Annons:
Etikettraser
Läst 5485 ggr
redets
2020-01-10 21:04

Pudelblandning

Jag har funderat på varför det är så dyrt med blandrashundar bara för att de har pudel i sig - är det för att det blivit "på modet" med det?

Tänker inte skaffa någon själv men sitter och läser annonser på Blocket ibland och då börjar man ju undra när en blandras kan kosta en bra bit över 20 000 t.o.m. över 30 000 har jag sett när de alltså är pudelblandning. Vet ju att Labradoodle är väldigt populär hund men även andra pudelblandningar verkar ju kosta mer än en renrasig pudel.

Bara undrade lite - har absolut inte några planer på att skaffa en själv.

Annons:
Herveaux
2020-01-10 21:19
#1

Japp, har samma teori om att det passas på att salta notan ordentligt när det är s.k. designer dogs som annonseras ut. 
…hade folk bara slutat betala så hade säljarna fått byta strategi…🥵


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sunflower_
2020-01-10 21:37
#2

Beror bara på att det är populärt, sk ”designer-ras”. En på blocket nu säljer ”Bernedoodle” en blandning mellan pudel och Berner Sennen, kostar bara 30 000😅👌🏼👌🏼 Skrev och frågade vad vad syftet med aveln var och fick till svar att syftet är att komma lika långt med denna kombination som med Labradoodle ”dvs en egen ras” 🤦‍♀️ Måste missat att skk godkänt labradoodle som egen ras. Men men, finns det folk som vill köpa en blandras för 30-40 000 så kommer dom säljas för det 🙃

DonQuijote
2020-01-10 21:39
#3

Dels är det precis som #1 säger så kallade 'designer dogs' dels handlar det enligt mig också om att de flesta som köper pudelblandningar (kallar dem doodles och allt vad det är) ofta är förstagångsägare,  ofta någonstans mellan 35-45. Så dels vet de inte vad som är normalpris för olika hundraser dels är de inte öppna för att titta på några olika utan det är en pudelkorsning eller ingenting alls. Med såna köpare kan man dra upp priserna som bara den, och dessutom blir det väldigt lätt att låta 100% legitim i sin avel för valpköpare,  de har ju ingenting att jämföra med.

redets
2020-01-12 14:31
#4

Verkar som om fler har märkt detta märkliga mode i hundvärlden.

Jag hörde att han som tog fram Labradoodle tycker att det är det största misstag han gjort.

W
2022-06-02 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#5

Håller helt med. Köpte bordet collie/pudel hane 36000. När ja köpte blandrashund schäfer/leonberger tik på 90talet kostade hon 500kr. Tycker det är sjukt att blandras är dyrare än renrasig hund. Ja fattar inte. Så får det inte vara.
Nu till varför ja gjorde detta. Min man hade gått bort, ja va så ensam. Har en son som flyttat hemifrån men kommer å ligger över, han är allergisk. INGA HUNDAR HAR FUNKAT. Då menar ja inga! Inte kunnat gå hem till någon med djur å haft svårt i skolan för barn med djur hår på kläder.
Men denna hund funkar. Så därför va ja villig å betala det. Å gud va denna hund hjälpt mig.
Min man gick bort i september 2020 45 år. December 2020 gick min bror å min mans bästa vän bort 40år. Augusti 2021 min pappa å 1 januari 2022 mamma. Så alla pengar ja har hade varit värt det. Men tycker det är förjävligt att dom är så dyra å dyrare än renrasiga hundar!

Draken
2022-06-04 18:14
#6

Blandrashundar "på modet" tenderar att bli mycket dyra.

American Bully exotic, är något av det värsta jag har sett inom aveln (blandras och renras. De kostar 75 000 kronor . Och jag begripewr inte hur folk kan betala något alls för de hundarna .

Dessa hundar är helt groteska tycker jag . Det är fruktansvärt att man ens kan avla på något liknande.

https://www.google.com/search?q=american+bully+exotic&tbm=isch&chips=q:american+bully+exotic,online_chips:pocket+bully:r3_NVJzxU48%3D,online_chips:bulldog:qyVUbDQJDf8%3D&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjPgd2dmJT4AhXllosKHZi5BTYQ4lYoAHoECAEQIQ&biw=1903&bih=937

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
hemul
2022-06-04 20:44
#7

Tycker det är rätt läskigt att man kan avla på en hel del av de befintliga godkända raserna också… Fast de är ju ivf billigare. 😛

  • Redigerat 2022-06-04 20:45 av hemul
Ellen_
2022-06-04 23:19
#8

Jag läste någon intressant artikel häromdagen att ”labradoodle” uppkom för att man försökte få fram en bra assistanshund för hundallergiker. Nu har det ju verkligen gått överstyr med alla pudelblandningar men var lite intressant att det fanns ett önskemål med aveln från början; även om jag inte förstår varför man inte bara använde sig av renrasiga pudlar istället ;’)

[Tismon]
2022-06-06 17:57
#9

#8: jag har för mig att han själv föredrog lynnet hos labradorer eftersom det var den typen av hund han födde upp och arbetade med

Honestyisdead
2022-06-08 22:05
#10

#5: man kan ju inte beklaga sig över priset samtidigt som man själv betalade det och såg till att det finns efterfrågan och att prissättningen fortsätter vara hög.

Ellen_
2022-06-13 10:51
#11

#9 juste! Det har du nog rätt i när jag tänker efter. Tycker ändå att det är intressant att det finns en baktanke bakom blandningen och att det från början inte var för att säljas för hutlösa summor

W
2023-04-01 08:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#5: Du vet, Jag hade mina anledningar till varför jag köpte sådan blandning!
Å visst hjälpte ja till, men alla blandras är dyra. INTE BARA MIN!
Jag fattar inte varför man kommenterar någon så som DU??
Det är onödigt å du kanske inte ska läsa sådant som hetsar upp dig. Någon gång kanske det blir väldigt fel å vi vuxna (vilket ja antog att du är) borde föregå med gött exempel. Barn gör som vi gör🥰

N
2023-04-02 09:44
#13

#12: Skäms du inte ?

Annons:
Honestyisdead
2023-04-02 12:19
#14

#12: Du svarar ditt eget inlägg, så vem menar du?

Draken
2023-04-03 09:51
#15

Priset på blandraser stiger varje år. Det är helt absurdt.

Labradoodle har blivit en designerhund, och så länge det finns efterfrågan, så kommer priserna stiga. Det gäller för alla designerhundana.

Exempelvis :
PomChi kostar 40 000
American Bully pocket och exotic kostar 75 000

Det är köparna som skapar efterfrågan. Om inte köparna är villiga att betala dessa hutlösa summor, så kommer förmodligen marknaden att sjunka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ALW ildiko
2023-04-04 10:31
#16

#3: Ja, förstagångsägare och okunniga som Prinsessan Viktoria då?

Det går inte att avla inom sluten population hur länge som helst.
Våra raser har nu en COI som överstiger vad som är rimligt.

Sen varför det blev just pudel har förmodligen med den ickefällande effekten som blir när man parar med samma pälsanlag eller LL (parar man med kk fäller de ju ännu mer än de korthåriga raserna…).

Sen är det tyvärr så att inom denpudelaveln som ligger utanför SKK har det blivit precis som innanför, dvs att man prioriterar ex färg framför någolunda genetisk variation.
Och den trenden har ju inte blivit bättre av att stora delar av doodle-aveln färgavlar och verkligen bidrar till färgaveln genom att ta dyrare pris för hundar med vissa färger.

2 raser räcker inte för att skapa de flöden som tamhunden behöver för att kunna ha kapacitet nog att hållas separerade som raser framöver.

De flesta hundägare och t.o.m uppfödare tror att det som SKK anger som inavelsgrad inte är i närheten av att vara korrekt.
De anger inavelsökningen på 5 generationer, det är en väldigt stor skillnad.
Det är inte ovanligt att rashundar idag är lika inavlade till den graden som motsvarar halvsyskonparningar eller värre.
Det är inte hållbart.
Därför behövs alternativ.

Upp till toppen
Annons: