Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 784 ggr
Belzebubble
2019-08-02 22:29
0

Omplacera eller ej

Hej! En släkting till mig har en hund som de inte vill ha längre. Hunden är underbar med tanke på omständigheterna men den har även sina bekymmer. Så som lätt till stress och rädslor, mest sannolikt på grund av bristande miljöträning. Den har inte fått göra så mycket i sitt liv förutom att vara hemma och gå ut en sväng runt huset. Jag har fått låna denna hund en del och har verkligen fäst mig. Det är samtidigt ingen hund jag hade velat ha. Väntar förhoppningsvis på valp, så en äldre blandras är inte på önskelistan liksom. Dessutom avskyr min katt hunden och vi flyttade till en mycket mindre lägenhet. Jag har nu fått förfrågan att hjälpa släktingen omplacera hunden då de inser att hunden kan ha mycket roligare hundliv hos någon annan. Jag vet inte, det känns jättejobbigt att omplacera till en främling som kanske inte förstår hunden. Och kan inte bestämma mig om det är en hund jag kan ha istället. Hur hade ni tänkt kring detta? Är det okej att släppa taget om en hund och omplacera? Förra gången jag var tvungen att omplacera en hund vi hade på prov (ägaren ville ha hjälp att hitta ny hem när vi kände att hon inte passade oss) fick jag hemska meddelanden på e-Mail som gjorde allt ännu värre… :(

Sugar Mist
2019-08-02 23:40
4

Ställ några frågor till dig själv;

Vad vill jag göra med hunden? 
Vill jag tävla?
Kommer hunden hålla för tävling mentalt?
Vill jag tävla i bruks? 
Är jag villig att låta den drömmen gå upp i rök?
Är jag villig att vänta med framtida valpplaner och/eller tävlingsplaner i ett par år?
Kommer jag behöva ändra mitt liv i stora delar?
Är jag villig att göra det?
och framförallt, vill jag ha hunden för att säkerställa att den får det bra eller möter hunden de önskemål jag vill ha i en hund?

Det borde klara upp lite och ge lite självinsikt, det är ingen här som kan säga till dig att du måste omplacera hunden, men väljer du att omplacera hunden så var noggrann och ge det tid- det finns bra hem där hunden kommer må jättebra, man måste bara sila bort all jord och grus för att hitta guldkornen :)

-

Changrila
2019-08-03 06:33
2

Med tanke på att det är en hund du egentligen inte vill ha så är ju det absolut bästa att hjälpa till med omplacering. Du vet hur hunden är i nuvarande hemmet, du vet hur hunden är hos dig. Skriv en välformulerad annons där du beskriver båda sidorna hos hunden och lägg in några bra bilder på den. Sedan ser du till att vara noga med de som är intresserade, ta gärna referenser också och se till att de har hunden på prov innan ett köp så att ni kan se att allt fungerar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maja2
2019-08-03 08:46
0

Jag tycker att du kan lägga ansvaret på ägaren. Visst, hjälpa till, men vad skulle den hjälpen innebära? Att hjälpa till kan ju vara att tex flagga i omplaceringsgrupper på fb, sätta ut annonser tex, men låt ägaren avgöra var hunden ska hamna så att det inte ska ligga på dina axlar.