Tanden sitter löst :S
Idag när jag borstade tänderna på Tjatte så såg jag att jag behövde skrapa lite tandsten på honom, å när jag gjorde det så upptäckte jag att en tand längre bak i munnen på höger sida satt löst! Det är rätt mkt tandsten där eftersom det är såå himla svårt att komma åt att borsta å skrapa där. Han verkar tack å lov inte ha ont av det, så den sitter nog mkt löst. Det är inte hela tanden, utan typ halva, närmast gommen eller hur jag ska förklara. Mamma (skulle jag tro att det blir) ska ringa vet. på måndag å få tid. Antar att han kommer sövas å då kanske vi passar på att be dom slipa bort lite tandsten också när han ändå är sövd.
Ville bara berätta :D

Hmm hur gammal är han, äter han torrfoder? Jag hoppas det går bra hos vetten och att han får bort all tandsten =)

En del småhundar har väldigt dåliga tänder och det slutar med att dom blir tandlösa. Men han är jätte gullig.
Just nakenhundar har väl dåliga tänder har jag för mig..?
Men se till att hålla efter tandstenen!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#1 Han är 5 år. Ja, inte burkmat, men får grönsaker av olika slag varje dag vid lunch. Tack.
#2 Ja, de kan va så.. Får hoppas att allt ser bra ut under den där tanden.
#3 Ja, speciellt de nakna, men han är ju puff å dom brukar ha rätt gott om tänder :) Jo, har försökt, men den samarbetar inte.. haha.
Har du provat PlaqueOff? Även ge mycket ben o annat tugg är bra.
Eros hade kanonmycket och stenhård tandsten när jag fick honom. Det mjuknade med PlaqueOff och jag kunde skrapa bort ganska enkelt. Men de längst in fick jag ta hos vetten.
#5 Jo, vi har plaqueoff, men har inte märkt nån skillnad med det tyvärr. Han får märgben ibland, men vanliga tuggsaker skiter han fullständigt i, såna där skor å sånt vettu.. :P jag borstar tänderna c:a 2-3 ggr i veckan på honom å han äter aldrig uppblött foder, utan bara torrfoder.
Ja, då är det ju knepigt. Men jag skulle iaf åka reglebundet till vetten, när man ser att det börjar bli mycket sten och skrapa.
#7 Jo, vi hade tänkt det, men vet. har tittat på tänderna när vi varit där å sagt att det inte va så farligt så då har vi litat på det..

Tandsten ska alltid skrapas för det kan orsaka tandlossning mm
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Det är just va de har gjort nu. Får hoppas att det ser bra ut under tanden som har lossnat. Ska som sagt ringa vet. imorrn å få tid.
Okej.. Ja, men tandsten ska ju alltid bort. Så ser ni att han har och ni inte får bort de själva så kräv att de tar bort det ;) Men det behöver ju som sagt inte vara därför tanden lossnat nu heller.
#11 Jo visst! Men eftersom dom sagt att det inte va så farligt så litade vi på det. Dumt kanske, men de är inget jag kan ändra på nu. Nej, de måste ju inte va därför, men jag tror det…
Det antar jag med att det är :)
På tisdag (imorrn alltså) kl.14.10 ska jag å Tjatte till veterinären för att kolla tanden. Om hon anser att han måste sövas så får vi en ny tid :P
Lycka till :)
Tackar :)

Lycka till hot vetten!
Tacktack. Uppdaterar i e.m när jag är hemma med honom igen :)
Det gick super! :) Tanden satt jättelöst så vet. bara drog ur den å skrapade bort lite tandsten. Tandlossningen berodde inte på tandsten utan han har tappat den bara sådär..eller nåt :D Behövde inte betala en krona.. :D hihi.
Tjatte ville vända när vi närmade oss mottagningen, då förstod han va som va på G, hihi, väl inne i väntrummet så va han jätterädd i c:a 10 min, men lugnade sedan ner sej. Inne hos vet. va han jättelugn å duktig :)

skönt att det gick så bra =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jaa :) hihi. Skönt att han slipper sövas.
Tråden kan raderas
#22 Huh? Varför då?
Varför inte?
#24 Vi tar inte bort trådar om de inte finns någon anledning till det, t.ex. att de bryter emot sajtens Skrivregler. Även om de fyllt sin funktion för TS så kan det vara intressant för andra att läsa i efterhand.
#25 Aha ok.. Då förstår jag.