir "förstorad" när torrfodrets äts torrt så stämmer det inte.

SparklingTindra
0

#3 Om jag häller vatten över det alldeles innan servering så äter hon upp kulorna men silar bort vattnet så vattnet är kvar när maten är uppäten.. Vi har provat att ge henne torrt men då har hon blivit jättehård i magen, så jag antog att det berodde på för lite vatten, eftersom att det inte blev så när hon åt uppblött..

Missy
0

#12,13,14 det är nog ganska allmänt kännt, ialla fall hos oss vinthundsägare, att uppblött foder minskar risken för magsäcksomvridning. Då jag först skaffade vinhund minns jag detta var min största skräck, just magsäcksomvridning. I början övervägde jag till och med att låta utföra den förebyggande operation där man syr fast magsäcken helt enkelt. Detta blev dock inte av då sövning av vinthund ju inte är det mest riskfria(det finns dock numera preparat som även vinthundar svarar bra på),vilket jag har för mig att jag skrivit här på i fokus om för en tid sedan. Det rekomenderas att vinthundar som är speciellt disponibla för att råka ut för just magsäcksomvridning, ej bör motioneras(helst vara relativt stillaliggande) gärna 2 h före och 2h efter utfodring. Utfodrar man med torrt torrfoder sväller fodret gradvis under passagen och då det kommit ner i magsäcken, ifall man ger uppblött får man inte denna gradvisa svällning utan magen får fodret "ien och samma volym", vill ni ha en mer ingående förklaring är det bara att säga till, har lite ont om tid just nu då tentaperioden satt igång. Detta är verkligen ett ämne som jag är intresserad av och skulle kunna skriva hur myckt som helst om! I början av min utbildning minns jag jag bestämde mig för att skriva mitt examensarbete om just magsäcksomvridning och så ser det ut att bli:) En parentes är även att ifall hunden ändå skulle få magsäcksomvridning går det inte att magpumpa den ifall den fått torrfodret torrt…

SaraC
0

#14 Hundar som har lätt att få magsäcksomvridning (t.ex. GD) bör äta uppblött foder.

Karmatarerskanise
0

Där ser man :)

kerstinjoh
0

# 16 Har aldrig hört talas om det problemet (eller vinthundens) men nu har jag varit ute på nätet och fått lite info om magsäcksomvridning.

Det är som jag brukar säga: alltid lär jag mig något nytt härinne!

Missy
0

#19 Ja va kul, alltid trevligt att lära sig nytt oavsett vad det gäller :)

SparklingTindra
0

Är det sant att hundar som äter uppblött foder har lättare att få tandsten?

SaraC
0

#21 Om de inte får använda tänderna ordentligt på ben o tugg istället så ja, annars nej.

Hallonbuske
0

Ger alltid uppblött foder ,har alltid gjort.

Kristina-
0

Magsäcksomvridning är ett livshotande tillstånd som  kan undvikas om man delar upp hundens mat i fler mindre    portioner per dag. Att ge sin hund ett stort mål om dan och dessutom hunden är glupsk är inte att rekommendera. Det som händer vid magsäcksomvridning är att magsäcken dör om man inte kommer till veterinären snabbt och lyckas att vrida den tillbaka.  När det gäller tandsten hos hund så är det precis som hos oss människor att salivens sammansättning har betydelse. Vissa får tandsten lättare precis som hos oss människor.