Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 689 ggr
Mysingens
0

Bonusmattedyrkan - övergående?

Hej alla!

I mars/april skaffade min mamma en 9 månaders Cocker Spanieltik, en omplacering. Min häst står hos min mamma, så jag är där några dagar i veckan. Från första stund tyckte hunden väldigt mycket om mig, och varje gång jag åkt hem satt hon och grät vid dörren, sen tog hon alla mina spår när hon fick komma ut. Så har det fortsatt. Nu har jag och min familj skaffat en egen liten omplaceringshund, och min mamma passar honom när våra jobb krockar så det blir långa dagar, och så passar vi hennes hund när hon behöver hjälp.

Problemet är att min mammas hund är så väldigt fäst vid mig, så t ex nu när vi passar henne då min mamma är bortrest, gråter hon förtvivlat när jag går till jobbet på morgonen, fastän vår hund är hemma med henne (han är några månader yngre och de älskar att leka och ha kul med varandra), och fastän min sambo är hemma och har semester (hon gillar honom också). Hon lämnas alltså inte ensam, utan problemet för henne är att JAG lämnar henne. I går morse rymde hon till och med för att leta efter mig, som tur var råkade sonen vara på framsidan precis där hon kom ut från sitt rymningsförsök.

Hon är ju bästis med vår hund, och de umgås utan problem. Jag kan också vila med dem på dagen i sängen, helt utan problem, då sover båda hos mig. Men när vi ska lägga oss för natten vill hon gärna vakta och jag måste truga vår hund att våga sova i sängen. Jag har sagt till min mammas hund att hon ska vara tyst och att han får vara där likaväl som henne, och hon accepterar det men det märks ändå att han blir lite mer försiktig vid de tillfällena.

Nu till min fråga - är det här något som går över? Har det med åldern att göra? Hon tycker ju jättebra om min mamma och bor ju hos henne dygnet runt annars, och är knappt ensam från henne då hon är med henne på jobbet. Och min mamma gör samma saker som jag med henne, hon går promenader och hon leker med henne osv.

Jag har läst på om unghundar (hon är ju ett nu) och hittat en del bra information, men inte just det här kring hur fästa de blir vid en person och varför och om det är övergående. Någon som vet av erfarenhet? Varför blir det så och är det övergående?

Hälsningar My

Mysingens
0

*Bonusmattedyrkan… Ska det stå. Och jag hittade var man ändrar. Men nu kan jag inte ta bort detta inlägget :P