Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 1524 ggr
Elvis-Ike
0

MH test

Jag var på Mh test med en kompis och tittade på när de kom dit med sina hundar och hur testen fungerar då jag bara sett på film hur det går till.

Jag blev förvånad.. Om man gör ett MH test är det inte så att alla moment ska ske med tystnad från åskådare? Är det inte så att alla som tittar på måste vara med så ingen försvinner eller tillkommer under testet?
Sen han som dömer hunden igenom MH testet ska han inte vara en "utomstående" för jag menar om han känner mig och min hund kan han ju göra en vänlig bedömning av hunden för att han känner oss?

någon som är mer insatt?

Zebben
0

Det ska vara knäpptyst från åskådare och de ska stå helt stilla under alla moment. Har man dessutom kommit för att se en hund under testet så får man inte undvika under några omständigheter. Då ska man gå med som åskådare under hela provet.

Din sista fråga är jag inte riktigt lika säker på men jag tror att beskrivaren ska vara "okänd" för hunden. Men hur hårt det regelars vet jag inte, för det svårt för en så aktiv hundmänniska som en beskrivare oftast är att vara "utomstående"

Elvis-Ike
0

okej.. fick ungefär samma svar på ett annat hundforum.. så det kanske är så då..

Tyckte med det kändes konstigt att det tillkom och försvann folk hela tiden under hela streckan man går.. sen att det pratades även under momenten..

trist att en så pass aktiv hundklubb inte kan vara riktiga eller vad man ska säga, de har dåligt rykte och de är helt nonchalanta.. och oseriösa..

den ena tjejen där är schäfer uppfödare, sa att min hund var mindre värd eller en dålig hund bara för han felas stenarna.. han fick aldrig ner dom som valp..

Zebben
0

Jag är utbildad MH-figurant, så jagvet att det inte ska vara varken prat eller folk som springer runt i publiken.  Det är mkt dåligt av beskrivaren och testledaren att inte sätta stopp för det!

Påpeka detta för MH-ansvariga så att det kommer fram. Det är oerhört störande för en hund att behöva hålla koll både på vilka som kommer och går + vad som händer i momentet.

Angående din hund är han inte mindre värd, möjligen då som avelshund Flört bara för att stenarna inte har fallit ned.

Elvis-Ike
0

okej ja då vet du vad du pratar om :)

ska vekrligen prata med MH ansvarig för det kan ju inte fortsetta så här..

nej jag sa med det till uppfödaren som sagt detta :)

Zebben
0

Ja, buss på dem bara! Skrattande