Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-aktiviteter
Läst 9810 ggr
Zebben
0

Rallylydnad - Den nya hundsporten.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lydnad, agility, freestyle, samarbete och glädje. Mixa detta och Du har Rallylydnad!

Rallylydnaden är ny i Sverige. Det var Eva Hansson m.fl från Oxies Brukshundsklubb som tog hem sporten till Sverige. De hade blivit inbjudna av Winnie West Orngren i Danmark, för att lära sig mer om denna roliga aktivitet. Från början så var det Charles "Bud" Kramer som utvecklade sporten 2000. Samma man som "uppfann" agiltyn 1984.

Så vad är då Rallylydnad och vad går det ut på?

Det viktigaste handlar om glädjen och samspelet mellan hund och förare. När man tränar Rallylydnand så följer man en bana (15x24m) med uppsatta skyltar. På varje skylt så ser man vilket moment man ska genomföra.

Till skillnad från andra tävlingsgrenar för hund så får man här berömma, uppmuntra och hjälpa sin hund genom alla moment. Tanken är att man ska jobba som ett team genom hela banan. Då man får berömma sin hund under momentens gång så får hunden bekräftat direkt att den jobbar rätt. Godis är däremot inte tillåtet. Vem som helst kan träna Rallylydnad. Namnet Rally är väl inte riktigt rätt kan tyckas då det inte går ut på att det ska gå fort. Snarare ska det flyta på, men hellre med glädje än med fart.

Att tävla

Nu är Rallylydnad ännu inte en officiell gren inom SKK, men man jobbar på detta och förhoppningsvis så är tävlandet snart i full gång.

Banan är uppbyggd med olika stationer. Innan start har man fått "gå banan" och memorera in hur man ska gå. På skyltarna står även vilket moment man ska utföra, så man behöver inte kunna en hel bana utantill. När man fått klartecken från domaren att starta så har man 3-4 min på sig att genomföra hela banan. Man får själv välja tempo. Man startar med en maxpoäng på 100 och därefter så får man minuspoäng för varje miss man gör under banans gång. En miss kan vara att hunden inte utför ett moment eller att man har hunden i för kort koppel m.m. Hunden ska föras på vänster sida, men behöver inte ha en perfekt fotposition. Det domaren vill se är ett bra samspel mellan förare och hund. För att få bli uppflyttat till nästa klass krävs att man uppnått 71 poäng.

**Lydnadsklass 1
**I den enklaste klassen ska du ha lärt hunden 31 olika moment/skyltar. Programmet utförs med hunden kopplad och domaren väljer ut 12-15 av dessa moment som ska vara med på tävlingen.

Lydnadsklass 2
Hunden förs okopplad. Här ska hunden kunna 45 olika moment/skyltar varav 14 st är nya för denna klass. Av dessa är 15-17 skyltar med på tävlingen.

Lydnadsklass 3
Hunden förs okopplad. Här ska hunden kunna 50 moment varav 5 stycken är nya för denna klass. Domaren väljer ut 17-20 skyltar.

Hur kommer man igång med Rallylydnad?

Det dyker upp fler och fler utbildade Rallylydnadsinstruktörer, finns även på en del brukshundsklubbar.

Relaterade länkar

Av: Zebben

Datum för publicering

• 2007-11-30
AnneN
0

Jätte intressant artikel =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Verkar vara kul :)

SparklingTindra
0

Ååå, det verkar så kul.

gejsa
0

Detta har vi kört på min hundklubb. Det verkar vara rätt så populärt. Jag har inte hunnit pröva det än.

lena1
0

den sporten verkar urkul ju…så synd att jag inte kan utöva en sådan sport aktivt,det hade säkert passat snodden som handen i handsken…

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min hund Sasha ska börja på allylydnad i vår! Det verkar kanonkul!!

Kurser finns på http://www.hundmassoren.com/

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Malin3033]
0

Sista dagen på min valpkurs var avslutningsbanan rallylydnad. Det var verkligen jätte roligt! Man gjord inte riktigt samma regler som ovan..
Vi gjorde så här; (det var ju bara valpar)

Man gjorde det hela på tid, det skulle gå snabbt och precis som ovan var det vitigaste att ha roligt och bra samspel med hunden. Först sprang vi ut på banan och hunden skulle gå mellan mattes ben, när man klarat momenet fick man gå/springa vidare, då avr nästa moment "stanna", efter det "ligg", och senare "sitt". Efter sitt skulle hunden stå stilla i 5sek. När man klarat allt detta sprang man vidar till nästa skylt där hunden skulle ge matte en puss. Sedan skulle hunden hoppa över ett hinder och till sist gå slalom. :) Det är verkligen superskoj! Och verkligen en sport som alla hundar kan göra!

KerstinP
0

Bra artikel! Vi har provat på en avslutning det var jättekul.

kerstinjoh
0

Rallylydnad? Inte var det en racerutbildning för Alfons, som jag trodde.Generad 

Men det verkar riktigt roligt!