Foder till American Bully
Hejsan! Jag kommer inom en snar framtid skaffa mig en American Bully så fort jag hittat rätt. Det känns som jag läst på allt som finns på internet att säga om rasen men jag känner mig helt dum när det kommer till maten. Kollar man på Youtube där folk matar sina Am Bully så är det helt sjuka mängder mat med både torrfoder, färsk, broccoli, ägg m.m och det är väl bra med varierat men hur stor mängd mat behöver dom egentligen? Jag vill att min Am Bully ska hålla och inte växa sig allt för stor. Är det någon som besitter sig kunskapen i det här som har bra artiklar att dela med sig av? Jag har själv iallafall funderat på om jag ska köra torrfoder som grund men variera med färsk, grönsaker m.m. iallafall den första tiden. Hur låter det? Sorry för krånglig text. Tacksam för svar! Håll gärna god ton om rasen :)
Tycker absolut inte du ska experimentera med maten när du inte har koll på vad dessa tillägg gör för nytta, varför de läggs i maten och i vilken mängd osv. Hitta ett bra torrfoder eller färskfoder och kör enbart på det.
Om du ändå vill blanda i annan mat (vilket inte behövs då de flesta foder är helfoder och innehåller allt hunden behöver) så vänta tills hunden har vuxit till sig, valpar har känsliga magar och det är inte ett bra tillfälle att experimentera.
Det står på påsen hur mycket man ska ge sen får man justera därefter om hunden behöver mer eller mindre. Sen ska man aldrig utgå från vad andras kan äta, det kan paja magen på ens egen hund om den råkar va en magkänslig individ eller har ellergier mot något, tycker de låter väldigt ambitiöst att blanda en massa onödigt i maten när det annars är ett helfoder. Man kan använda toppning på fodret absolut så de blir godare men helfoder är ett helfoder och de behövs egentligen inte läggas till en massa strunt då.
Du kommer nog ha rätt mycket att tänka på och fixa med när du fått din valp (om jag förstod det rätt?). Så krångla inte till det med fodret i början. Köp ett bra torr- eller färskfoder och ge enbart det.
Som extra träningsgodis rekommenderar jag att du köper billiga köttbitar och kokar, sen är det bara att skära det i lagom små tärningar! Med billigt kött menar jag oxhjärta, lever, njure, senbitar mm (jag köper på CityGross, de har sånt här), det kostar runt 29-39kr/kg, billigare tror jag inte det går att få bra hundgodis!
#3 Jag gör med så:) Funkar riktigt bra!