Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1017 ggr
Ahk1124
0

Massa frågor till er veteraner;)

Hej! Jag och min familj planerat att skaffa en valp våren 2020, och vi funderar nu på Bichon-raserna. Och jag har några frågor till er veteraner;). Först av allt, vi bor väldigt hundvänligt och det är nog ungefär 200-300 meter upp till vägen. Vi har även katter och en golden retriever (kastrerad) på 4 år, våra grannar har en Shih Tzu och den och våran golden leker väldigt bra ihop. Vi har hönor oxå. Men till frågorna då: 1. Passar Frisé eller Havanais bäst för oss? Vilken utav dem har lättast pälsvård? Vilka har bäst temperament? Just temperament är ganska viktigt för oss då vi vill ha en snäll och gosig hund, men självklart förstår vi att det mycket har att göra med uppfostran. Ge gärna för och nackdelar med dom olika raserna. 2. Hur funkar raserna med hundar och katter? Och hönor? Är det någon som har hönor och en Bichon som kan berätta lite om de? 3. Hur mycket orkar den? Vi brukar ofta ta våran golden på långa promenader, hur mycket orkar dem? Vilken orkar mest? 4. Vi bor även väldigt nära vatten, gillar dom att bada? 5. Hur mycket tid behöver man lägga ner på pälsvård? Vilka behöver mest? Jag är jättetacksam för svar, ni behöver ksk inte svara på allt eftersom det blev en del:)) om ni har någon annan ras som ni tror skulle passa mig och min familjenivå bättre, hör gärna av er😄Tack så mycket

JoannaLi
2

På nr 2 kan jag svara att de överlag har rätt låg jaktlust, och speciellt era egna hönor och katter borde gå utmärkt. De flesta hundar kan tolerera familjens egna djur, även om de har svårare för djur utomhus. På nr 3 så är mitt svar att det inte ska finnas några begränsningar. Friska, vuxna hundar ska alltid orka mer än människor, särskilt när det kommer till lugn aktivitet som promenader. Och kondition är anpassningsbar. Lycka till!

Ahk1124
0

#1 åh tack så mycket!

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Nu har jag ingen direkt personlig erfarenhet av just de raser du frågar kring (annat än att jag säkert haft hand om en och annan då jag praktiserat på hunddagis/djursjukhus vid ett flertal tillfällen). Söta jyckar är väl allt jag kan säga om de egentligen 😉

Jag kan ju dock berätta att båda mina hundar (blandraser med chihuahua/Chinese Crested…och ena även Schipperke) skäller som tokar på katter, igelkottar osv. som de får syn på ute (vilket jag försöker få de att sluta med för jag tycker inte att det är ok att skälla ut andra djur…men hundarna håller inte med, haha). 

Inne/hemma skäller de dock inte på andra djur trots att jag har typ. femtielva olika smådjur (ex. marsvin, fåglar, hamster, råttor etc.). De reagerar inte ens när fåglarna (mindre papegojor) har skrikfest eller marsvinen tjuter efter grönsaker. 

Jaktinstinkten är ju individuell men med min tik (den minsta av mina hundar, hon väger hela två kilo😉) som är ganska intresserad av att jaga efter insekter, fåglar osv. ute samt skäller på tv:n om de är djurprogram eller en hund eller så vågar visa sig…så går det trots detta superbra med de djur jag har hemma. Hon är intresserad ex. om jag har ett/flera djur i en "rasthage" eller så men hon tittar bara, hon skäller inte och hon går och lägger sig om jag ber henne. 

Nu har jag som sagt inte raserna du frågar kring men generellt (undantaget torde väl kanske vara "trubbnosade" hundar speciellt sommartid/väldigt stora hundar) så klarar alla hundar betydligt mer än vad du klarar😃 så du behöver inte vara orolig att en liten hund inte  skulle orka hänga med er ut. Jag har läst om folk som fjällvandrar med sina chihuahuaor osv. så låt inte storleken avskräcka er från rasvalet. Som ett annat (mer personligt exempel) så gick jag ofta fyra-fem timmar långa promenader med förra hunden (en Chinese Crested på ca 5,5 kg) och han kunde lätt ha fortsatt gå (och då hade han ändå instabila hasleder = var lite handikappad)…jag däremot kände mig väl aningens mör på slutet.  

När det gäller att bada så skulle jag säga att det visserligen har en del med rasen att göra (så kallade vattenhundar gillar ju liksom oftast att bada) men det har även väldigt mycket med individen att göra. 

Lycka till med valpen 

Mvh/Chinesecrestedlover

Namiko
0

Jag har haft Bichon Frisé och mina föräldrar har en Havanais nu. Vad gäller badande så är min erfarenhet att dom inte badar frivilligt och går runt pölar på promenaderna för att slippa bli blöta om tassarna. Så raka motsatsen till Golden där. Vilket är skönt eftersom det är mycket mer jobb med pälsen på en Bichon efter ett bad än det är på en Golden.

Temperamentet är nog mer individbaserat men min uppfattning är att det är lite mer fart i Havanaisen, jag har dock ingen erfarenhet av vuxna hundar där då mina föräldrars hund inte ens är ett år än. Den Frisé vi hade kändes lite mer som en katt i sinnet när han var vuxen. Det var dock en hel del fart i honom när han ville, vilket inte var när det regnade ute för då ville han helst stanna inne hela dagen. Väldigt mysig hund som gärna låg och gosade länge.

Pälsvården varierar också mellan individer. En hund med bra pälskvalitet kräver mycket mindre pälsvård än en med dålig pälskvalitet. En Frisé med bra päls som sköts rätt kanske kräver en eller två genomborstningar i veckan och 1-4 bad i månaden. Smutsiga pälsar nöts mer och därför krävs det bad oftare tex på våren när det är slask och grus överallt och mindre på vintern när allt är fruset. Har man en hund med sämre pälskvalitet så kan man behöva gå igenom pälsen nästan dagligen om man inte håller hunden kortklippt. Sen gäller så klart ju längre päls desto mer pälsvård krävs.

Jag tror att Havanaisen har en lättare päls att sköta om men får man bara in rutinen och inte låter tovor bildas till att börja med så är det inget större jobb med någon av dom. Ha en kam tillgänglig vid soffan och kombinera borstning med tv-tittande och mys, tex. Tänker man inte ställa ut så skulle jag rekommendera att klippa bort dom tovor som bildas för har det väl blivit en tova så blir det snabbt en ny på samma ställe, då är det lättare att klippa bort den nötta pälsen och låta ny växa ut.

Vad gäller andra djur så är det inte mycket jakt i någon av raserna och vänjer ni valpen med dom andra djuren från början så ska det inte vara några problem. Hundar lär sig lätt vilka djur som hör till flocken och ska något jagas så är det större risk att det är grannkatterna än andra djur i hemmet.

Ingen av raserna har några problem med att gå lika långt som eran Golden. Hade själv Bichon och Golden samtidigt och den enda skillnaden var att Bichonen inte ville gå i terräng, typ blåbärsriset i skogen eller djupsnö. Han undvek allt som kunde fastna i pälsen och följde stigarna istället. Men vi tog gott om milslånga promenader tillsammans utan problem och även små hundar kräver ordentligt med motion.

Jag är själv väldigt kär i Frisén men hälsan verkar vara bättre på Havanais, vilket kan vara bra att tänka på. Oavsett vilken ras ni väljer så är det underbara hundar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.