Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1154 ggr
Therese
0

Hanhund med problem med hanhundar

Hej!

Jag har en hane som beter sig rätt konstigt kring andra hanar, han blir helt till sig, ränner efter dem så fort han får tillfälle, rider, han beter sig värre med hanhundar än kring löptikar.  Är det någon som har en aning om varför det kan bli såhär?

Draken
0

Hur gammal är hunden, och vilken ras är det ?

Att han rider på andra hanhundar är dominans. Han tycker att han är störst, bäst och vackrast.

Jag hade en hane som gjorde så, han fick en kraftig åthutning och ett kraftigt nyp i nackskinnet när han försökte, och det gick över.

DU måste befästa din ledarroll, att han försöker dominera andra hundar (vare sig det är andra hannar eller tikar) så känner han förmodligen att du inte är trygg i DIN roll som Alfa, och då vill han "klättra" på andra, och kommer förmodligen även börja "klättra" på dig om du inte får ur honom det beteendet.

Om han "vinner en sån match" med dig, då kan du få stora problem med honom senare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Therese
0

Min hund litar på mig till 100%, han är snart 7 år och har inga som helst problem annars direkt. Han kan bli påhoppad av lösa hundar och han litar då på att jag löser det, det har hänt många gånger, han tar aldrig fighten. Han är en Irish softcoated wheaten terrier. Detta handlar främst om unga hanar ska tilläggas. Med löptikar räcker en tillsägelse så låter han henne vara, jag vill inte korrigera min hund med smärta.

Therese
0

Kan tillägga att han även låter unghunden rida på honom.

JoannaLi
8

Skippa allt om alfa och dominans så blir det bättre. Jag skulle säga osäkerhet och stress. I vilka situationer får han träffa hanar? Är det under lugn middag hemma, eller under vild lek ute?

Therese
0

#4 Lite så jag tänker. Det är bara hos familjen, främmande hanar släpper jag aldrig fram honom till. Då promenerar vi tillsammans, det går lugnt och fint till, men så fort de släpps lösa så kör det igång. Får jag min hane att slappna av så kommer den andra och taggar till honom igen och så håller de på, tills vi särar på dem. Kan tillägga att där även finns två tikar också så det leks ganska friskt.

JoannaLi
2

#5 okej, så mutual då. Då skulle jag se till att ha dem under lydnad. Har man legat stilla och sovit under en middag i 3 timmar intill hunden så har man bättre förutsättningar om man lugnt tillåts få börja röra sig sedan. Så promenad där de ignorerar varandra- in och platsa hundarna intill varsin förare, så nära den andra hunden som ni kan utan att det stressar hundarna, låt dem sova en bra stund, släpp sedan mjukt på platsen. Inget "HOPP OCH LEK!" utan kanske "varsågod" eller uppmuntran att gå och dricka (funkar på mina). Drar det igång igen, så no harm done, ta fast hundarna och platsa dem igen. Till slut så funkar det troligtvis, annars så har ni lärt hundarna att när den andra hunden är där så är det sovdags, och det är inte fy skam det heller.

Hornslandet
0

#4 kan man skippa allt om dominans och alfa med unghannar? Alltså då menar jag inte som #1 säger med relationen mellan ägaren och hunden, men snarare mellan hundarna sinsemellan.

JoannaLi
0

#7 enligt mig så ja

Hornslandet
1

#8 okej, tja för mig låter det mest som man använder olika ord för att beskriva samma sak då. 

Men det är en onödig diskussion här, håller helt med om dina råd. Det som verkligen verkar göra susen, tycker jag, är att helt enkelt styra upp det hela och gå promenader tillsammans utan fri kontakt mellan hundarna - och sen som du säger, när man sitter och äter eller w/e så kan de gott ligga på varsin plats. De är alldeles medvetna om den andra hunden ändå, och ju mer man gör så desto mindre dramatiskt blir det ju alltid sen om de väl tillåts ha kontakt med varann.

[Tisstassen]
0

Har haft samma problem med min unghund. När han var under halvåret och strax över så kunde han å hans jämnåriga kompis(också hane) stressa upp varandra så att de höll på precis så där. Även min äldre hund på 4 år kunde jucka mot kompisen, och såg så där stressad ut som han gör om de finns löptikar. Jag tror att de berodde på att valparna/unghundarna hade massor av hormoner, stressade igång varandra osv. Jag sa till dem varje gång jag såg att de stressa igång så där, till slut gick de över med åldern

Therese
0

#10 Okej :) Men min är snart sju år, så är ingen unghund längre :/

Therese
0

Igår träffades vi igen. Tänkte inte så mycket så det blev alla hundar på altanen när vi åt. Min hane, vad jag var stolt över honom! Han brydde sig inte om lillkillen alls, han red på min hane som bara vände och gick. Lilla hanen kissade på min så fort han fick tillfälle till det, någon som vet varför? Min hund brydde sig inte om det heller, inte mer än att han blev bitter på mig för att han fick bada när han kom hem. Hur som helst, det gick hur bra som helst! Lillkillen fick såklart tillsägelser så fort vi såg att han var på väg, men vi hann inte alltid.