Få hunden att stressa ner vid promenad
Hejsan!
Tänkte se om man kan få lite goda råd gällande stress hos min hund.
Jag har en omplacerings tik som är 6 år gammal schäfer/amstaff blandning, har haft henne sedan slutet av januari detta året. När hon kom till oss så var hon ett vrak på många fronter. Superstressad, drog som en ångvält på promenaderna, utfall mot hundar, morrade mot min dotter, hade lite resursförsvar när det gällde tuggben och liknande.
Idag är hon till stora delar som en helt annan hund. Hon går perfekt i koppel (om man går ensam med henne, det gjorde hon inte i början då flög man efter som en vante), Hon är lugn och fin hemma i lägenheten och även utomhus här i hemtrakterna, hon gör inte lika mycket utfall längre, dock måste man fortfarande hålla avstånd från den mötande hunden för att hon ska klara av mötet bra, men det har iaf bivit mycket bättre.
Hon morrar inte längre åt min dotter, dom har blivit rätt bra vänner nu faktiskt och kan emellanåt mysa med varandra. Dottern har lärt sig vad man ska göra ifall vovven tröttnar eller vill vara ifred, så deras relation fungerar bra nu.
Och hon har knappt någon resursförsvar längre för ben och liknande, det är inte helt borta än, men till 99% borta.
Hon är världens goaste hund i övrigt.
Till problemet som finns kvar då:
När man går 2 stycken eller fler tillsammans på promenad med henne så drar hon upp i stress och blir överdrivet exalterad och skäller vasst så man får ont i öronen och drar som en blådåre i kopplet (hon är som natt och dag om man jämför med när man går själv med henne). Jag skulle vilja ha tips för hur man kan få henne att varva ner när man ska gå familjepromenader med henne? För just nu är det inget kul att gå hela familjen på promenad då hon blir så uppjagad av det och blir svår att få kontakt med. Och det blir jobbigt när hon håller på att slunga sig i kopplet i tid och otid för att hon är uppe i extas.
Så har ni några bra tips på hur man kan få henne att vara harmonisk även när hela familjen går ut tillsammans som hon nu är när man går själv med henne? Jag har försökt träna henne på samma sätt som jag gjorde när hon skulle lära sig att gå bra i kopplet vid enmanspromenaderna, men känner inte att jag får samma framsteg när jag gör det vid familjepromenaderna.
Tack i förhand!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning