Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1322 ggr
filopa
2019-07-31 13:04
0

Problem med valplek

Jag har en storpudelvalp som är 14 veckor som jag (såklart) vill leka en massa med. Problemet är då att han bara vill bita i mig och mina kläder, även när jag har leksak. Jag har provat med en mängd olika leksaker, men mina kläder är fortfarande roligast att leka med. Jag har försökt säga till honom, men det drar igång honom mer. Jag har även försökt att avleda honom med både leksak och godis, men det funkar inte. Detta gör så att jag inte känner att jag vill leka med honom och så blir jag väldigt frustrerad. Har någon något tips på hur jag kan få honom att tycka att leksaker är mer intressant än kläder? Han har hoppat upp och dragit sönder en del tröjor och byxor, så börjar verkligen tröttna…

kinjelooo
2019-07-31 13:22
1

Offra någon gammal tröja eller strumpa och lek med den 😊 avbryt leken helt och hållet om han tar tag i d i g. Börja igen 10 min senare. När han har lärt sig att han bara får leka med det du håller i handen kan du börja byta mot leksaker och bygga upp dess värde om han fortf. har dåligt intresse.

Hornslandet
2019-07-31 13:36
3

He he he….

Mina kläder och händer var roligast att leka med för min hund som valp också. Visst, lekte vi ute kunde kamptrossen vara rolig också, men oj vad jag hade trasiga kläder och sår på händer. Det löste sig när han blev 5-6+ månader.. :)

Testa rejäla arbetshandskar, mössor, sockor! Och träna på "ryggsäcken" och tillämpa den när han går igång för mycket och bara hetsar/varvar upp totalt! 

Och härda ut, det kommer bli bättre med åldern.

Hornslandet
2019-07-31 14:21
5

En sak till! Och detta är min personliga åsikt som andra kanske inte håller med om:

jag skulle akta mig för att vara för neggo mot hans lek-tendenser! Jag hade kampat med koppel, min mössa eller handskar om han gillar det, men försökt träna på "off" mellan vi kampar loss. Jag hade aktat mig för att bli som att jag bara försöker nej:a, avleda, osv bara för att han kampar med fel sak eller vill brottas med mig. Jag tror personligen man kan styra det till rätt saker allt efter tiden går och att de kommer förstå "paus". 

Det är heller inget fel att lägga sig på marken och brottas med valpen (på ett lagom sätt förstås!). Sålänge han inte direkt hugger i dig kanske det kan vara lättare att köra en socka in i käften på honom då samtidigt som du knuffar honom och lekbrottas! Är han liknande min hund så gillar han kanske att använda mer än bara munnen när han leker och gärna vill klättra och ta i med ben osv!

Men som sagt, lek lek lek, sen träna paus..sitta still.. ryggsäck om det krävs..sen lek lek lek igen!

filopa
2019-07-31 14:50
0

Tack för tipsen! Men hur berättar jag för honom att leken är slut? Om jag blir passiv börjar han skutta och hugga mig, han brukar även skälla och morra. Om jag går därifrån följer han efter och hoppar upp och biter mig i handen eller tröjan.

Elsis matte
2019-07-31 16:42
1

Har du testat att göra tvärtom? Sätt en lina på en leksak, så kan den dansa omkring och fly från hunden samtidigt som du är relativt stilla. När valpen fått upp intresset för leksaken kan du hålla allt närmare den, tills du kan ha den i handen.

Hornslandet
2019-07-31 19:01
0

#4 Tränar du ryggsäcken eller dylikt? Annars är det dags att börja tycker jag! 

Jag gjorde så med min valp att när han inte ville/kunde lugna ner sig alls så fick jag helt enkelt sätta mig ner och lugnt men bestämt hålla i honom på ett sånt vis att han inte kunde komma åt att bita i mig. Sen satt vi så, utan att prata, klappa eller nått alls - helt passiv  - tills han varvade ner. Sen släppte jag honom "fri". 

Det är alltså inte läge (tycker jag) att börja med den träningen när ni leker som mest och har honom som mest upphetsad. Men om man kör det regelbundet vid andra tillfällen när han kanske är mer "lagom" igång så kan man sen göra det även när han är mer rejält igång.  För mig blev det så att han efter ett x antal gånger lärde sig bättre och bättre att kunna bli passiv efter intensiv lek. Det tog kortare och kortare tid.

En annan sak som är superbra är omvänd lockning. Det lär valpen mer självkontroll och att man kommer åt belöningen genom att INTE hugga och vara "på".

filopa
2019-07-31 20:25
0

Ryggsäcken funkar inte riktigt då han hellre vill åt mig än något som man lägger framför mig. Har även försökt med omvänt lockande, det funkar på mat och godis, men inte på leksaker/mig.

Sugar Mist
2019-08-01 03:28
1

Om han inte förstår omvänt lockande på leksaker/dig, så förstår han inte omvänt lockande tillräckligt mycket för att du ska kunna tillämpa det på annat än. 

Han är ju faktiskt bara 14 veckor, och då blir det lätt så att de vill tugga och härja på allt. 

Tuggar han på dig och inte blir passiv om du håller fast honom/ryggsäcken etc så hade jag helt enkelt ställt mig på ett koppel så han inte kommer åt en och sen lugnt klappa när han lugnat ner sig, och släppt honom fri, börjar han igen hade jag ställt mig på kopplet igen och repeterat tills han verkligen förstår att det inte är läge att tugga på matte/husse.

När det gäller omvänt lockande så har valpar väldigt dålig impulskontroll i början, och omvänt lockande kan vara väldigt svårt. 
Fortsätt nöta omvänt lockande med godis och när han känns riktigt säker på det så hade jag lagt in lite aktivitetshöjande moment i träningen, för när man bara sitter, håller en hand öppen och väntar på godis så är man väldigt passiv- vilket inte funkar så bra när man sedan direkt switchar till en högre stressnivå som med leksaker och sedan ställer krav på att valpen ska tänka passivt när den aldrig lärt sig att omvänt lockande kan förekomma i sådana situationer- om du förstår hur jag tänker. 
Exempel på att öka aktiviteten i momentet är att låta hunden jaga karameller i handen och sen öppna den och ställa krav på att hunden tar ögonkontakt, då kommer valpen snart förstå att "aha, även om matte/husse och jag är busiga så behöver jag fortfarande fråga innan"

-

Majken!
2019-08-01 09:05
0

Om valpen är så våldsam att den förstör kläder så hade jag varit tydlig med vad den inte får göra när den leker. Man biter i leksaker, inte i kläder, det får alla mina hundar lära sig. Biter den mig hårt i armen eller i kläder så fostrar jag den, säger till valpen att det där gör du inte om. Det dödar ingen leklust, det ger dig bara mer kontroll och hela kläder.

Hornslandet
2019-08-01 11:13
0

#9 Det är inte särskilt våldsamt att göra skada på ett klädesplagg för en energisk valp.

#7 "Ryggsäcken" för mig är inte nått där hunden får ett val mellan en grej framför och mig. Jag höll helt enkelt fast min hund på ett lugnt och passivt sätt tills han varvade ner. Jag höll armen runt honom så att han inte kom åt att bita. Men jag brottade alltså inte ner honom på rygg eller dylikt, han fick sitta/ligga med alla tassarna i backen i mitt knä (ungefär, lite svårt att beskriva exakt).

Fortsätt med omvänt lockande med godis. Det behöver inte funka på leksaker tex nu, det ger ändå resultat om du tränar det med godis!

filopa
2019-08-01 11:14
0

#9 Hur säger du åt valpen så att den förstår? Jag har provat med det på olika sätt men han går bara igång mer på det.

Majken!
2019-08-01 12:44
0

#10 Det kan man tycka olika om, för mig är det inte okej att leka så. Och det verkar inte TS tycka heller eftersom det startats en diskussion i ämnet. #11 Det är så olika beroende på hund. Det du kan göra om du år osäker är att anmäla till valpkurs och få handfasta råd där, där också instruktören ska kunna förklara hur ni ska kunna leka tillsammans utan att trasa sönder kläderna.

Hornslandet
2019-08-01 12:49
1

#12 Vet inte om nån tycker om det här, jag bara sa att det inte är särskilt "våldsamt" att ett klädesplagg kan skadas av en lekfull och rätt stor valp.

filopa
2019-08-01 19:55
2

Har anmält mig till valpkurs idag då den precis kom ut. Men tack för alla tips! Får träna på omvänt lockande och allt annat!

Travis D
2019-08-03 01:18
0

Vår 3 månaders valp gillar handdukar mer än kläder så rekommenderar att testa det. Men fan vad han bits hårt nu när han fått sina tänder 🤐