Bästa fästingplockare
Vilken är den bästa fästingplockaren? Själv har jag en penna med ögla som man sen snurrar, men tänker om det finns något ännu bättre.
Så tar du bort en fästing
- Ta en smal pincett och ta tag om fästingen så långt ned över huvudet som det är möjligt utan att fästingen går sönder.
- Sedan drar man långsamt och segt tills den släpper. Inga snabba ryck.
- På apoteket kan man köpa en speciell fästingtång, men det går också bra med en vanlig pincett med bra grepp runt fästingen.
https://www.netdoktor.se/infektion/fastingar/sjukdomar/sa-tar-du-bort-fastingar/
Pincett är nog det sämsta man kan använda till fästingar. Risken att man klämmer dem och därmed får den att spotta ut eventuella sjukdomar i hunden är väldigt hög.
Jag använder pennan med lasso, aldrig använt något smidigare. Tar knappt två sekunder att få bort en fästing, helt utan risk för att något blir kvar.

#4 Håller med, de funkar väldigt bra på mina pudlar, Pennan med ögla fastnar det päls i, inte trevligt alls.
Har Frontlines fästingplockare och tycker att den fungerar mycket bra! Lätt att komma åt även små fästingar och hela följer med. https://www.apotea.se/frontline-petcare-fastingborttagare
#5 Fast det beror ju helt på hur bra man är på att flytta undan pälsen. Och jag tar ändå hellre risken att några strån päls lossnar än att trycka ut sjukdomar in i hunden.
Även jag använder "pennorna", har testat de flesta varianter och inget annat har fungerat ens i närheten av lika enkelt och bra för mig.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har samma som #3 Monica. Tycker den är suverän.
Kofot, har också testat det mesta. Sen beror det lite på kvalitén också. En del "lassopennor" funkar jättebra medan andra liksom får en "sladdrig lasso" efter ett tag så det inte går att fånga fästingen ordentligt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
+1 på kofot
Överlägset bästa tycker jag är pennan med öglan! Kofoten snurrar fast sig i pälsen och är inte lika lätt att snappa upp fästingen med, tycker jag. Men den funkar ju om jag inte har pennan.
(briardpäls)
Penna med ögla/lasso tycker jag också är toppen, inga problem trots lurviga pälsar (har haft spaniel och spets).
Använder bara penna med lasso. Helt suverän:))

Den finns på Clas Olsson ,Den heter TICK 1 och kostar straxt under hundringen. Det finns en billigare i plast som heter TICK 2 men den är inte alls lika bra.
Stolt ägare till tre La permer
#14, På mig själv använder jag en kanyl med snedslipad spets. Bara att "skopa ut" fästingen men jag tror inte att hundarna skulle uppskatta att bli stuckna i…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
tic2 från apoteket
Avskyr de med kofot och snara, tycker de är värdelösa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tyckte kofötterna funkade bäst på mina samojeder, de var två olika storlekar i förpackningen 👌
#16 Tack! För infon om kvalitetsskillnaden också. 🙂
#14 Tycker lasson är den enda som funkar riktigt bra med mycket päls jag. Man kan liksom snappa upp fästingen direkt utan att behöva dra nån grej längsmed huden, som man måste göra med kofötterna tex!
#16 Supernöjd med tic2 :) Tar jättebra, även de jättesmå fästingarna
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
min hund tar nexgard och fungerar prima! det är svårt att ta bort fästingar på honom

#23 Vår hund har också medicin men han tar tyvärr med sig fästingar in och delar med sig till katterna.
Stolt ägare till tre La permer
#23 Vi kör också Nexgard. Men jag brukar plocka bort fästingarna så mycket jag kan ändå, och det är ju bra att se att medlet funkar..de är alltid snabbt döda.
Här kör vi pennan med lasso. Går så snabbt och smidigt och man får med allt och lämnar inga rester. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning