Vallning
Någon som sysslar med vallning? Eller kanske är intresserad av att göra? Jag och Mexx var på vallningskurs i helgen, jätteroligt! :D Definitivt något vi kommer göra om. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mina hundar, shetland sheepdog, är rädda för får!!! De vet nog inte om att de ska fara vallhundar eg.
Så det är nog inget för oss. Mina passar bättre till att stå och snobba på ett bord under en utställning
Fin bild du tagit!!!
Tack. :) Hihi jo det var ett par av de som var med på kursen som var lite rädda för fåren också, bl.a en av Mexx kullbröder. Fast i de lägena tror jag det berodde en del på ägarna också, i alla fall den ena som hela tiden sa att "Det här går inte, han blir aldrig någon vallhund" Och såna saker HELA tiden. Jag fattade inte riktigt vad hon gjorde där med den inställningen faktiskt
Och det är klart hunden blir osäker när matte är det själv.
Min voffe passar nog mindre bra till utställning.. Jätterädd om tassarna, osäker på främmande människor (säger lycka till till den utställningsdomaren som skulle försöka titta igenom honom..) och dessutom tror jag han är ett par cm för hög.. Har ju inte mätt ordentligt, men så gott vi kan själva. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Appropå rädda hundar (fast i detta fallet handlar det nog mer om äcklad hund)…
Min pappa hade en golden kille för ganska länge sedan. Golden är som ni säkerligen vet en apporterande fågelhund med simhud mellan tårna tom.
De var på en sök kurs med honom och i slutet på spåret var det ett fjäderfä som hunden hundarna skulle ta i munnen och bära till sin husse/matte….inte min pappas hund som bokstavligen kväljde när de försökte stoppa pippin i hans mun :o)
Då och där tog hans karriär som sökhund slut (lite pga oxå att han inte var intresserad av att lyssna utan ville hellre leka) !
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jag har varit aktiv inom vallningen tidigare, har idag en pensionerad BC hane, har haft en hel del får själv. Det är en enorm känsla när hunden kommer mot en med ett gäng får, eller när han hjälper till att hålla fåren på avstånd när det gäller fodring eller vad det nu kan gälla.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vad roligt. :) Riktigt den känslan har jag inte fått uppleva än, eftersom det var första gången vi vallade. Så det var ju inga långa hämt direkt..;) Men har tänkt oss tillbaka på vallningsläger i sommar, kanske kommer lite längre då i alla fall. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ohh, vad skojigt. Har du fler bilder att visa på vallande hundar. Tycker det verkar super roligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Har tyvärr inte så många bra bilder på min dator, men kan se om jag hittar några där man ser någorlunda vad bilden föreställer..;)
Jag och Mexx i fårfållan, tillsammans med uppfödaren. Väldigt dålig bild, min mamma är fotograf..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Uppfödaren Ewa vallar med Mexx mamma Maggie, med en av hennes nyaste valpar, Pudding, springandes bakom..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vill ni se fler (och bättre!) bilder, gå in på www.kelpie.it och gå in på 'Nytt på sidorna' i menyn till vänster, så hittar ni bilder om ni klickar på 'Weekendläger 19-21 maj' och 'Nytt fotogalleri'. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vad mysigt med lite fler bilder. Tycker inte att det gör så mycket att bilderna var suddiga. Skojigt att se dig och grabben jobba ihop. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars