Hur träna in bitkontroll?
Jag har en charmig liten Västgötaspetsdam på 6,5 månader. Hon är otroligt duktig och intelligent för sin ålder, vilket man ibland gör att jag glömmer hur gammal hon egentligen är…
Men jag har ett par problem som jag gärna skulle vilja ha tips på.
Det ena är det här med bitkontroll.
Hon har inte riktigt förstått att hon biter för hårt.
Inne går det bra, där brukar jag låta henne ha tänderna runt min arm eller hand och hon tycker om att ligga så, med min hand i munnen. Där biter hon inte hårt och gör hon det, så slutar jag med "leken".
Det är mer ute när hon är glad, leksugen och stressad, där bitbeteendet ökar. Hon gör det mest på mig och på min hyresvärd (som hon anser är hennes levande leksaker). Jag säger AJ eller NEJ när hon tar i för hårt, men det är som att hälla vatten på en gås. Skulle jag "ta tag" i henne så hetsar jag bara upp henne mer, så det har jag lagt ner. Har jag tillgång till leksak kan jag avleda henne, men det är inte alltid jag har leksaker eller godis i fickorna. Min hyresvärd är ännu snällare mot hennes bitighet och honom har hon bitit hål på händerna ett antal gånger.
Sättet hon biter ute är:
- När hon vill att saker ska hända och i typisk heeleranda, hugger tag i hasorna och biter till! I vissa fall kan hon ta i ganska hårt. Ropar AJ och Nej och morrar till på henne. Men det tycker hon är ganska kul, för då får hon ju uppmärksamheten hon ville ha.
- Vid lek/inkallning. Där hon rusar rakt mot min arm och hugger som det var en leksak! Dvs ganska hårt! Dock inte blodvite.
Här tycker jag att jag har det största problemet, då jag inte har en superinkallning på henne. Då hon som den Vätte hon är har inställningen _"Jag ser dig ju, varför måste jag komma då?"
_Så när jag väl får en bra inkallning i hög fart vill jag ju uppmuntra den och inte korrigera. Har jag leksak, biter hon såklart i den.
Egentligen har jag inte så ont av att hon använder tänderna, det är bara det att jag vill få henne att förstå att hon biter för HÅRT!
Det är ju oftast när hon är lite uppe i varv och hon är ung ännu, så förhoppningsvis lugnar det ner sig. Men hade gärna tagit emot lite tips. Speciellt vid inkallningen, för där vill jag ju ha kvar intensiteten och viljan att komma till mig. Men samtidigt behålla armen! 😉
/Elisa
Just vid haserna och liknande hade nog jag blivit riktigt förbannad på hunden och efter en ordentlig utskällning skickat hunden i bädd.
Sådant håller man inte på med helt enkelt, och hundar är ruskigt duktiga på att förstå när man verkligen är allvarlig och inte är helt seriös(vilket man sällan är) och det är oftast då, i min erfarenhet, som de ser det som lek istället för en tillsägelse.
Det med att gärna tugga på händer och liknande växer oftast bort, min yngsta flicka var väldigt duktig på att bita i armar/händer när hon var exalterad, men det växte bort.
Hon kan dock fortfarande i ren frustration hoppa upp och nypa i arm/gäddhäng(vilket gör ont)/händer när vi tränar men det är oftast på grund av att jag dragit upp henne för mycket och får lite skylla mig själv där.
I inkallningen får du helt enkelt se till att alltid ha någon boll eller liknande i fickan på promenader som du kan ge henne när hon kommer på inkallningen.
-
Hjälper inte att bli förbannad vid hasbitningen, har testat. Hon blir bara lycklig att jag ser henne. Tror mest på ignorering där, att det inte lönar sig. Kruxet är att man lätt fortfarande säger Aj när hon biter, speciellt om hon tar i hårt.
Ang. inkallning så är hon tyvärr inte speciellt intresserad av vare sig godis eller leksaker. Har man leksak kan man inte släppa den för då anser hon att det är hennes, då hon inte har någon naturlig vilja att apportera, och godis tycker hon är sådär. Korv går om hon får det någon gång i veckan, skulle hon få det dagligen så hade hon slutat äta det.
Har varit bortskämd med collie i 26 år och detta är en hund av en helt annan kaliber. 🙂
/Elisa

Västgöten vi hade i familjen var likadan när hon var ung, skulle hänga i hasorna konstant. Det försvann med tiden, kombinerat med stå still och ignorera. Men ignorera är svårt, vissa hundar är ihärdiga och lyckas de framkalla minsta reaktion i form av ett Aj eller knuffa bort lär de sig snabbt att bara man kämpar tillräckligt länge får man tillslut en reaktion. Tror du att ignorera kan funka på din hund rekommenderar jag stövlar med rejäla skaft och noll reaktion från din sida. Samt belöna när hon upphör med beteendet. Annars tycker inte jag att det är fel att korrigera beteendet men det är då såklart viktigt att det inte ger motsatt effekt. De är ju trots allt i grunden avlade för att fösa stora djur, lite motstånd ska inte avskräcka. I inkallningssituationen uppfattar jag det som att hon biter i leksak om du har en sån att erbjuda? Jag skulle se till att alltid ha en leksak till hands, gärna en i snöre. Då kan hon få vinna men du behöver inte släppa ifrån dig leksaken helt och hållet. Rekommenderar också lek och belöningsutveckling för att utveckla hennes mat och leklust och för att hitta sätt där ni lär er leka tillsammans. Du kan hitta en del om du googlar och det hålls även kurser.
Håller med #3 här. Speciellt med belöningsutvecklingen iom hen gärna sticker. Snöre på leksaken, byteslek. Då blir det att hunden släpper för att få andra, då håller man på så, då kan ni kampa och när belöning är över (i framtiden när hen kan loss och har en förväntan) säger du loss och hunden får springa lös igen oftast. Och ibland kopplar du. Men typ 1/10hångrr
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#3 - 4
Jo. Jag får försöka komma ihåg att ta med mig leksak, ibland glömmer man. Hon är tyvärr lite svår även där. Bara vissa leksaker duger, ska vara med äkta päls. Jag jobbar på att få henne att vilja kampa med andra leksaker, men de har inte samma värde för henne.
Funderar på att utveckla handtarget, så att istället för att få hugget vid inkallningen, så markerar hon med nosen.
Tänker att om hon lär sig att sätta nosen mot handen och får belöning där, så är det ett bra alternativ.
Tycker hon i det mesta är en fantastisk hund.
Problem jag har med henne just nu är inkallningen, bitandet och att hon (som normalt är en väldigt cool hund), går upp i stress och skällande i samband med andra hundar. Speciellt en som hon fixerar på väldigt mycket. Jag hoppas detta ska släppa med ålder och träning.
/Elisa
#5 ha två av samma leksak hon gillar då, iom du faktisk vet vad hon gillar. Och har du ej med leksaken är hon helt enkelt inte lös.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography