Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1437 ggr
CayKantos
0

Året som var, året som kommer

Så! I hundväg, en summering av hundåret 2019 och hopp, mål samt planeringar för nya året! Shoot!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Candy123
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så jäkla nöjd över det här året fått så mycket ispiration från olika kurser speciellt skolnigen för Jouni Orenius då klarade vi kombinationer som jag trodde skulle vara alldeles för svåra för oss! Sedan var vi och se på agility vm även där fick man otroligt mycket inspiration och det var så häftigt att se! 

Vi har verkligen utmanat oss det här året (eller mest jag och min sociala fobi) Vi har gått på flera kurser, skolningar, tränat på nya ställen med nytt folk, och framförallt har vi klarat av att börja tävla! 😃

Tyvärr så blev Dundee halt efter att han lekt med föräldrarnas hund så då blev det agility paus i 3 månader. Men då fick vi istället tid för att satsa på nose work 🙂 

I slutet av november flyttade lilla Rut till oss en svart kelpie tik från tjeckien som jag är fodervärd åt 🙂 Riktigt häftig valp!

Mål för 2020

Dundee:

Är framför allt bygga upp Dundee's kropp. 

Agilitykurser bla ett läger i sommar

Komma ut på tävligsplanen igen (agility)

Debutera i Rallylydnad

Doftprov

Ha roligt och utvecklas tillsammans!!

Rut:

Bygga upp en bra relation och lära känna varandra

Miljö och passivitetsträna

Gå valpkurs

Hanteringsträning

Träna grunder för agility och Lydnad

Ha roligt och utvecklas tillsammans!

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

MonicaLagerquist
0

Vi fick ju chockbeskedet att Vic har malign melanom så vår förhoppning inför 2020 är att han ska få må så bra han bara kan.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

CayKantos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2019 har definitivt varit ett enormt bra men enormt dåligt år för oss. Jag har bättrat mig och börja lyssna, förstå och respektera min hund istället för att göra honom till ngt han inte är. Jag har fått upp ögonen för IGP, vilketvi tränar inom, lydnaden har börjat sätta fart dom senaste månaderna och spåret suger röv. Det har varit enormt jobbigt att inse att Kelpie inte år en ras jag trivs med samt Kantos i sig inte är individ som jag klickar med. Allt har blivit mckt bättre, båda träning och vardag, men tyvärr är vi bara inget perfect match, vi skiljer i intressen, personligheter och mål, han är dock en helt fantastisk hund i vardagen, enkel och trygg. Jag ser dock fram emot att kunna få tillskott i familien med en individ och ras som förhoppningsvis passar mig lite bättre samt mina intressen och mål i träningen. 2020 vill jag lägga större fokus på vårat samarbete och glädje i att träna tillsammans. Träna mckt mer aktivt inom skyddet och spåret, fått några nya verktyg nu i slutet av året så dom satsar vi på att jobba med i en lagom takt utan att skynda. Jag vill satsa på att kunna ha med honom på tävlingsplan och inte gå vidare med tävling förran jag känner jag vet lite mer hur jag ska göra för att få med han på samma sätt på tävling som träning. Innan 2021 vill jag kunna ta titel i startklassen med det viktiga kriteriet att vi ska ha roligt när vi gör det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
0

2019 blev mest träning inför 2020, men det gör väl inget. Asni har ändå startat två blåbärstävlingar i Agility, där kom hon trea och vann. Fyra officiella starter med sjätteplats som bästa resultat. Hon har tagit två kvalificerande resultat i Rallylydnad Nybörjare, varav en pallplats :D Med Tinja fick jag äntligen tummen ur och tog sista certet för rallychampionatet. Hade tänkt starta lydnadsklass 2 men fegade ur. Någon agilitytävling blev det, men mest fokus på att träna min handling genom en jättebra coachgrupp. Tinjas 2020: - Satsa på att kvala till Agility-SM 2021 - Försöka ta cert i Agility - Starta lydnadsklass 2 Asnis 2020: - Ta oss igenom felfritt i Agility - Ta oss upp till klass 2 i Agility - Starta i appell Rapport - Fixa RLD N - Röntga HD/ED - Ställa ut?? Gemensamt 2020: - Fortsätta gå kurser - Åka på årets Aussieläger - Fys- och konditionsträna massor, både jag och hundarna - Hålla och friska och pigga - Ha massor med kul!

Majken!
3

Har haft ett väldigt bra 2019. Fick en jättefin valp som kommer bli en bra tävlingshund, och min stora hund har (som vanligt) visat framfötterna på tävlingsbanan. Från debut i skyddet till godkänd högre klass skydd, godkänd elitsök och 2:a i DM. Vi jobbar vidare, målet 2020 är elitskydd och elitsök, varför nöja sig med mindre?

flocken
0

2019 blev inte som tänkt. Vår dexter skadade sig svårt o fick somna in under semestern. Vi bestämde oss för att byta både storlek o typ av hund. Vi som alltid haft hundar på + 50kg. Nu har vi vad jag säger en fejk aussie på 6 mån. 🙈(bc/aussie) En typ av hund jag aldrig tänkt mig innan men hittat hem. Året 2020 blir fortsatt träning av den lilla. Inga speciella planer. Köra igång med rallylydnad o prova på agility. Inga tävlingsambitioner, utan vi ska bara ha roligt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Frida B
0

2019 blev ett år av beslut. Vi har testat på allt ifrån fh-spår till nosework, lydnadsklass 2 och brukset. Men nu har jag äntligen bestämt vad jag vill satsa på, lydnaden, brukset. Även vallning och specialsök kommer med på listan. Neville kom in i våra liv och tog oss med storm. Har aldrig fattat vad folk menar med att man klickar med en hund, men här gjorde det det. Även Dobby älskar honom. Han passar så bra in hos oss. Med Neville har vi startat specialsökskurs, vallningskurs och ställt ut en gång. Mål 2020: Dobby - uppflytt lägre klass spår - diplom i lydnadsklass 2 - MT2007 - ev starta högre klass spår till hösten - ev starta lydnadsklass 3 till hösten - gå någon lydnadskurs Neville: - Gå klart specialsökskurs, vallhundskurs - Gå valpkurs - Valla mer - Trol aussielägret i sommar - Trol guldtackan i sommar - Ev debut i startklass till hösten Detta kommer bli ett sjukt bra år!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
0

År 2019 hade jag som mål att våga tävla vilket jag tycker att jag gjorde. Alla tävlingar gick tom bra. Hibiki tog sitt rldn och appoterade på tävling och tjuvade tom. Fick då domarens pris på lydnadstävlingen och superfin kritik på rallyt. Puma tog en FH-1 vilket var ett stort kliv för mig att faktiskt inse att jag kan spåra. O med hur vi har kämpat gjorde det mig glad. Prada fick ett uppflytt ut Startklass o ett gk bh prov. 2020 är mitt enda önskan att puma få vara frisk. Mitt mål först var FH-2 o ras VM men just nu ser det mörkt ut 😣. Prada är att starta en klass 1 är lite sugen på en igp 1 men vi har inte bråttom. Hibiki, att få vara glad sällskapshund. Ev appell spår.

Jojaton
0

2019 har känts som ett långt år som gått rasande fort. Helt ofattbart när man tänker tillbaka på hur mycket vi har hunnit med, samtidigt som det känts som att tiden runnit ifrån mig. När året började var vårt stora mål att debutera i agility och plocka pinnar i klass 1. Fick kämpa en del med Sams fokus och att han skulle känna sig trygg på tävlingsplatserna/banan men lite vana och att tänka utanför boxen gällande belöningar så känns det som att vi verkligen knäckte nöten under hösten. Vi är nu klara för klass 2 och debuterar den 17 januari. Vi har också varit på lite roadtrips och lärt känna så grymt många fina människor och hundar, många av vilka jag nu kan kalla nära vänner. Utbildade mig också till agilityinstruktör i höstas.

Under 2020 så är målet med Sam att ta oss upp i klass 3 och bli ett ännu tajtare team på banan, har en liten dröm om att kvala till SM 2021 men händer det inte är det ingenting jag kommer vara ledsen över, det är verkligen bara en extra grej som grädden på moset. Förhoppningen är ju också att få hem en valp och kunna lägga en fin grund för den främst till agilityn men även vallning.

Johanna - Instagram

monstermash
0

2019 var ju ett riktigt jävla skitår för mig tyvärr. En månad efter att jag fick hem valpen blev jag jätte sjuk, läkarna vet fortfarande inte vad det berodde på.. Sedan rullade det på med nya sjukdomar (körtelfeber och akuta inflammationer bland annat) så valptiden blev inte alls som jag hade önskat. Så fort jag hade en bra period så var det något med hunden istället. Dessutom blev det alldeles för lite miljöträning men däremot en himla massa passivitet och gosande första månaderna! 

2020 ska vi gå minst en kurs till, göra doftprov och starta i åtminstone en NW tävling samt göra HD/ED röntgen. Vill ju egentligen ställa ut henne också men vi får se om det prioriteras. I år ska vi även få ordning på hennes klåda.

MyCola
0

Det gick framåt för vår Beardis! Övade mycket koncentrationsövningar, finslipade kommandon och lärde in nya kommandon. Provade på drag i början av året, inte något för honom riktigt. Men i December gick han bort, 9 år gammal. Har varit kul att se honom växa och bli mer säker i sig själv under alla år jag har fått ta hand om honom, efter en tuff början på livet.

Inför 2020 ska jag börja träna Canicross med min mammas Jack Russell. Några vidare planer har jag inte.

Zadeira
1

Jag har ingen egen hund, men året som varit har jag fått passa en del av mina bekantas hundar och det är fantastiskt att lära känna så många olika raser. (allt från mops till rottweiler). Cocker spanieln är fortfarande min favorit.

Under 2020 ska jag börja spara undan pengar på ett hundkonto så att jag nån gång i framtiden kan skaffa hund.

Hornslandet
0

Har tappat suget lite, har ingen aktiv sökgrupp längre (det roligaste och mest allround jag gjort med hund). Så målet får väl bli att få ihop några pers och hitta några lokaler så vi kan söka.