Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 697 ggr
Oklartliv123
0

Arg hund vid mys

Hejsan Har en 8mån hund här hemma som blir väldigt arg när man lyfter honom och han kommer nära ens eget ansikte. Han visar tänderna kan ibland skälla och naffsa en i ansiktet. Hur bör jag hantera den situationen? Varför gör han det och hur får vi bort det?

Oklartliv123
0

Arg är väl inte helt rätt ord men vet inte vad ja annars ska skriva, osäker kanske had passat bättre.. men vet inte

Elsis matte
7

Han gör det för att han känner sig trängd! Förmodligen visar han innan dess andra tecken på obehag, som ni inte uppfattar. Den enklaste lösningen är ju att helt enkelt inte göra så, låt hunden vara fri att komma och gå när ni ska gosa. Vill ni absolut att han ska tåla att lyftas upp och kramas så träna in det som ett trick med godisbelöning, men i små steg. Men det är något väldigt onaturligt och utmanande för en hund att man gör så, och jag tycker inte att det är nödvändigt att den klarar det.

Retriever456
1

Att han blir arg när ni lyfter kan det bero på smärta, kolla med veterinär innan ni försöker träna bort ett beteende.

Frida B
4

Jag skulle säga, lyft honom inte upp till ansiktet… Vad ska ni med hunden där uppe och göra? :p

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sunflower_
4

Det beror med största sannolikhet på att hunden känner sig trängd och obekväm. Vilket den absolut har rätt att tycka och uttrycka. Du får bort det genom att inte lyfta upp honom och trycka in honom i ditt ansikte? Vill ni jobba på att hunden ska känna sig bekväm och trygg med sånt så tvinga inte hunden till någonting. Bygga upp er relation, vara lugn och sansad, positiva upplevelser och inte tvinga hunden, kan hjälpa, men kan även vara så att du har en hund som aldrig kommer vilja vara så nära ditt ansikte, och det är okej. Kan även bero på smärta som #3 säger så misstänker ni att det är fallet så bör hunden undersökas av veterinär.