Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1301 ggr
SaraC
0

Börjar få seperationsångest?

Igår åkte jag iväg nån timme och lämnade Eros hemma. När jag kommer hem kommer min granne ut och säger att "din hund har suttit och ylat i flera timmar däruppe!" Jag tackar honom för att han sa till och säger att då måste det vara något fel för Eros har aldrig haft problem med att vara ensam förr.

Till saken hör att denna granne är kokko, han klagar på alla och allting, varken vaktmästare, hyresvärd eller grannar tål honom. Efter att han berättat om Eros så säger han att jag måste sluta klampa så mycket när jag går också (jag bor ovanför honom). Då börjar jag nästan skratta, tror det är ett skämt.

Efter att ha pratat med surgubben tänker jag att om han överdriver hundra gånger om över hur jag går däruppe, så kanske han överdriver om Eros ylande med. Så jag går in till min granne som bor mittemot och pratar med henne. Hon har varit hemma hela dagen och inte hört ett ljud från Eros, säger hon.

Hursomhelst, jag tog hit mammas videokamera och vi riggade den och åkte iväg och handlade. När jag tittade på filmen efteråt så går Eros runt och gnäller och sätter sig även och ylar fyra gånger, men han ylar inte mer än en halvminut åt gången. Efter ca en halvtimme lugnar han ner sig. Går och lägger sig, byter liggplats några gånger, men verkar helt lugn. Ger inte ett ljud ifrån sig förutom några suckar.

Jag är förvånad över att Eros ylade överhuvudtaget, det har som sagt aldrig varit några problem med honom att vara ensam förr. Men han har varit gnällig och rastlös även när jag varit hemma den senaste tiden. Jag vet att en av granntikarna löper.

Köpte en DAP-dosa idag, för nyårhelgen. Har tänkt att filma Eros ännu en gång efter jul, när dosan suttit i och tiken slutat löpa osv. Får se hur han beter sig då. Tills dess kommer jag nog inte lämna honom ensam, annat än prova ställa mig utanför dörren kanske.

Jag skriver bara detta för att få höra era tankar kring det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

En eloge för Ditt engagemang att rigga kameror. Glad Enda sättet att verkligen veta hur ens hund verkligen beter sig hemma.

Har alltid frågat folk om de filmat sina hundar någon gång, när de säger att deras hund "bara" sover när den är ensam hemma 9h/vardag. Men har bara fått antingen nej till svar eller jag vet att min hund sover.

Nu ska jag sova, men ville bara säga…seriöst! Bra!

AnneN
0

Om han aldrig haft problem med att vara ensamen förr så kan det mkt väl bero på löptiken…

Är det något som ändrats i hemmet, dina eller Eros rutiner? Kan det vara att han blir uttråkad då han är ensam?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

#1 Tack! Kände att jag ville veta exakt hur det låg till, både för att jag blir orolig för Eros och för att kunna argumentera med knäpps-grannen. Vad tror du om situationen? Godnatt!! :)

#2 Nej, det är ingenting som förändrats här hemma. Det enda jag kan komma på är att han inte är särskilt van att vara ensam, eftersom jag är hemma nästan alltid. De gånger jag ska iväg är det oftast längre tider och då får han följa med eller så lämnar jag honom hos mormor/syster/moster.

Jag vet inte om han blir direkt uttråkad. Efter bandet att döma så blir han ju ledsen för att jag går iväg och när han väl lugnat sig och lagt sig har han ju "tråkigt", men då är han tyst.

lena1
0

eros…min gammelgubbe började yla på slutet när det var löp tik så det är inte helt omöjligt att det är bara för det ;-)

SaraC
0

Jo fast han ylar inte när jag är hemma.

Idag var han också stressig här hemma, vi åkte sen till mamma och pappa och då gnällde han lite i bilen och sen lite hemma hos dem.

Det enda jag kan komma på är löptiken här hemma som sagt. Sen att det kommit så otroligt mycket snö och han är ju helt galen ute och vill gärna va ute så mkt som möjligt.

Jaja, han får ha sällskap hela tiden nu iaf, så får jag se hur de går lite längre fram.