Assistanshund
Är det någon här som har en assistanshund och kan berätta lite om det? Får den följa med överallt? Detta kanske är en dum fråga men behandlar man den som en vanlig hund, dvs tar med den ut och leker och så? Menar inte vanliga promenader men kasta iväg en tennisboll att hämta till exempel.
"I'm too old for this shit."
@Lizelda tar en assistanshund, hon kan nog svara på dina frågor. När hunden är "off duty" så att säga så är den som vilken hund som helst både avseende till exempel träning, lek och aktivering.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Men när är den off duty liksom? Är det bara när vi är ute bland folk som den 'jobbar'?
Ja, när ni är på allmänna platser jobbar den. Sen måste den ju få leka och slappna av och rastas. Och när ni är hemma är den mesta dels off duty, beroende på vad den ska användas till. Är det tex en hund som ska upptäcka epilepsianfall så är den ju aldrig helt ledig, men den kan samtidigt slappna av och ha kul hemma eller på andra ställen den inte behöver vara i fotposition.
Ah tack för svar.
Vill hemskt gärna veta mer om assistanshundar. Får de följa med överallt? Blir man ofta nekad att inte komma in med en assistanshund? Hur är folk i allmänhet mot hunden, är det många som hävdar de är superallergiska?
#0 @Lizelda är den som bäst kan svara på dina frågor. Dels har hon egen assistanshund, och dessutom så är hon licensierad instruktör för att kunna utbilda assistanshundar.
Men är det okej att PMa henne då?
Det tror jag nog. Är inte första gången. Har för mig att hon jobbar med utbildning nu också, men jag kan minnas fel.
Du kan även hitta info på sbk’s hemsida, där finns även en lista på instruktörer du kan ställa frågor till.